2008-09-15, 15:59
Medlem
Tapas-Valspecks avatar
Han fyller 60 och tänkte köpa honom en av dessa.
Min undran är om det är värt att köpa D80 då det kanske är en för teknisk kamera till honom? Han har aldrig haft en digital systemkamera, men dock ett par äldre analoga. Nu har han köpt en ny kompakt om året i stort sett för han aldrig blir nöjd med dem. Det han saknar är "känslan" av en riktig kamera, och möjligheten att kunna byta objektiv till en riktig telezoom.

Min känsla är att den 99ggr av hundra kommer att stå på auto och han kanske i första hand kommer vilja ha den med på resor mm. Priset på ett D80 paket med 18-55 VR är bara 700 mer än D60, så pengarna spelar inte någon större roll. Men vilken av kamerorna kommer han få mest glädje av? Troligtvis kommer han själv köpa till ett objektiv i omfånget 70-300 eller 55-200.
Citera
2008-09-15, 16:03
Medlem
sommarlovs avatar
Vill han ha känslan av en analog behöver han en större och tyngre kamera.
Jag rekomenderar en Pentax K20D.
Den kan dessutom använda alla objektiv med K-bajonett, från 1975 och framåt.
Citera
2008-09-15, 18:42
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Spelar nog inte så stor roll egentligen, men möjligen trivs han bättre med en D80, eftersom den har mer rattar och knappar för olika funktioner och således känns mer som en "analog" kamera, och man slipper pilla i menyer och sådant för att göra de vanligaste inställningarna. Den är ju lite större och tyngre också, lite mer "riktig kamera" över den.
Citera
2008-09-17, 22:40
Medlem
BigAndAlmightys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Spelar nog inte så stor roll egentligen, men möjligen trivs han bättre med en D80, eftersom den har mer rattar och knappar för olika funktioner och således känns mer som en "analog" kamera, och man slipper pilla i menyer och sådant för att göra de vanligaste inställningarna. Den är ju lite större och tyngre också, lite mer "riktig kamera" över den.
Instämmer på det.
Också att D80 har större sensor än D60.
D80:n är även en utmärkt kamera att växa i.
... en sista grej. Har han relativt stora dasslock kommer han älska greppet på D80:n.
Citera
2008-09-18, 03:46
Citat:
Ursprungligen postat av BigAndAlmighty
Instämmer på det.
Också att D80 har större sensor än D60.

Nej det har den inte. Lika stora sensorer.

Ergonomiskt är D90 den bättre kameran med ett större och skönare grepp och fler knappar. Jag har själv en D80 och den är hur lättarbetad och lättförståerlig som helst även för en nybörjare. Det finns även ?-knapp man kan trycka på som förklarar varje funktion. Så, för avancerad och krånglig? Icke.
Senast redigerad av EnslaveThemAll! 2008-09-18 kl. 03:51.
Citera
2008-09-18, 03:58
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Jaså. Får man fråga, var har du fått det ifrån? Jag visste inte att analoga kameror undantagslöst var större och tyngre än dagens digitala.
Senast redigerad av EnslaveThemAll! 2008-09-18 kl. 04:00.
Citera
2008-09-18, 15:15
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Jaså. Får man fråga, var har du fått det ifrån? Jag visste inte att analoga kameror undantagslöst var större och tyngre än dagens digitala.

Nja, tänkte snarare att dagens digitalkamror är lätta som plastburkar.
Inte att analoga var tunga som blysänken.
Citera
2008-09-19, 16:30
Medlem
Mindbullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag rekomenderar en Pentax K20D.
Den kan dessutom använda alla objektiv med K-bajonett, från 1975 och framåt.
K20D har enligt mig ett uselt grepp... D80 är ljusår bättre att hålla i...

D60 vs D80.... D80 alla dagar... större kamera, fler val på direktknappar... inbyggd fokusmotor så den driver 50mm 1,8 med mera...
Ser ingen fördel alls med D60 förrutom att den är mindre (vilket jag ser som en nackdel..)
Citera
2008-09-22, 12:54
Medlem
Tapas-Valspecks avatar
Det blev en D80.
Storleken och känslan var nog det som avgjorde mest. Förhoppningvis kommer han så småningom att våga lämna autoläget och experimentera lite mer så han kan utnyttja kamerans fulla potential.
Jag glömde nog lägga till att jag själv har en D80, så därav var Nikon givet så vi kan utnyttja varandras tillbehör.

Tack för era tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in