2008-09-16, 12:38
Medlem
Har funderat på köpa här Volvon

http://www.blocket.se/vi/18068629.htm?ca=17_s

Volvo S60 2,4 Buissines 170hk -04
Miltal: 12 000 - 12 999
Pris: 99 800:-

Hur mycket tror ni man kan få ner priset ifall man förhandla på rätt sätt? Och vad bör man isåfall påpeka? Jag är nämligen skit kass på att pruta och sånt. Hjälp skulle upskattas!

Kan jag typ säga att jag hellre hade velat ha en ljus-interiör(vilket är lögn), säga att jag tycker det är mer fräscht med ljust. Och få ner priset lite? =)

Nått annat jag bör tänka på ifall jag köper bilen?
Citera
2008-09-16, 12:50
Medlem
NiV3Rts avatar
Torkarmotorn till strålkastaren verkar ju inte vara i allt för bra skick. Dyrt att köpa nytt
Citera
2008-09-16, 12:53
Medlem
Kan inte mycket om bilar men kom kanske på ett bra tips, kan du typ inte säga att du kanske skulle föredra diesel som färdmedel eller något nu när bränsle blivit så dyr?
Citera
2008-09-16, 13:18
Medlem
Chims avatar
Skulle någon komma till mig och pruta på bilen med "vill ha ljus interiör" eller "vill ha en diesel men kan köpa din om jag får den billigare" skulle jag nog bara skratta och be han låta åt en diesel.

Det du kan pruta på är väl småskavanker, kolla lacken ordentligt efter repor och liknande.
Sen är det väl införstått att en viss prutmån finns, vilket man oftast även tänker på när man prissätter bilen.
Att helt enkelt säga "jag vill ha den men är inte benägen att betala mer än 95k" kan och brukar fungera från vad jag vet.
Citera
2008-09-16, 13:23
Medlem
Da Bears avatar
"Sista pris, kåmpis?"
Citera
2008-09-16, 13:45
Medlem
Åk o kolla bilen, när ni diskuterat o handlaren tror att det ska bli affär, säger du att du ska åka o kolla på en annan innan du bestämmer dig. Den ska vara likvärdig men lite billigare, säger du, så att du vill kolla upp det i alla fall.
Säg att den kostar typ 92 000.-. Bilhandlaren kommer alla gånger pruta några tusen med en gång. Du måste vara intresserad men kall.
Om han inte gör det ringer du tillbaka några timmar senare och frågar om han kan tänka sig 95 000.-. Det tar han!! Som sagt, prutmån finns alltid i den branschen!
Citera
2008-09-16, 13:52
Medlem
ubersantas avatar
Det som funkade för mig när jag köpte min första bil var att komma med ett kuvert med 40 000:- i hundralappar.

Bilen annonserades för 50 000:- men jag fick den för "kuvertet". Reda pengar i handen kan ha den effekten på folk.
Citera
2008-09-16, 14:52
Medlem
rebbans avatar
Kolla klonkstagen och bussningarna i framvagnen.
Även övre motorfästet är nått inte bra pruta.
Även om du inte hittar nått så pruta men hoppa över färgen på inredningen och sånt trams när du prutar det gör bara motsatt effekt.
Citera
2008-09-16, 15:14
Medlem
BluesBross avatar
Finns det småskav och repor + andra defekter så pruta givetvis på det. Sen som ngn annan sa. Reda pengar i kontanter utan krångel och bök gör att många släpper bilen ifrån sig lättare. Säg att du har en postväxel eller kuvert på 90k som du trycker upp i nyllet så ska du se att de tar det anbudet många gånger. Sist men inte minst, var bestämd. Säger de nej så vänder du bara på klacken och går. Många slänger då ur sig sitt "sista pris" som förhoppningsvis är deras reservationspris eller iaf nära. Ofta kan man ändå fortfarande pruta ned ytterligare lite till.

Fö riktigt kul att pruta och göra affärer om det görs med lite glimten i ögat och utan att man ska börja snacka skit. Är själv en duktig prutare om jag får lov att skryta lite. Polarna brukar bli impade iaf. Men jag avskyr idiotprutare som helt plötsligt påstår att de står framför världens vrak och bräker på om både det ena och det andra sombara är bullshit. Var rakryggad nog och säg att du tycker att det är en fin bil och säg att du är intresserad men var saklig och trevlig (Annars är man ju knappast intresserad) På sådant uppträdande får man ibland ned priset bara för att man är så förbannat trevlig.

// Prut(t)experten
Citera
2008-09-16, 15:42
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Det som funkade för mig när jag köpte min första bil var att komma med ett kuvert med 40 000:- i hundralappar.

Bilen annonserades för 50 000:- men jag fick den för "kuvertet". Reda pengar i handen kan ha den effekten på folk.
Yepp, kontanter funkar oftast. Säger man "om jag får den tio tusen billigare så får du pengarna nu", så nappar de flesta eftersom man vill ha pengarna på direkten och även blir av med bilen.

Nog det bästa du kan göra. Kombinera det med att vara "intresserad av en annan bil" så kan du nog få ner den för lite över 90.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in