• 1
  • 2
2008-09-14, 22:56
Medlem
Carin Gtblads avatar
Vad innebr charge cycles? Jag har en MB med 387 charge cycles vilket betyder att den snart har ntt slutet. Istat Pro anger 100% p battery health och batteriet laddar till 101%.
Kommer batteriet sluta fungera om 13 laddningar...? Och om s, var kper man det billigaste ersttningsbatteriet?
Citera
2008-09-14, 23:16
Moderator
^Eazs avatar
http://www.apple.com/batteries/

Citat:
A charge cycle means using all of the batterys power, but that doesnt necessarily mean a single charge. For instance, you could listen to your iPod for a few hours one day, using half its power, and then recharge it fully. If you did the same thing the next day, it would count as one charge cycle, not two, so you may take several days to complete a cycle. Each time you complete a charge cycle, it diminishes battery capacity slightly, but you can put notebook, iPod, and iPhone batteries through many charge cycles before they will only hold 80% of original battery capacity. As with other rechargeable batteries, you may eventually need to replace your battery.

Kommer inte sluta funka, men driftstiden / full uppladdning gr sakta nert.

Efter ett tag s kommer du helt enkelt inte kunna anvnda den mer n sg 20 minuter innan batteriet behver laddas.

Som min iPod Clickwheel har fr nrvarande en batteri kapacitet p ca 10min
Citera
2008-09-15, 01:06
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carin Götblad
Vad innebr charge cycles? Jag har en MB med 387 charge cycles vilket betyder att den snart har ntt slutet. Istat Pro anger 100% p battery health och batteriet laddar till 101%.
Kommer batteriet sluta fungera om 13 laddningar...? Och om s, var kper man det billigaste ersttningsbatteriet?
Min senaste brbara fick jag ut 1,5-2 timmar ur batteriet efter ~1000 cykler.
Citera
2008-09-15, 10:38
Medlem
blohs avatar
Jag har krt 77 cyklar, och har en hlsa p 28 %.
Det gr att mitt batteri funkar ca 5 min.

Min dator har legat en mnad med kabeln i, och en mnad utan kabeln i. Ganska ttt inp, vilket av dom var det som frstrde batteriet ?
Citera
2008-09-15, 12:34
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloh
Jag har krt 77 cyklar, och har en hlsa p 28 %.
Det gr att mitt batteri funkar ca 5 min.

Min dator har legat en mnad med kabeln i, och en mnad utan kabeln i. Ganska ttt inp, vilket av dom var det som frstrde batteriet ?

Hur gammalt r ditt batteri?

ven om batteriet som sdant inte r en garantivara (Man rknar inte med att ett batteri ska ha full kapacitet ett helt r) men Apple kommer byta ut ditt batteri om datorn r ny, vilket den borde vara efter endast 77 cyklar.
Citera
2008-09-15, 16:50
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Hur gammalt r ditt batteri?

ven om batteriet som sdant inte r en garantivara (Man rknar inte med att ett batteri ska ha full kapacitet ett helt r) men Apple kommer byta ut ditt batteri om datorn r ny, vilket den borde vara efter endast 77 cyklar.

Jag hade 58 cykler efter ver 1 r med min Macbook...blir ltt s nr man primrt kr den p laddaren
Citera
2008-09-16, 00:01
Medlem
Durkslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Jag hade 58 cykler efter ver 1 r med min Macbook...blir ltt s nr man primrt kr den p laddaren
Hur hller det sig nu nr du kr frn batteriet (om du nu testar)? Fr jag kr nstan enbart frn ntadaptern och vill ju ha ett friskt batteri ven senare

Brukar kra frn batteriet en gng i mnaden fr att hlla igng det s efter nstan ett r med datorn har jag tio cykler.
Citera
2008-09-16, 00:24
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkslag
Brukar kra frn batteriet en gng i mnaden fr att hlla igng det s efter nstan ett r med datorn har jag tio cykler.

Och hur lnge rcker ditt batteri?(Om du .h.t har det i)

Rekommenderas att man kalibrerar batterierna relativt ofta.
Citera
2008-09-16, 00:38
Medlem
Efter 490 cykler s fr jag ut runt 3-3 1/2 h vilket jag sjlv blev positivt verraskad till iom att jag aldrig kollat hur mnga cykler. Har haft min Macbook sedan november 2006.

Mvh//Olliie
Citera
2008-09-16, 00:40
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olliie
Efter 490 cykler s fr jag ut runt 3-3 1/2 h vilket jag sjlv blev positivt verraskad till iom att jag aldrig kollat hur mnga cykler. Har haft min Macbook sedan november 2006.

Mvh//Olliie

D har ditt batteri verkligen hllt. Vissa ddar sina batterier p ett halvr.....
Citera
2008-09-16, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
D har ditt batteri verkligen hllt. Vissa ddar sina batterier p ett halvr.....

Jag fattar inte det, anvnder datorn vldigt ofta utan laddare och i princip 24/7 sedan jag skaffat den. Och jag fattar fortfarande inte att den kan hlla s bra. Men det r bara att tacka Apple att man ftt ett bra batteri (eller lyckats slippa ett dligt).

Kanske man borde kpa sig AppleCare frn eBay fr ca 1000kr och f bytt topcase och annat fr att sedan uppdatera sig till de kommande Macbooksen?

Mvh//Olliie
Citera
2008-09-16, 08:22
Medlem
smurfehs avatar
AppleCare kan du inte kpa till den datorn du har nu.

Ang. topcase s byter apple det, bara att sl en signal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in