Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-21, 17:46
  #13
Medlem
reborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Svårare att sälja tror jag nog inte, ungefär lika... men den är lackad i "Polyurethane" lack.

Själv har jag svårt för signaturmodeller, visst kan man gilla någons sound, men jag vill iaf inte kopiera rakt av (fast det är ju förstärkare samt pedaler som formar ljudet mest).

Personligen hade jag valt '57 för mickarna, den är mattlackad på baksidan av halsen för bättre glid, nitrocellolusa lack, fler färger att välja mellan... men som sagt det är vad jag själv hade valt, men nu är det du som ska välja.
Jo, lutar åt den du pratar om. Gillar inte heller riktigt signaturgitarrer.
Citera
2008-09-21, 21:16
  #14
Medlem
abccbas avatar
Jag har inte spelat på en sån gitarr men de verkar ju vara relativt omtyckta. Kolla harmony central!

Hade jag varit du hade jag satsat på en HSS strata. Passar mycket bättre till rock osv.
Jag har en standard mex-strata med en duncan distortion i stallet och den låter fan bra med den micken!
Citera
2008-09-21, 21:55
  #15
Medlem
tomtespels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reborn
Ja, somsagt är jag jävligt sugen på en ny gura, nämligen en Stratocaster Classic Player 60's. Har länge velat få till ett ordentligt blues-sound, och det duger inte min SheDevil till riktigt. Någon som har en CP 60's och kan ge en liten recension? Värd pengarna? (~6.500) Är ju en mexikostrata, förstår att det skiljer sig väldigt mycket mot en am strata för 20k, men är det fruktansvärt stor skillnad?

Musikaffären jag var på hade ingen CP 60's hemma, så därför frågar jag här.

En fråga till, går det att lira lite rockigare med den, eller blir det bara massa knaster och brus eller en riktigt pissdist? Snackar inte metal nu, utan mer typ AC/DC, Deep Purple osv. Gubbrock helt enkelt.

EDIT: Vad är skillnaden mellan Classic Player 60's och 50's?



skilljer det verkligen så mycket från billigare strator? tycker inte det har en själv för 4000kr nivån har testat flera som kostar 6-20 tusen dom var tom sämre
Citera
2008-09-22, 00:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtespel
skilljer det verkligen så mycket från billigare strator? tycker inte det har en själv för 4000kr nivån har testat flera som kostar 6-20 tusen dom var tom sämre

Spelmässigt - nej
Tonmässigt - kanske

För 4000 kan man ganska lätt hitta en strata som spelar lika bra dom en för 10-20k. Den stora skillnaden är ju valet av trä samt kvalitétskontrollen.

Man kan säga att ju dyrare gura destå större chans för att få en av hög kvalité, men man måste precis som med vilken gura som helst justera den efter eget tycke. Men får du rätt exemplar av en 4000kr gura så kan den vara precis lika bra.

Jag har aldrig betalat över 4000 för en gitarr än så länge och alla utom en har känts lika bra som gitarrer i 10k+ klassen.

Den strata jag har (Ibanez Roadstar II RS135) kostade 800kr... och den håller samma klass som strator för betydligt högre pris.

EDIT: glömde av att påpeka att dyrare gitarrer har mycket bättre elektronik och är lött mycket bättre.
Citera
2008-09-22, 00:10
  #17
Medlem
reborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Spelmässigt - nej
Tonmässigt - kanske

För 4000 kan man ganska lätt hitta en strata som spelar lika bra dom en för 10-20k. Den stora skillnaden är ju valet av trä samt kvalitétskontrollen.

Man kan säga att ju dyrare gura destå större chans för att få en av hög kvalité, men man måste precis som med vilken gura som helst justera den efter eget tycke. Men får du rätt exemplar av en 4000kr gura så kan den vara precis lika bra.

Jag har aldrig betalat över 4000 för en gitarr än så länge och alla utom en har känts lika bra som gitarrer i 10k+ klassen.

Den strata jag har (Ibanez Roadstar II RS135) kostade 800kr... och den håller samma klass som strator för betydligt högre pris.

EDIT: glömde av att påpeka att dyrare gitarrer har mycket bättre elektronik och är lött mycket bättre.
Just därför jag ska köpa en dyr usafender, känns som att det är säkrare. Betalar extra för att gitarren ska vara toppkvalité, och det gör jag gärna.
Citera
2008-09-22, 14:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reborn
Just därför jag ska köpa en dyr usafender, känns som att det är säkrare. Betalar extra för att gitarren ska vara toppkvalité, och det gör jag gärna.

Och jag säger inte att det är fel, vi går olika vägar för att hitta gitarrer i topklass bara... jag letar letar och letar och hittar till slut, du betalar extra och får det direkt.
Citera
2008-09-22, 22:37
  #19
Medlem
tomtespels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Spelmässigt - nej
Tonmässigt - kanske

För 4000 kan man ganska lätt hitta en strata som spelar lika bra dom en för 10-20k. Den stora skillnaden är ju valet av trä samt kvalitétskontrollen.

Man kan säga att ju dyrare gura destå större chans för att få en av hög kvalité, men man måste precis som med vilken gura som helst justera den efter eget tycke. Men får du rätt exemplar av en 4000kr gura så kan den vara precis lika bra.

Jag har aldrig betalat över 4000 för en gitarr än så länge och alla utom en har känts lika bra som gitarrer i 10k+ klassen.

Den strata jag har (Ibanez Roadstar II RS135) kostade 800kr... och den håller samma klass som strator för betydligt högre pris.

EDIT: glömde av att påpeka att dyrare gitarrer har mycket bättre elektronik och är lött mycket bättre.


jo stämmer nog,har en fender squire i 2000kr klassen oxå. grymt skön greppbräda men ljudmässigt sämre än den dyrare
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback