• 1
  • 2
2008-09-15, 09:23
Medlem
BratBashers avatar
Jag ska börja fota porträtt hade jag tänkt och ska inhandla passande (nybörjar)objektiv

Det jag hade som första val är det fasta 50 men tänkte kolla vad ni skulle välja mellan det och 18-55 is?

så vilket skulle ni välja och varför?
Citera
2008-09-15, 09:43
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Det fasta. Bättre skärpedjup, så du isolerar ansiktet. Ett annat bra porträtt-objektiv är ju telezoomar med bra bländarvärde, fast det kanske är lite för dyrt.

Citera
2008-09-15, 09:49
Medlem
BratBashers avatar
okej! Jag e rätt ny i gemet så känns som att jag inte vill lägga allt för mycket pengar för att jag helt enkelt inte kan ta så bra bilder att de gör sig rätta.

Är det någon som har en uppfattning/erfarenhet av ver. I och II en del säger att I är bättre?
Citera
2008-09-15, 09:55
Medlem
coopers avatar
cannons 50 mm 1.8 II är världens plast objektiv, men så trevligt att fota med.. Bra bilder

jag hade kört på det
Citera
2008-09-15, 10:03
Medlem
]CraP}s avatar
Ta 50mm, väldigt prisvärt
Citera
2008-09-15, 10:03
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooper
cannons 50 mm 1.8 II är världens plast objektiv
Yepp, cyberphoto rekommenderar det för den som vill ha bilder, inte den som vill smeka sitt objektiv. Ett riktigt bra objektiv för att kosta runt tusenlappen.
Citera
2008-09-15, 10:18
Medlem
BratBashers avatar
Haha okej då har jag nästan bestämt mig ska ner och köpa ett fast 50. Vill kunna ta bilder som e så pass skarpa att man kan förstora upp dem och ha dem på väggen och förhoppnings vis få lite "krisp" i bilderna. Tror ni det går att uppnå? Konstig fråga men ja ni kanske fattar?
Citera
2008-09-15, 10:22
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BratBasher
Haha okej då har jag nästan bestämt mig ska ner och köpa ett fast 50. Vill kunna ta bilder som e så pass skarpa att man kan förstora upp dem och ha dem på väggen och förhoppnings vis få lite "krisp" i bilderna. Tror ni det går att uppnå? Konstig fråga men ja ni kanske fattar?
Beror ju lite på kameran också, men det ska nog gå utan problem, om vi inte snackar affisher som sitter i H&M:s varuhus. De ser ju bättre ut på håll, men menar du bara som en mindre tavla så är det nog inget problem om du har en bra skrivare.
Annars finns ju företag som printar dina foton i bättre kvalitet.
Citera
2008-09-15, 10:31
Medlem
BratBashers avatar
Jag har en 400d och som sagt enbart amatörmässigt så bara hemma på väggen och inte superstora. Och sen kommer jag nog lämna in alla bilder jag vill ha ut så får man det riktigt gjort.

lite ot men vet någon fall scandinavian foto har samma priser i butik som på internet? Skulle föredra att gå ner i butik och köpa (slängs runt rätt mycket i posten)
Citera
2008-09-15, 10:32
Medlem
Citat:
Är det någon som har en uppfattning/erfarenhet av ver. I och II en del säger att I är bättre?

Jo, har också hört det, men inga riktiga bevis för detta. Den största skillnaden är att den gamla versionen har en metallfattning och är tyngre, Mark II är plast rakt igenom. (Ja, förutom glaset då)
Samt att den gamla ser lite annorlunda ut, har en riktig fokuseringsring, roterande front och distansfönster eller vad det heter.
Senast redigerad av Yorii 2008-09-15 kl. 10:34.
Citera
2008-09-15, 10:35
Medlem
BratBashers avatar
Okej tror ni man kan få tag på en I:a begagnat och vad ska man ge då? Jag menar kan man få ett med lite bättre byggkvalite för samma peng och skärpa så väljer man ju det.
Citera
2008-09-15, 10:52
Medlem
Citat:
Okej tror ni man kan få tag på en I:a begagnat och vad ska man ge då? Jag menar kan man få ett med lite bättre byggkvalite för samma peng och skärpa så väljer man ju det.

Dom är oftast väldigt mycket dyrare och ganska svåra att få tag på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in