2008-09-15, 21:50
Medlem
N3G3Rs avatar
Skulle gärna vilja ha hjälp (step-by-step)
Med att helt o hållet installera om min dator, Bios, drivisar, OS. Alltet!

Tack så mycket.

Detta eftersom att min dator har blivit helt vajsing.
Då jag får 800x600 i upplösning. o 4bit i färgdjup. sedan jag installerade om till vista x64. Detta eftersom att jag av misstag installerade xp x32bit, då funkade den hyffsat.. Men sen såg jag att det var fel cpu bits version.

PS. - Och kom inte med lysande lösningen att jag ska installera om drivisar till grafikkortet, för det har jag försökt flera gånger, med flera olika versioner o allting!
tack.
Citera
2008-09-16, 09:18
Medlem
/Nisse_Hults avatar
OK!

Det du bör göra för att allt skall gå rätt till från början till slutet, är att du:

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd-skiva!

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se
Guiderna förstärker datorns säkerhet radikalt, så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras!
Citera
2008-09-16, 09:36
Medlem
Det där med 4 bits osv har jag också varit med om, dock har det inte varit något med vista så vet inte om problemet kan ligga där, men felet för mig var att jag inte hade drivrutiner till mitt chipset/moderkort...
Så först installerade jag rätt drivrutiner sen installerade jag drivrutiner för grafikkortet och då fungerade det normalt...

Du kan ju ladda ner ett program som heter siw.exe(sök på google.se) och låta den söka igenom datorn där kan du få massor med information om vad för hårdvara du har i datorn, moderkort/chipset etc, osså går du antingen till tillverkarens hemsida till de du ska ha och laddar ner eller så går du till datortillverkarens hemsida där brukar det finnas drivrutiner för en särskild modell, om inte du har mixtrat med datorn dvs
Citera
2008-09-16, 11:56
Medlem
Det är inte så att du har en tv inkopplad på grafikkortet också? När jag hade min tv inkopplad under installationen kunde jag bara få ut 800*600 i windows tills jag ryckte ur s-video kablen (också vista x64).
Citera
2008-09-16, 16:05
Medlem
N3G3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddic
Det är inte så att du har en tv inkopplad på grafikkortet också? När jag hade min tv inkopplad under installationen kunde jag bara få ut 800*600 i windows tills jag ryckte ur s-video kablen (också vista x64).

Jaha ok.

Det vad faktist så att jag hade en s-video kabel->tv inkopplad. Så jag misstänkte att detta var problemet. Men när jag ryckte ut den kabeln, o testade att boota om med installationsskivan så fick jag samma "symptom" när installationen startade (väldigt dålig upplösning, samt väldigt seg process på installationen, tar flera minuter för att informations fönster o dylikt ska komma upp.!)
Citera
2008-09-22, 23:44
Medlem
N3G3Rs avatar
nu funkar den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in