Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-09-15, 14:28
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ok here goes:

1 burk Tonfisk i vatten. (obs! Vatten, inte i olja)
Majonnäs
Worchestershiresås
HP-Sås
Curry
Gröna oliver

Häll av vattnet från tonfisken. Blanda tonfisken med ett par matskedar majonnäs. (eller till vilken konsistens du önskar)

Tillsätt de övriga ingredienserna i "normala" proportioner. (Finns inga exakta mått, smaka dig fram).

Rör runt allting försiktigt. Denna blandningen passar väldigt bra på rostat bröd.
Garnera med några Gröna oliver på toppen.

Denna rätt kan tyckas låta konstig, men jag kan garantera att den är väldigt god. Receptet har jag fått från en som jobbade i Norge slutet på 70 talet, och denna rätt serverades i baren på hotellet han bodde på.

Bon Apetit!

Låter gott, fast jag byter nog ut majonnäsen mot cremé fraiche + dijon senap istället eftersom jag gillar majonnäs.

Skulle kunna tänka mig att denna röran går hem på italienskt lantbröd som man kör i ugnen eller i pannan lite lätt, sen på med ett salladsblad, denna röran och lite gröna oliver + tomat som topping.
Citera
2008-09-15, 14:29
Medlem
Pastasallad med ägg och grönsaker!
Citera
2008-09-15, 15:59
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Tonfisk är något som är jävligt gott enligt mig. På smörgås är det utmärkt. Nyttigt med. Skall testa ditt recept, Carl.

Gör gärna det! Berätta sen vad du tyckte.
Citera
2008-09-15, 16:07
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Chili con carne är nöten.
Citera
2008-09-15, 17:14
Medlem
Bolages avatar
Om du verkligen vill spara tid så är väl det allra bästa att ha med dig mat som inte behöver värmas, föslagsvis mackor och sallader och dylikt.
Jag brukade, när jag jobbade sist, ganska ofta ha med mig ciabatta eller baguette med hummus och fetaost.

Hummus
1 burk kokta kikärter (eller motsvarande blötlagda och kokta)
2-3 msk olja (varav en skvätt sesamolja)
1-2 msk citronsaft
1 vitlöksklyfta
1-2 msk finhackad persilja
salt
peppar
spiskummin
chilipulver eller färsk chili/sambal

Bara att mixa ihop tills det är jämnt och fint.

Funkar som sagt skitbra i ett bröd med valfria grönsaker (tomat, gurka, paprika, oliver, jalapeño, rödlök hör till mina val) och en bit smulad fetaost. Själva röran räcker i alla fall till två rejäla lunchmackor, och den kostar nog inte mer än nån tia att göra. Sjukt gott och, kan man nog anta, ganska nyttigt och näringsrikt. Angående priset så kan man säkert komma undan billigare, men det är fortfarande inte dyrt. Bakar du dessutom dina egna bröd så blir det ännu billigare.
Citera
2008-09-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Chili con carne är nöten.

Agree.
Da kan ju förfan ha den i en PET-flaska om du är riktigt luffig och vill dricka skiten
Citera
2008-09-16, 17:11
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis !

Ultimata lunchen att dricka är en öl och det går snabbt!

Ja, men skall man ha det lite mer matnyttigt så och ändå billigt så hade jag satsat på något som går att värma i mikron alternativt en termos för mat som håller värmen.
Gör dubbla portioner på kvällen och ta med resten till lunch.

Annars duger väll en grönsakssallad med tonfisk eller sardiner och ägg mycke bra.
Gör salladen färdig, lägg sedan i ägg och tonfisk när du skall äta.

Köttbullar på burk med gröna ärter
Köttgryta på burk
Chili con carne på burk
Bönor på burk med fläsk i
Ja och mycke mer, bara att värma, vist går det att äta kalt också inte lika gott men skall det gå så snabbt så får det duga.
Allt detta kan du ju också själva göra och då blir det ännu biligare.
Citera
2008-09-17, 19:58
Medlem
Absolut enklaste receptet på lättlagad mat som är godare än ute mat är Thai curry pasta röd eller grön samt turkisk matlagningsyoughurt,ta en eller två teskedar av thai pasta samt rör ut i matlagningsyoughurt,får ALLT att smaka bra,man kan blanda vad som helst!!!!
Citera
2008-09-18, 20:35
Medlem
En Gulasch kanske?

För en ordentlig sats:

1kg nötfärs
Smör att steka i
1-2 gula lökar
4dl Ajvar
12dl vatten
2st Oxbuljongstärningar
timjan
mejran
spiskummin
(chiliflingor)
salt & peppar
3-5 vitlöksklyftor (beroende på storlek och smak)
5-10 potatisar (beroende på storlek)
3-5 morötter (beroende på storlek)
Persilja

Bryn lök, vitlök, spiskummin, eventuella chiliflingor och nötfärs i en gryta.

Skiva upp potatis och morötter i tärningar, valfri storlek och häll i grytan, fyll på med vattnet, oxbuljong, timjan, mejram och ajvar.

Slå ner värmen och låt koka tills potatisen och morötterna är mjuka. Smaka av med salt och peppar.

Häll upp i djup tallrik och garnera med persilja.

Ha lantbröd med lite färskost på till.
Citera
2008-09-18, 20:46
Medlem
Rikard_s avatar
Tonfisk sallad
Linssoppa
ärtsoppa
Chili con carne
Citera
  • 1
  • 2