Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Kan jag köra dual boot? Alltså välja mellan xp och linux när jag bootar upp datorn?
Det är bara att boota från valfri GNU/Linux-skiva och installationen brukar vara så pass snäll att den identifierar befintlig Windowsinstallation och bygger bootloadern automatiskt utefter dessa förutsättningar, så att nästa gång du startar om datorn kan välja mellan Windows / GNU/Linux / Ev. övriga.
Citat:
Hur pass mycket kunskap behöver jag? Kan lösa de flesta problemen i windows men det är väl egentligen ingen stor bedrift.
Hur mycket kunskap behöver du för att köra bil? De flesta klarar nog, efter ett par lektioner, att starta bilen, köra ut på gatan utanför huset, svänga höger vid macken och sedan köra hem igen och parkera (dvs. starta GNU/Linux, logga in, starta webbläsaren, installera ett program via pakethanteraren och sedan logga ut igen). Men om du även vill lära dig halk- och mörkerkörning, hantera rondeller och lära dig vad alla skyltar betyder (dvs. lära dig manuell pakethantering, kompilering av program, skräddarsy iptables, få igång ditt wlan-kort och annan hårdvara och sedan lära dig vad alla 500 andra nya kommandon gör) behöver du öva lite mer. Som tur är finns all denna info på webben.
Citat:
Vet att det finns en tråd om denna fråga men jag smyger in den iaf

Vilken linux (dist?) ska jag köra på? Gissar Ubuntu då jag läst mest om det.
Det är som att fråga "Vilken bil ska jag köra?" - Som du själv sa, kolla den klistrade tråden och läs på om de olika distrubitionerna på webben.