• 4
  • 5
2008-09-17, 22:50
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Nej, / eller din sdb4 innehåller själva operativsystemet och program. Skrivbordet ligger i /home/användare/ d v s din sdb3.

Lycka till!

Jaha det förklarar ju varför jag inte kan spara allt för stora filer på skrivbordet. Är dokument och sådant på sdb4?
Citera
2008-09-17, 23:00
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Firefox har fått spratt..

Verkar som jag gör något fel för skiten låser sig ibland, jag kan skriva här men inte trycka på t.ex. arkiv, redigera etc.

Någon som vart med om det? :/
Senast redigerad av Lars Vinterdäck 2008-09-17 kl. 23:06.
Citera
2008-09-17, 23:23
Medlem
Zibris avatar
Kan vara för att något har gått fel när du skapade en hem-partition, kan ha med cache att göra. Lite mer utrymme får du nog kosta på dig... Antingen skiter du i ~-partition, eller försöker du minska på /-partitionen och föra över din nuvarande /home/-katalog över till den nya partitionen. För / behöver du inte mer än ~10-15GiB. Resten på /home.
Citera
2008-09-17, 23:41
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Kan vara för att något har gått fel när du skapade en hem-partition, kan ha med cache att göra. Lite mer utrymme får du nog kosta på dig... Antingen skiter du i ~-partition, eller försöker du minska på /-partitionen och föra över din nuvarande /home/-katalog över till den nya partitionen. För / behöver du inte mer än ~10-15GiB. Resten på /home.

Ska skriva upp det till nästa gång jag installerar om

Blir väl i framtiden att lägga nästan allt till linux, kanske t.o.m. köper en hårddisk endast till Ubuntu.
Citera
2008-09-19, 04:57
Medlem
snak-o-mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Jaha det förklarar ju varför jag inte kan spara allt för stora filer på skrivbordet. Är dokument och sådant på sdb4?

I Linux är partitionerna integrered i filstrukturen på ett smidigare sätt, är därför det inte finns någon typ av C, D, E-enheter osv som det gör i till exempel Windows.

Allt har en början, och i Linux som i de flesta unix-liknande filsystemen börjar allting med '/' (root). Därifrån växer sedan filträdet ut i fler filer och kataloger allt enligt en förbestämd mall.
Partitionerna du skapade före installationen, som t.ex din sdb3 (/home), blir alltså till en del av ett och samma filträd och ingen separat enhet.
Om vi i jämförelse kollar på Windows för att se skillnaden, så ser vi att alla enheter där har en egen början. Enhet C:\ har sin, enhet D:\ en annan, och så har alla partioner vi skapar i Windows.

Vad som gör Linux filstruktur så smidigt, är att partitioner fungerar likadant som vilken katalog som helst. Det går ju t.ex inte i XP att skapa en speciell partition för mappen 'Windows' på enhet C:\, därför att C:\ är ju redan en partition som inte kan innehålla en annan. I Linux går det däremot alldeles utmärkt att para ihop partitioner som kataloger inuti varandra, flytta runt och byta ut nästan hur som man vill, och det är '/home' ett bra bevis på, för /home är ju en partition, din sdb3 som ligger som en underkatalog till '/' (root).

Jag lyckades få det att låta krångligt nu.
Men egentligen, när man har vant sig vid hur det fungerar.. då vill man verkligen inte byta ut det.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in