• 1
  • 2
2008-09-15, 10:46
Medlem
steelgurras avatar
I morse när jag ska slå på datorn, så händer det ingenting när jag trycker på knappen. Kan det vara nätagget? En röd lampa lyser på moderkortet, och när jag trycker av strömknappen, så slocknar det. Alltså borde ju moderkortet få ström. Även tangentbordet lyser när jag har på strömmen. Jag har testat olika uttag och sådant redan.
Citera
2008-09-15, 11:42
Medlem
white_rabbit_s avatar
Inga fläktar som går igång?
Citera
2008-09-15, 12:54
Medlem
steelgurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av white_rabbit_
Inga fläktar som går igång?

Nej, ingenting händer
Citera
2008-09-15, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av steelgurra
I morse när jag ska slå på datorn, så händer det ingenting när jag trycker på knappen. Kan det vara nätagget? En röd lampa lyser på moderkortet, och när jag trycker av strömknappen, så slocknar det. Alltså borde ju moderkortet få ström. Även tangentbordet lyser när jag har på strömmen. Jag har testat olika uttag och sådant redan.

Skruva isär nätagget och rengör den.
annars kan du alltid prova och slänga i en annan nätagget
Citera
2008-09-15, 14:51
Medlem
Pjuuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F2A
Skruva isär nätagget och rengör den.
annars kan du alltid prova och slänga i en annan nätagget

Är inte att rekommendera att skruva isär nätagget, kan vara lagrat en möjligtvis dödlig spänning inuti. Prova hellre som sagt med ett annat.

Annars är det nog stor risk att det är moderkortet som gått.
Citera
2008-09-15, 17:37
Medlem
Ammelits avatar
Kortslut PWR Switchen och se om den startar om den inte gör så har du ditt svar.
Citera
2008-09-15, 17:56
Medlem
Funkes avatar
Startar inte ens nätagget när du trycker på strömknappen är det ganska troligt att det är nätagget som är trasigt. Testa att koppla ur nätagget och "tjuvkoppla" det. Då ska fläkten starta annars är det trasigt.
Citera
2008-09-15, 20:13
Medlem
steelgurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ammelit
Kortslut PWR Switchen och se om den startar om den inte gör så har du ditt svar.

Hur menar du då?
Citera
2008-09-15, 20:36
Medlem
steelgurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Startar inte ens nätagget när du trycker på strömknappen är det ganska troligt att det är nätagget som är trasigt. Testa att koppla ur nätagget och "tjuvkoppla" det. Då ska fläkten starta annars är det trasigt.

Men tangentbordet och moderkortet lyser ju? Då borde det ju alltså få ström, eller?
Citera
2008-09-15, 20:40
Medlem
BigAndAlmightys avatar
Citat:
Men tangentbordet och moderkortet lyser ju? Då borde det ju alltså få ström, eller?
Bara för att det får ström betyder inte det att det fungerar.
Citera
2008-09-16, 10:43
Medlem
leviktors avatar
Vet inte om de är nätagget som tillför ström till tangenbordet men så bör det ju vara? hur annars lixom, men den röda lysande saken på modekortet är för att visa om det funkar eller inte(med eller utan nätagg), du kan även se det genom att köra in en nätverkssladd i det intergrerade "lan" porten, alltså där du sätter in internet sladden. Annars kan du ju kolla om inte startknappen har lossnat från modekortet eller gått sönder ihuvudtaget. Pröva tjuvkoppla den.. dra ut sladdarna från knappen och tröck ihop med själv
Citera
2008-09-18, 21:03
Medlem
Ammelits avatar
Citat:
Hur menar du då?

Du får leta fram kablarna som går från startknappen till moderkortet. När du har hittat dem så letar du efter PWR kablen och tar ut den. Sen sp kortsluter du genom att att lägga skruvmejseln där du tog ut kabeln. Om datorn startar så har det nått med kablarna att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in