• 1
  • 2
2008-09-14, 18:13
Medlem
fakirens avatar
Nu är det så att jag och en polare är grymt sugna på att börja som DJ's. Alltså köra tillsammans vi 2.

Men det jag undrar då är.

Hur får man tag i all musik? Måste man köpa musik om man ska lira på en nattklubb typ? Eller kan man tanka själv?

Finns det nån billig DJ anläggning för nybörjare? Vad ska man köpa för lurar?

Alla tips är välkomna
Citera
2008-09-14, 18:20
Medlem
mo0kies avatar
om du tänkt lira vinyl så behöver du köpa dem, om du inte kör via PC med nått program & tidskodade plattor.

hade du tänkt köra CD så ere väl vilket som, tanka olagligt eller betala fört.
Citera
2008-09-14, 18:22
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mo0kie
om du tänkt lira vinyl så behöver du köpa dem, om du inte kör via PC med nått program & tidskodade plattor.

hade du tänkt köra CD så ere väl vilket som, tanka olagligt eller betala fört.

Men kör man på en känd klubb så äre väl riskabelt med olagligt?

Kör man på det lokala haket som tar ca 400-500 personer, i en liten stad med 25k invånare så bryr sig väl ingen om man kör olagligt?

Eller?
Citera
2008-09-14, 18:29
Medlem
mo0kies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakiren
Men kör man på en känd klubb så äre väl riskabelt med olagligt?

Kör man på det lokala haket som tar ca 400-500 personer, i en liten stad med 25k invånare så bryr sig väl ingen om man kör olagligt?

Eller?

ingen kan komma och säga att du skaffat låtarna olagligt, om du kör CD.
Eftersom att man kan köpa MP3or också. (på beatport & juno t.ex)

ingen kan göra nått.
Citera
2008-09-14, 18:42
Medlem
Rikard_s avatar
Citat:
Nu är det så att jag och en polare är grymt sugna på att börja som DJ's. Alltså köra tillsammans vi 2.

Men det jag undrar då är.

Hur får man tag i all musik? Måste man köpa musik om man ska lira på en nattklubb typ? Eller kan man tanka själv?

Alla tips är välkomna
Lurarna är väl de du behöver tänka på minst. Jag skulle köpa såna "digitala" turntables som man kopplar in laptopen till. Så slipper man strul med vinyler och cds. Fast om man vill vara äkta så kan man ju köra på vinyl också.
Citera
2008-09-15, 00:20
Medlem
Nisques avatar
Citat:

http://www.thomann.de/se/dj_utrustning.html
Där finns allt du kan tänkas behöva.

I övrigt till alla som letar prylar;
http://www.thomann.de/se/index.html
Citera
2008-09-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard_
Lurarna är väl de du behöver tänka på minst. Jag skulle köpa såna "digitala" turntables som man kopplar in laptopen till. Så slipper man strul med vinyler och cds. Fast om man vill vara äkta så kan man ju köra på vinyl också.

Definera strul, en laptrop kan krasha, vilket knappast en vinyl gör.

Själv förstår jag inte hur man ens kan kalla sig DJ om man inte ens betalar för sin musik..
Citera
2008-09-15, 18:09
Medlem
Förstår att ni verkligen vill och jag har ingen aning om hur eran ekonomi ser ut så kan inte säga något, men DJ utrustning är inte billiga grejjer om du vill ha prisvärda saker... Inget man blir över en natt men önskar er all lycka bara en heads up...
Citera
2008-09-15, 18:50
Medlem
dolppens avatar
Alltså, sugna på att bli DJs...
som i:
vi har spelat och vet hur man gör och nu vill vi ut på klubbar
eller som i:
MTV, I want to be MADE=?

Men men, antar att ni är nya i området så köp ett par lurar som sitter skönt och som sluter bra. Då slipper du spela högt i lurarna vilket gör att du hör de olika frekvenserna bättre.
Mitt förslag är att du köper lurar som faktiskt är gjorda för dj-bruk och inga "tuffa" lurar som man kan böja och så står det DJ på paketet.
Sladden ska väl helst vara förstärkt så den klarar belastningenhar jag för mig, men vad vet jag.

Ladda ner musiken, det gör det enklare att bränna... Sen vare sig du köper eller gör det olagligt det väljer du.

Utrustningen borde du inte köpa något allt för enkelt som du kommer vilja byta om något år ändå för det lär vara uselt andrahandvärde om ni köper billiga produkter.

Lycka till!
Citera
2008-09-15, 23:39
Medlem
Rikard_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Definera strul, en laptrop kan krasha, vilket knappast en vinyl gör.
Strul menade jag mest att det är mindre smidigt. Sen är Vinyler dyra och slits ut.
Senast redigerad av Rikard_ 2008-09-15 kl. 23:45.
Citera
2008-09-17, 14:42
Medlem
mo0kies avatar
Vinyl är det enda rätta.

inga BPM-räknare & auto-Qeue's o shit.
bara 100% känsla.
Citera
2008-09-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo0kie
Vinyl är det enda rätta.

inga BPM-räknare & auto-Qeue's o shit.
bara 100% känsla.

Vinyl är roligast. Utan tvekan
_______

Några tips:

Fixa en DJ-Mjukvara till att börja med (Ex Traktor eller Mixmeister). Detta för att lära er grunderna i de olika mixningsteknikerna (Bl.a Taktmixning). Att vara Laptop DJ är ganska lamt ur de flesta synvinklarna så när ni tror ni fattat vad det hela innebär kan ni skaffa er bättre begagnade grejer...

Håll er ifrån det absolut billigaste skiten. Med andra ord köp inte något från Behringer eller motsvarande märke av anledningen "B som i Behringer"...

När det gäller DJ-mixers behöver ni inte fläska på med något 16 kanalers monster utan ni behöver troligtvis om ni är normalbegåvade nåt med två kanaler. Typ Pioneer DJM400 eller något motsvarande från Numark.

Ska ni lira CD kan jag tipsa om Numark Axis 4 som nybörjarspelare. Fungerar tillräckligt bra för de flesta i början...

Vill ni köra vinyl ge helt enkelt fan i att köpa remdrivna spelare. De går sönder hela tiden och ger bara problem...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in