Citat:
Ursprungligen postat av Charlie Wilson
Jag skulle nog säga att det finns en stark motvilja mot kvinnomisshandel, och att just kvinnomisshandel diskuteras flitigt i media - precis som sexuellt utnyttjande av barn diskuterades flitigt i media när de här domarna föll. Jämför t.ex. med om PD hade spöat någon kille ute på stan, och fått samma straff - inte hade man talat om att hans karriär vore över i så fall.
Ofta är/var diskussionen av generell karaktär, men jag menar inte att domarna påverkas av det faktum att media bevakar just den rättegången, utan snarare av det allmänna medieklimatet.
Dessutom påverkas inte bara juristerna, utan även vittnen. Hur kommer det sig t.ex. att två personer säger sig ha sett PD släpa MD i håret, med 2,0 promille alkohol i sig - utan att MD får några skador som bekräftar detta?
Brott och övergrepp mot kvinnor och barn har alltid diskuterats flitigt i media, med all rätt. De allra flesta kvinnor och sannerligen alla barn som utsätts för brott och övergrepp är till skillnad från en fullvuxen man tämligen försvarslösa och säkerligen lätthanterliga för trasiga män med ont uppsåt. Även faktumet att många kvinnor och barn som blir utsatta ofta sitter i någon form av beroendeställning till förövaren och ofta talas det också om att offret befanns vara i vanmakt, alltså berövad sin fria vilja och därmed sin förmåga att kanske även frukta så för sitt liv att de inte ens varken kan eller vågar skrika. Vanmakt!
En fullvuxen man har helt andra valmöjligheter än ett försvarslöst barn eller kvinna, och just därför bör dessa brott diskuteras ännu flitigare i media.
Det finns många kvinnor förutom AW som blivit släpade i håret i vittnens åsyn men som inte haft särskilt stora skador att visa senare just på grund av att det är tekniskt inte så lätt att slå i huvudet i något när någon håller i håret och drar henne efter sig, huvudet hamnar per automatik i knähöjd på gärningsmannen om man blir släpad/dragen i håret och ligger ner. Om man slåss och fäktar med ben och armar när man blir släpad kan det mycket väl uppstå skador, men tro mig charlie boy, de flesta som blir dragna i håret är säkert alldeles för livrädda för att våga göra något öht.
En liten OT-passus bara: Innan kriget var det 10år till livstids kroppsarbete som gällde vid grov våldtäkt t.ex. Idag är det en fjärt i rymden, tragiskt