2008-09-15, 17:44
Medlem
Hej,

Har hittat ett riktigt skumt problem som jag inte förstår mig på...
Har dessutom precis installerat om hela Windows Vista och allt funkar felfritt som sagt.

Men problemet är att om min Vista skiva inte är inne, så kan jag inte boota Vista och jag får "Bootmgr saknar, tryck ctrl+alt+del för att starta om datorn".

Så visst, jag lägger i vista skivan och bootar upp cdn för att göra en sån där "Start reparation" som finns i skivan - Den hittar inget fel.

Men det funkar att starta upp Vista även om problemet inte kunde hittas!

Så nu försöker jag igen, tar bort skivan och startar om datorn. Nepp, Bootmgr saknas och Vista startar inte upp, lägger i skivan, startar om och det funkar!

Någon som vet varför?

Tack!
Citera
2008-09-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Hej,

Har dessutom precis installerat om hela Windows Vista och allt funkar felfritt som sagt.

Men problemet är att om min Vista skiva inte är inne, så kan jag inte boota Vista och jag får "Bootmgr saknar, tryck ctrl+alt+del för att starta om datorn".

Så visst, jag lägger i vista skivan och bootar upp cdn för att göra en sån där "Start reparation" som finns i skivan - Den hittar inget fel.

Så nu försöker jag igen, tar bort skivan och startar om datorn. Nepp, Bootmgr saknas och Vista startar inte upp, lägger i skivan, startar om och det funkar!

Någon som vet varför?

Tack!

fungerar fixmbr i vista?
Citera
2008-09-15, 20:03
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Hej,

Någon som vet varför?

Tack!

ligger mappen bootmgr på din windowspartition då?
Citera
2008-09-15, 20:05
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegdl
fungerar fixmbr i vista?

Ja men det är numera omdöpt til bootrec så motsvarande kommando för vista är:

bootrec/fixmbr
Citera
2008-09-16, 10:56
Medlem
Inget fungerar av det kommandot, försökte också med bootrec /fixmbr

Någon som vet vad jag kan göra? Är detta ett skumt problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in