• 1
  • 2
2008-09-15, 16:26
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Hej!

Kör just nu TinyXP och jag är helnöjd men har på senare tid glott runt lite i detta forum och blivit lite småintresserad och nyfiken gällande linux.

Vill såklart ha kvar xp då jag spelar och är familjär i hur det fungerar. Men vill även prova på linux. Kan jag köra dual boot? Alltså välja mellan xp och linux när jag bootar upp datorn?

Övriga frågor:

Hur pass mycket kunskap behöver jag? Kan lösa de flesta problemen i windows men det är väl egentligen ingen stor bedrift.

Vet att det finns en tråd om denna fråga men jag smyger in den iaf Vilken linux (dist?) ska jag köra på? Gissar Ubuntu då jag läst mest om det.

Mvh
Citera
2008-09-15, 16:46
Medlem
sepebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Kan jag köra dual boot? Alltså välja mellan xp och linux när jag bootar upp datorn?
Det är bara att boota från valfri GNU/Linux-skiva och installationen brukar vara så pass snäll att den identifierar befintlig Windowsinstallation och bygger bootloadern automatiskt utefter dessa förutsättningar, så att nästa gång du startar om datorn kan välja mellan Windows / GNU/Linux / Ev. övriga.
Citat:
Hur pass mycket kunskap behöver jag? Kan lösa de flesta problemen i windows men det är väl egentligen ingen stor bedrift.
Hur mycket kunskap behöver du för att köra bil? De flesta klarar nog, efter ett par lektioner, att starta bilen, köra ut på gatan utanför huset, svänga höger vid macken och sedan köra hem igen och parkera (dvs. starta GNU/Linux, logga in, starta webbläsaren, installera ett program via pakethanteraren och sedan logga ut igen). Men om du även vill lära dig halk- och mörkerkörning, hantera rondeller och lära dig vad alla skyltar betyder (dvs. lära dig manuell pakethantering, kompilering av program, skräddarsy iptables, få igång ditt wlan-kort och annan hårdvara och sedan lära dig vad alla 500 andra nya kommandon gör) behöver du öva lite mer. Som tur är finns all denna info på webben.

Citat:
Vet att det finns en tråd om denna fråga men jag smyger in den iaf Vilken linux (dist?) ska jag köra på? Gissar Ubuntu då jag läst mest om det.
Det är som att fråga "Vilken bil ska jag köra?" - Som du själv sa, kolla den klistrade tråden och läs på om de olika distrubitionerna på webben.
Citera
2008-09-15, 16:56
Medlem
Zibris avatar
De flesta som sitter på GNU/Linux idag har börjat använda det någon gång. Då har det varit något nytt för dem också. Du behöver väl egentligen inte så mycket förkunskap som tålamod och vilja att lära. Sen om du är nöjd med att, som sepebarn skriver, starta webbläsaren ("svänga höger vid macken") så har du så att det räcker från windowsvärlden.
Citera
2008-09-15, 17:18
Medlem
Helt klart skall du börja med linux..

När jag först installerade linux hade jag 0 kunskap och det gick
ändå. Visste inte hur jag skulle logga in bara.

Gör en backup av viktiga saker på den windows först det kan lätt försvina.

Jag skulle sattsa på att fixa tre partioner på hårdisken en /boot 100M ext2 2G swap och resten för / root. Det kan vara böck att få till dessa nu om du redan har windows på hela hårdisken.
Citera
2008-09-15, 17:30
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sepebarn

Det är bara att boota från valfri GNU/Linux-skiva och installationen brukar vara så pass snäll att den identifierar befintlig Windowsinstallation och bygger bootloadern automatiskt utefter dessa förutsättningar, så att nästa gång du startar om datorn kan välja mellan Windows / GNU/Linux / Ev. övriga.

Hur mycket kunskap behöver du för att köra bil? De flesta klarar nog, efter ett par lektioner, att starta bilen, köra ut på gatan utanför huset, svänga höger vid macken och sedan köra hem igen och parkera (dvs. starta GNU/Linux, logga in, starta webbläsaren, installera ett program via pakethanteraren och sedan logga ut igen). Men om du även vill lära dig halk- och mörkerkörning, hantera rondeller och lära dig vad alla skyltar betyder (dvs. lära dig manuell pakethantering, kompilering av program, skräddarsy iptables, få igång ditt wlan-kort och annan hårdvara och sedan lära dig vad alla 500 andra nya kommandon gör) behöver du öva lite mer. Som tur är finns all denna info på webben.

Det är som att fråga "Vilken bil ska jag köra?" - Som du själv sa, kolla den klistrade tråden och läs på om de olika distrubitionerna på webben.

Aja men det låter som något jag kan lära mig då jag älskar att mecka med datorer Har just nu två hårdiskar (0,5tb st) jag använder, en är för OS och en för filer som jag tankat. Ska jag tanka ner partiotionmagic och lägga 50gb åt linux, bra idé?

Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
De flesta som sitter på GNU/Linux idag har börjat använda det någon gång. Då har det varit något nytt för dem också. Du behöver väl egentligen inte så mycket förkunskap som tålamod och vilja att lära. Sen om du är nöjd med att, som sepebarn skriver, starta webbläsaren ("svänga höger vid macken") så har du så att det räcker från windowsvärlden.

Har försökt så gott jag kan med att skräddarsy mitt tinyxp men såklart så går det inte lika bra som om man hade kört linux. Sen vill jag testa linux eftersom jag letar efter en liten utmaning som man kan pyssla med när man har lite att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av capron
Helt klart skall du börja med linux..

När jag först installerade linux hade jag 0 kunskap och det gick
ändå. Visste inte hur jag skulle logga in bara.

Gör en backup av viktiga saker på den windows först det kan lätt försvina.

Jag skulle sattsa på att fixa tre partioner på hårdisken en /boot 100M ext2 2G swap och resten för / root. Det kan vara böck att få till dessa nu om du redan har windows på hela hårdisken.

Ok, hur menar du "det kan lätt försvinna"?
Citera
2008-09-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Aja men det låter som något jag kan lära mig då jag älskar att mecka med datorer Har just nu två hårdiskar (0,5tb st) jag använder, en är för OS och en för filer som jag tankat. Ska jag tanka ner partiotionmagic och lägga 50gb åt linux, bra idé?

Har försökt så gott jag kan med att skräddarsy mitt tinyxp men såklart så går det inte lika bra som om man hade kört linux. Sen vill jag testa linux eftersom jag letar efter en liten utmaning som man kan pyssla med när man har lite att göra.

Det du skrev låter bra. Då är det bara att välja att installera det på den partionen, så det är enkelt. Att försvinna så syftar han/hon nog på installationen. Det kan hända att man råkar välja partionen där Windows redan finns installerat och på så sätt skriva över Windows. Men tänker du till ska det absolut inte vara några problem. Men man vet aldrig, backup bör du alltid ta.

Kan också rekommendera Ubuntu att starta med. Finns ett trevligt forum med bra hjälp och det är en bra mjukstart. En bra start helt enkelt. När du sedan känner att du börjar förstå dig på linux så är det bara att byta upp dig till en dist som kräver mer kunskap, eller i alla fall mer "påläsning". Jag startade också med noll kunskaper. Till en början kändes det annorlunda helt klart, men efter någon vecka så var det vardag. Jag kan fortfarande inte särskilt mycket, men jag kör linux dagligen och utvecklas varje dag. Använder bara Windows vid fotoredigering.
Senast redigerad av woicer 2008-09-15 kl. 17:57.
Citera
2008-09-15, 18:26
Medlem

Datan kan försvina när man skapar partion och filsystem. Genom att man man väljer fel disk. Det kan även bli fel när man installerar grub för dual boot. Det förstör inte datan men man kan få panik när man märker att det
datorn inte startar som den ska. Men jag är säker på att det går bra.
Ubunto skall vara mycket lätt att installera.
Citera
2008-09-15, 18:41
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TS
Ska jag tanka ner partiotionmagic och lägga 50gb åt linux, bra idé?
Du behöver inte partion magic. Partionering görs från gnu/linuxinstallationen.

Och, förresten, ska du inte enbart ha ditt linuxsystem att labba/leka med så är det en bra idé att ha en separat /home/-partition. Själva /-partitionen behöver nog inte vara mer än 10gb.
Senast redigerad av Zibri 2008-09-15 kl. 18:46.
Citera
2008-09-15, 20:02
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woicer

Det du skrev låter bra. Då är det bara att välja att installera det på den partionen, så det är enkelt. Att försvinna så syftar han/hon nog på installationen. Det kan hända att man råkar välja partionen där Windows redan finns installerat och på så sätt skriva över Windows. Men tänker du till ska det absolut inte vara några problem. Men man vet aldrig, backup bör du alltid ta.

Kan också rekommendera Ubuntu att starta med. Finns ett trevligt forum med bra hjälp och det är en bra mjukstart. En bra start helt enkelt. När du sedan känner att du börjar förstå dig på linux så är det bara att byta upp dig till en dist som kräver mer kunskap, eller i alla fall mer "påläsning". Jag startade också med noll kunskaper. Till en början kändes det annorlunda helt klart, men efter någon vecka så var det vardag. Jag kan fortfarande inte särskilt mycket, men jag kör linux dagligen och utvecklas varje dag. Använder bara Windows vid fotoredigering.

Okej! Kommer nog mest troligt att använda linux till allt utom att spela

Citat:
Ursprungligen postat av capron

Datan kan försvina när man skapar partion och filsystem. Genom att man man väljer fel disk. Det kan även bli fel när man installerar grub för dual boot. Det förstör inte datan men man kan få panik när man märker att det
datorn inte startar som den ska. Men jag är säker på att det går bra.
Ubunto skall vara mycket lätt att installera.

Grub?

Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Du behöver inte partion magic. Partionering görs från gnu/linuxinstallationen.

Och, förresten, ska du inte enbart ha ditt linuxsystem att labba/leka med så är det en bra idé att ha en separat /home/-partition. Själva /-partitionen behöver nog inte vara mer än 10gb.

Jo man kan ju partitionera genom win-installationen också men går det verkligen att göra det utan att fucka disken så man måste formatera?

Lust att förklara det feststilta lite mer ingående? Kanske är skitenkelt men fattar inget
Senast redigerad av Lars Vinterdäck 2008-09-15 kl. 20:09.
Citera
2008-09-15, 20:54
Medlem
Det är bara att börja installera det blir nog bra.

Orkar du läsa om hårdisk indelning så finns
http://tldp.org/HOWTO/html_single/Partition/
Citera
2008-09-15, 22:41
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Problem, vad annars?

Gav mig nyss på att försöka installera Ubuntu, måste säga att det var väldigt enkelt och användarvänligt.

Innan jag gav mig på det så splittade jag windows-hhdn med Partition magic så jag fick en partition ala 30gb sen bootade jag om och satte igång med att installera linux. När jag väl kom till partitions-fasen så valde jag första alternativet (guided tror jag), då fick jag dra en mätare till hur stor partition jag ville ha och det slog mig att min partition jag gjorde i PM inte syntes? Drog iaf 10% till Ubuntu och lät resten vara till XP. Så den satte igång att installera.

Efter installationen så startade jag om datorn, på begäran, och sen sa ubuntu att jag skulle ta ut cdskivan om det fanns någon och sedan stänga luckan samt trycka på OK. Gjorde exakt som den sa.

...Sen startade XP! Samt en diskkontroll, inga problem hittades. Kom in i XP och kollade ifall jag ställt in datorn att visa dual boot, alltså så jag får välja OS. Det var redan ikryssat så jag testade att starta om datorn och såklart startade Xp iaf.

Nästa idé var att pröva gå in på PM men den säger i ett felmeddelande "Partition´s drive letter cannot be identiefied" sen dör programmet.

Om jag går in på min partition så är den helt TOM men den har krympt med 2gb, från 30 till 28 alltså.

Vad står på?
Citera
2008-09-16, 12:17
Medlem
Jag vet inte vad som har hänt.

Prova att installera igen och välj manual i
stället. Annar kan du visa oss vilka
partioner du har genom att boota en
från CD skivan och sedan köra fdisk
och lägga ut resultatet här eller i pastbin.

Disken kan ha lite olika namn

sudo fdisk /dev/sda
/dev/hda
/dev/hdb
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem