2008-09-15, 01:35
Medlem
Utopia.s avatar
Min mormor fick datorkrångel för inte så länge sen och gick till något it-företag för att be om hjälp. Hon påstår att de sa att datorn hade virus på moderkortet och att datorn inte alls gick att reparera. Hårddisken gjordes om till en portabel hårddisk och den fick dom behålla med bilder och lite dokument på som dom ville ha kvar.

Det kursiva vill jag faktiskt påstå är lite mysko. Varför lägga tid på att göra om hårddisken till en portabel hårddisk istället för usb-minne eller annan lösning? Känns som att hon blivit blåst... Kan man verkligen få virus som sabbar moderkortet? Nåväl, det kursiva har jag också fått höra av henne, och hon får för sig en heeel del saker.

Iaf, hon sprang snabbt och köpte en ny och jag fick den gamla, eftersom de tyckte att jag kanske ville plocka något ur den. Den har ju ingen hårddisk, så jag kan inte se om den funkar, men bios verkar fungera så moderkortet är inte helt dött iaf. Kan det vara så att hon blandat ihop moderkortet med hårddisken? Hon har inte den minsta koll på datorer, men försöker ofta slänga sig med ord och termer hon inte förstår.

Det jag undrar är egentligen: Är det troligt att det faktiskt är virus på moderkortet, och om inte - kan jag köpa en hårddisk till den och rusta upp den igen. En bärbar skulle inte sitta fel, annars kan jag ju sälja den. Men känns onödigt att köpa en hårddisk om moderkortet ändå är kört.
Citera
2008-09-15, 01:51
Medlem
Det är högst osannolikt att det är virus på moderkortet, särskilt om du ser bios och liknande starta upp. Är du osäker på om datorn fungerar som den ska, bränn ut en livedistribution med linux och testa om allt verkar okej.
Citera
2008-09-15, 02:08
Medlem
Det ända skulle i så fall vara ifall moderkortet flashats om med ett infekterat bios (högst osannolikt). Men även i så fall är det mycket lätt att korrigera genom att helt enkelt reseta CMOS
Som sagt, kasta i en livecd och testa
Citera
2008-09-15, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wee!
Det ända skulle i så fall vara ifall moderkortet flashats om med ett infekterat bios (högst osannolikt). Men även i så fall är det mycket lätt att korrigera genom att helt enkelt reseta CMOS
Som sagt, kasta i en livecd och testa

Reset av CMOS hjälper inte om BIOS är korrupt. Då måste man antingen byta BIOS-chipet, vilket knappast är möjligt på en märkesdator, eller byta ut moderkortet (det kan även gå att crossflasha från ett annat identiskt moderkort men det är lite överkurs). Är BIOS korrupt så händer inget när man startar datorn förutom att fläktarna går igång.
Citera
2008-09-15, 16:06
Medlem
Utopia.s avatar
Dåså Tankar väl ubuntu och prövar. Hur är det med hårddiskar på bärbara datorer? Går det att köpa eller har varje tillverkare sin egen modell som inte går att köpa löst?
Citera
2008-09-15, 19:35
Medlem
Utopia.s avatar
Funkade ju finemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in