Beror ju på vad du är på för ställe men 4 Euro för en halv liter av något bra lokalt öl, sedan finns det betydligt billigare ställen samt betydligt dyrare.
Den stora prisskillnaden gentemot Sverige ligger i starkspriten. En Shot kostar sällan över 2 Euro om du inte är på något superhippt ställe (ala Stureplan fast där).
Beror ju på vad du är på för ställe men 4 Euro för en halv liter av något bra lokalt öl, sedan finns det betydligt billigare ställen samt betydligt dyrare.
Den stora prisskillnaden gentemot Sverige ligger i starkspriten. En Shot kostar sällan över 2 Euro om du inte är på något superhippt ställe (ala Stureplan fast där).
Var på en krog här (i Tyskland) igår, som nämndes är shottsen billiga - 2€ för ngn tequila eller ngt samt 2.50€ var den dyraste shotten just den krogen hade-
kebab: 2-3€ för en stor kebab
schwarma 2-3€
thailändskt / kinesiskt / viet = 4-6€ oavsett maträtt
pizza 3€ på många ställen
pasta 3-5€
Observera att detta är mindre fina restauranger i östberlin kring alexanderplatz , kreuzberg och prenzlauer berg. Trots det låga priset är maten oftast väldigt god i förhållande till det låga priset.
jag var på en dygnet runt öppen pizzeria i östberlin där pizzorna kostade runt 2,80 euro. och sjukt goda var dom också. bredvid vandrarhemmet där jag bodde låg ett kebabhak där vi satt och drack öl som kostade 1,60 euro (becks, halvliter). älskar berlin.
Här i Bremen kostar den lokala ölen (Becks) oftast 3 -3,50 Euro per halvliter.
En liter kostar 6 Euro på nästan alla ställen, men då tillkommer 5-10 Euro i pant för glasen.....
Matpriserna är riktigt bra här. Normala mindre matställen (ej flotta resturanter) har MCDonalds priser. Går jag till min mexikanska kvarterskrog kostar en tallrik Fajitas 4 Euro, 3 Euro för ölen till.
Jag råkar ha kvittot här på mitt senaste resturant besök.
Det är ett argentiskt steak house(ett bra ställe), och det var Happy Hour.
Nästan ALLA ställen här kör med generösa happy hours.
Hummersoppa 6 Euro
Lamb steak grillat i örtsås med klyftpotatis och kantarellsås 9 Euro
Philly Chesecake 3 Euro
Pitcher Becks 1,5 liter 7.5 Eur
Total summa: 25,5 för 2 pers. 15 Euro per skalle med dricks.
Happy Hour på det stället är 2 rätter för ett pris.
Så om 2 pers beställer samma rätt är en gratis. Andra ställen har oftast
att drickan dubblas. Beställer du en öl får du 2 osv.
Detta är ett BRA ställe, man kan äta mycket billigare på andra ställen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!