2008-09-14, 20:33
Medlem
Fetsvennes avatar
Hallå där!

sökte lite men hittade ingen tråd som hjälpte mig!

nu till frågan

jag letar efter ett adsl modem med 1 port in för telefonkabeln och en Ut för LAN, finns det? och isåfall vilka tips har ni, hade tänkt ha en switch efter modemet för att slippa allt krångel med portöppnande och krångel som router och brandväggar alltid ger när man ska hosta spel!

tack på förhand
Citera
2008-09-14, 20:37
Medlem
Mitt orginal jag fick från telia är ju bara "modem"
Sen att det är 4 utgångar kvittar väl när man ändå inte kan använda mer än en på adsl?

Det är iaf ett zyxel prestige tripple 660H eller nått sånt
Citera
2008-09-14, 22:55
Medlem
DennisOlofs avatar
Fetsvenne, om du ska hosta spel och bara har en dator.

Behövs inte en switch, bara plugga datorn direkt in i modemet.

Zyxel Triple Play modem från telia är bara ett modem.

Netgear DM111P ADSL2+ Modem är annars ett rent modem om det är det du söker.

Ska du ha flera än två datorer måste man ha router/brandvägg, alt. köra mjukvaru-router på en av burkarna, och konfa därefter.
Citera
2008-09-14, 23:13
Medlem
Fetsvennes avatar
Citat:
Fetsvenne, om du ska hosta spel och bara har en dator.

Behövs inte en switch, bara plugga datorn direkt in i modemet.

Zyxel Triple Play modem från telia är bara ett modem.

Netgear DM111P ADSL2+ Modem är annars ett rent modem om det är det du söker.

Ska du ha flera än två datorer måste man ha router/brandvägg, alt. köra mjukvaru-router på en av burkarna, och konfa därefter.

ja men jag har 4 datorer hemma och vill gärna slippa problem med brandväggen överhuvudtaget, man kan väl köra adsl modem sen switch? ska titta på dom ni har föreslagit, har ni några fler tips?
Citera
2008-09-15, 08:44
Medlem
OrgaZms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetsvenne
ja men jag har 4 datorer hemma och vill gärna slippa problem med brandväggen överhuvudtaget, man kan väl köra adsl modem sen switch? ska titta på dom ni har föreslagit, har ni några fler tips?
Jovisst kan du det, förutsatt att du får 4 stycken IP-adresser från din internetleverantör! Använder du däremot en router behövs bara en publik IP, och du kan dessutom dela ut filer/skrivare mellan dina datorer, så enligt mig är det att föredra...
Citera
2008-09-15, 09:36
Medlem
Finns det något adsl företag som ger oss 4 publika ip adresser?
Det är väl just därför vi måste ha en router?
Du får en publik ip adress vilken routern delar till alla dina datorer i nätverket.
Citera
2008-09-15, 13:55
Medlem
DennisOlofs avatar
qxdc, dom enda jag känner till där man får flera IP-adresser är BBB via TP-uttag.

Tror man får 5st per uttag, fast dom kan ju ha ändra det. Så var det förut i alla fall, och det fick man även som privat person.

I normala fall får man bara EN ip-adress, och när det gäller företag kan man oftast köpa till sig flera om man behöver.

Det är dock inga problem idag att hosta spel och liknande bakom router/brandvägg, däremot kanske man behöver en som är snäppet bättre än budget varianter för att det ska funka bra.

Tror inte man får mer än 1st IP via BBBs ADSL (eller VDSL) men jag är osäker.

Om det finns någon annan leverantör som delar ut flera vet jag inte.
Citera
2008-09-15, 14:56
Medlem
Fetsvennes avatar
Citat:
Finns det något adsl företag som ger oss 4 publika ip adresser?
Det är väl just därför vi måste ha en router?
Du får en publik ip adress vilken routern delar till alla dina datorer i nätverket.

Jag sitter med Bahnhof, och jag är rätt säker på att man får 10 ipadresser per hushåll, eller så förstog jag det hela fel. Har iaf beställt den som rekomenderades i tråden, om det inte funkar så får jag väl helt enkelt skicka tillbaka det och köpa någon dyrare router. Sitter just nu med en D-link router av enklare modell som följde med när vi beställde adsl anslutningen!

Någon som har erfarenhet av D-links gaming router, eller kan rekomendera någon annan som är bra för under 1000 kr?

tack på förhand
Citera
2008-09-15, 15:15
Medlem
makkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
qxdc, dom enda jag känner till där man får flera IP-adresser är BBB via TP-uttag.

Tror man får 5st per uttag, fast dom kan ju ha ändra det. Så var det förut i alla fall, och det fick man även som privat person.

I normala fall får man bara EN ip-adress, och när det gäller företag kan man oftast köpa till sig flera om man behöver.

Det är dock inga problem idag att hosta spel och liknande bakom router/brandvägg, däremot kanske man behöver en som är snäppet bättre än budget varianter för att det ska funka bra.

Tror inte man får mer än 1st IP via BBBs ADSL (eller VDSL) men jag är osäker.

Om det finns någon annan leverantör som delar ut flera vet jag inte.

Via bahnhof i borlänge får man 10 publika adresser vare sig det är fiber eller adsl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in