2008-10-28, 23:26
Medlem
obsolass avatar
Inte följt tråden på ett tag... Blev väl som många andra förvånad och förbluffad över hans "straff", samt beteende därefter...
Känns rätt självklart att Mr Dee inte kommer överklaga, då han kom jävligt lindligt undan.
Vad tror ni om Åklagaren? Tror ni hon överklagar domen?? Någon som hört något om detta??
Citera
2008-10-29, 00:08
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Jag tycker dock att andreas berättelse om att hon skadat sig i samband med att papa försökte lugna henne är mer sannolikt än domarnas resonemang i den ovan nämnda friande domen.

Men jag tycker inte skadorna pekar mot det scenariot. Att lugna eller hålla fast en så pass hysterisk person utan att använda groteskt mycket övervåld är inte lätt, ens om det rör sig om någon i 50-kilosklassen. Rimligen skulle papa fått åtminstone något rivsår, blåmärke eller sönderslitet klädesplagg. Stora delar av lägenheten var ett inferno, frun var sönderslagen. Men papa var helt utan skador, såg till och med prydlig ut, enligt vittnen. Vilket får mig att tro att det inte var han av de två som råkat ut för en galen person.

Dessutom, som redan påpekats, HUR försökte han lugna henne? Vid misshandeln som han blev dömd för såg ett vittne hur ett par stod och skrek på varandra (observera att det inte var tal om någon ömsesidig fysisk kontakt som att de brottades eller puttade på varandra). Sedan tog papa tag i henne, knuffade in henne i muren och sprang därifrån. Inte lugnande om du frågar mig.
Citera
2008-10-29, 02:20
Medlem
Det var någon som tyckte det var lite löjligt tydligen att man kan bli fälld för att slänga/putta in någon i en vägg,- tja man kan få huvudskador/hjärnskakning av det till exempel och skada sig ganska illa så jag vet inte vad det är du tycker är fel, men det är ju en handling för att skada någon annan, så det är för mig självklart att det skall vara straffbart. Vart menar du att gränsen skall gå för misshandel???

Susanna.s börjar rabbla en massa andra fall som inte har med det här att göra så det blir bara tröttsamt. Hon får det att låta som om hon varit med vid varje händelse som har lett till rättegång och där någon har blivit dömd, felaktigt förståss!

Om du susanna.s känner att du är Saida så är det ok för mig, men jag tror inte på det du säger och jag tycker du har fel.
Jag tror inte heller du har hela bilderna framför dig som polisen lämnar över till åklagaren så du kan avgöra med det lilla du läst/sett/vet att domarna skulle vara felaktiga.

Skimmar man igenom dem så som du gjort ser det säkert ut så, men jag tycker du idiotförklarar inte bara poliskåren utan åklagarna och även domarna och nämndemännen på en och samma gång, samtidigt som du pekar ut något fullständigt larv som du pekar på att de missat/inte sett/förstått och därav har de alla fel och därav har även domen blivit fel?? Jag tror inte det är sååå enkelt som du får det att låta!
Folk är ingalunda så korkade som du verkar tro och du är inte heller så smart som du verkar tro.

Jag tycker inte du skall sitta och påstå/gissa saker när du inte riktigt VET, det stör mig väldigt mycket. Du pratar som om du har vetenskapliga BEVIS för att dessa personer har blivit felaktigt dömda! Jag förstår att du tror en massa har felaktiga domar på sig, men de kan ju överklaga då eller hur? Och om det inte gick att överklaga tror du inte det fanns skäl till varför det inte gick? Jo, för det fanns inga anledningar- vittnen/bevis e tc..som skulle gjort någon skillnad..J

ag har också trott på mänskligheten som du gör tills jag började jobba med "kriminella" - eller folk som åkt fast kanske jag skall säga- och det är just det som är grejen,- de ljuger så satans bra att de tror på det själva tillslut.
Man vill tro att de är oskyldiga och man gör det också till en början, tills man inser att de alla ljuger. Alla (som jag har haft med att göra) är skyldiga som åkt dit, de bluffar sig blåa i ansiktet och lite till för att bli frikända.
Jag säger inte att de är sämre människor,hemska eller är ondsinta e tc,- utan bara det att de har en mycket stark benägenhet att vara mer skyldiga än oskyldiga då de väl åkt dit av en eller annan anledning.
Du skulle bli förvånad susanna.s- och jag kan erkänna att det tog mig ca 2år att inse att det ser ut på detta viset, för jag var inne på samma bana som du är inne på..man vill ju tro på folk!!

Sedan måste jag säga att Andreas blogg ser jättefin ut nu med alla bilder och jag blir glad av att se bilder på henne där hon ser så lycklig och harmonisk ut. Hon ser ut att vara en riktigt rolig och sprallig tjej också. Oavsett vad som har hänt så hoppas jag att hon mår bra och känner sig lycklig, och lägger det som hänt bakom sig. Sedan om hon har sina "idéer" om vad som hänt e tc så är det allra viktigaste att hon mår bra ändå och är lycklig. Jag tycker redan att hon verkar må betydligt bättre än tidigare och det gör mig lite glad!
Senast redigerad av Sthms Tjejen 2008-10-29 kl. 02:25.
Citera
2008-10-29, 02:44
Medlem
Dudezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obsolas
Inte följt tråden på ett tag... Blev väl som många andra förvånad och förbluffad över hans "straff", samt beteende därefter...
Känns rätt självklart att Mr Dee inte kommer överklaga, då han kom jävligt lindligt undan.
Vad tror ni om Åklagaren? Tror ni hon överklagar domen?? Någon som hört något om detta??

Hoppas verkligen det! Fyfan för mjukis Papa... Kom igen nu åklagarn....
Citera
2008-10-29, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obsolas

Frågan är om han någonsin kommer få ett fängelse straff, och det känns kanske meningslöst att överklaga då? FoU:n pekar inte entydigt på honom.

möjligtvis att HR tar upp det, men tveksamt. Men jag tror inte absolut detta kan prövas i HD. Min fråga är altså om det inte bara skulle bli kostsamt för staten att åklagaren överklagar? Papa själv ska nog inte heller göra det, för som sagt tidigare tror jag han kom ändå lindrigt undan, skyldig eller inte.
Citera
2008-10-29, 09:29
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
som sagt tidigare tror jag han kom ändå lindrigt undan
Fast...
Citat:
Ursprungligen postat av FCKD
Jag har polare som jobbar med olika projekt som har med Papa Dee att göra, han är droppad från dem för länge sen, och det spelar ingen roll om han är skyldig eller ej, jobb får han inte länge.

Denna följd svider nog betydligt mer än tre månader på öppen anstalt. Det är nog inte omöjligt att karln kommer att förbli i Hjelte-karantän.
Citera
2008-10-29, 10:21
Medlem
Wiseguys avatar
Nu har jag hållt käften en stund eftersom vissa här läser lagboken som fan läser Bibeln, men nu måste jag nog lägga mig i igen:
Citat:
Ursprungligen postat av Sthms Tjejen
Susanna.s börjar rabbla en massa andra fall som inte har med det här att göra så det blir bara tröttsamt. Hon får det att låta som om hon varit med vid varje händelse som har lett till rättegång och där någon har blivit dömd, felaktigt förståss!
Att man drar paralleller till andra fall som juridiskt sett kan liknas vid detta är varken konstigt eller ovanligt.
Snarare är det mer regel än undantag att man gör detta. Det är så prejudikat fungerar till exempel.
Citat:
Om du susanna.s känner att du är Saida så är det ok för mig, men jag tror inte på det du säger och jag tycker du har fel.
Jag tror inte heller du har hela bilderna framför dig som polisen lämnar över till åklagaren så du kan avgöra med det lilla du läst/sett/vet att domarna skulle vara felaktiga.
Okej, Sthms Tjejen, med andra ord så har du mycket större insyn än vad susanna.s och vi andra har?
Sitter du med i utredningen? Polis? Nämndeman? Berätta, eftersom du verkar veta så mycket mer än "alla andra".
Citat:
Skimmar man igenom dem så som du gjort ser det säkert ut så, men jag tycker du idiotförklarar inte bara poliskåren utan åklagarna och även domarna och nämndemännen på en och samma gång, samtidigt som du pekar ut något fullständigt larv som du pekar på att de missat/inte sett/förstått och därav har de alla fel och därav har även domen blivit fel?? Jag tror inte det är sååå enkelt som du får det att låta!
Hmm, du känner dig alltså idiotförklarad!
Citat:
Folk är ingalunda så korkade som du verkar tro och du är inte heller så smart som du verkar tro.
Nu känner jag inte till susanna.s, men vad vet du om hon (han?) är smart eller ej? Påstå inte sådant du inte kan

Citat:
Jag tycker inte du skall sitta och påstå/gissa saker när du inte riktigt VET, det stör mig väldigt mycket. Du pratar som om du har vetenskapliga BEVIS för att dessa personer har blivit felaktigt dömda! Jag förstår att du tror en massa har felaktiga domar på sig, men de kan ju överklaga då eller hur? Och om det inte gick att överklaga tror du inte det fanns skäl till varför det inte gick? Jo, för det fanns inga anledningar- vittnen/bevis e tc..som skulle gjort någon skillnad..J
Nu är det väl inte så lätt som du påstår!
Du tror alltså inte att det finns oskyldigt dömda?
Tror nog att du borde sätta dig in i juridikens värld lite innan du uttalar dig som du gör i detta stycke!
Jag har arbetat med juridik så pass mycket att jag VET många fall där domen blivit fel. Enkelt förklarat kan man säga att överklaga inte är så tvärenkelt då man själv måste hitta något som styrker ens egna påståenden inom en viss tid innan domen vinner laga kraft.

Har domen vunnit laga kraft är det bara att gilla läget, även om det har blivit helt fel.
Det finns dock möjlighet till extraordinära rättsmedel som tex resning, men det är inte säkert att man beviljas detta heller!
Citat:
Jag har också trott på mänskligheten som du gör tills jag började jobba med "kriminella" - eller folk som åkt fast kanske jag skall säga- och det är just det som är grejen,- de ljuger så satans bra att de tror på det själva tillslut.
Kan det bero på dina förutfattade meningar att "alla är skyldiga".
Samma inställning som jag vet att Polisskolan lärde ut på 80-talet:
"Det finns inga oskyldiga, bara de som åkt fast och de som ännu inte har åkt fast"
Citat:
Man vill tro att de är oskyldiga och man gör det också till en början, tills man inser att de alla ljuger. Alla (som jag har haft med att göra) är skyldiga som åkt dit, de bluffar sig blåa i ansiktet och lite till för att bli frikända.
Visst är det vanligt förekommande att den anklagade (och skyldige) försöker ljuga för att komma undan. Konstigt vore väl annars!
Men att dra alla över en kam och påstå att ALLA är skyldiga, och med budskapet att det inte finns några felaktigt anklagade personer, ja då är man illa ute.
(Dock en typisk inställning från dem som tycker sig vara bättre, och kunna bättre än alla andra.....)
Citat:
Jag säger inte att de är sämre människor,hemska eller är ondsinta e tc,- utan bara det att de har en mycket stark benägenhet att vara mer skyldiga än oskyldiga då de väl åkt dit av en eller annan anledning.
Med andra ord så vrider du dig i plågor för varje frikänd person?
Som du skriver så visar du att du har bestämt dig för vem (alla!) som är skyldig, oavsett vad domstolen utdömer.
Är det så, ja då är det tragiskt att veta att vi har sådana "med"människor i landet.
Citat:
Du skulle bli förvånad susanna.s- och jag kan erkänna att det tog mig ca 2år att inse att det ser ut på detta viset, för jag var inne på samma bana som du är inne på..man vill ju tro på folk!!
Jag gissar att du egentligen själv ligger inne med ett svek inom dig.
Det är i så fall fördjävligt, men det finns faktiskt "goda människor" också, som av en eller annan anledning "åker dit" felaktigt.
Citat:
Sedan måste jag säga att Andreas blogg ser jättefin ut nu med alla bilder och jag blir glad av att se bilder på henne där hon ser så lycklig och harmonisk ut. Hon ser ut att vara en riktigt rolig och sprallig tjej också. Oavsett vad som har hänt så hoppas jag att hon mår bra och känner sig lycklig, och lägger det som hänt bakom sig. Sedan om hon har sina "idéer" om vad som hänt e tc så är det allra viktigaste att hon mår bra ändå och är lycklig. Jag tycker redan att hon verkar må betydligt bättre än tidigare och det gör mig lite glad!
Detta stycke får mig övertygad i vad jag just skrev, att jag tror att du själv har något i ryggsäcken sedan tidigare. Kanske någon kille som varit taskig/misshandlat dig?

Jag blir glad att se att du faktiskt skriver att Andrea ser lycklig och glad ut, och att hon förhoppningsvis kan lägga detta bakom sig.
Frågan är bara hur lätt det är när det sitter folk och aktivt "bestämmer" sig för vad eller om något har hänt henne, och att hon skulle mer eller mindre vara ett psykfall.

Ni som verkligen tycker att Andrea ska få "leva igen" bör kanske ta en funderare om ni inte skulle dämpa ner skitsnacket runt henne (och PD) ett par kilo!
Citera
2008-10-29, 10:41
Medlem
Charlie Wilsons avatar
Citat:
Jag tycker inte du skall sitta och påstå/gissa saker när du inte riktigt VET, det stör mig väldigt mycket.
För min del kan du gärna byta ut 'du' mot 'man' i den där meningen.

Citat:
Du pratar som om du har vetenskapliga BEVIS för att dessa personer har blivit felaktigt dömda!
Jag vet inte vilka domar som hänvisas till, men de 11 domar som avhandlas i Felaktigt dömda, fanns vara felaktiga av domstol.

Citat:
Jag förstår att du tror en massa har felaktiga domar på sig, men de kan ju överklaga då eller hur?
I Felaktigt dömda handlar det, vad jag minns i samtliga fall, om rättsprocesser som gick hela vägen. Efter det går det inte att överklaga, utan man måste begära resning. Det är mycket svårare än att överklaga.
Citera
2008-10-29, 11:56
Medlem
Grimlas avatar
Kanske inte så mycket att tillföra i den här mycket givande tråden, men jag känner till en del som spelat och spelar med Papa Dee och det enda jag hört av dessa är att de anser honom som oskyldig och att Andrea länge setts som jobbig. Lite frustrerande att höra, eftersom jag själv tycker att det är solklart att han gjort henne rejält illa.

Men...så pratas det i en del av hans närmaste kretsar. Att media blåst upp det till enorma proportioner för att han är kändis och att Andrea är en hysterisk bitch vilket många redan lagt märke till.

Citera
2008-10-29, 12:01
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie Wilson
Jag vet inte vilka domar som hänvisas till, men de 11 domar som avhandlas i Felaktigt dömda, fanns vara felaktiga av domstol.

Det handlar inte om dessa, utan om de många fall som signaturen ifråga diskuterat på FB. Vid en snabb titt hittade jag inte ett enda inlägg där han/hon tyckte att rätt man var dömd/misstänkt, så att han/hon skulle tro att PD var korrekt dömd hade varit ytterst förvånande.

Anser du att utredningen du hänvisar till stärker tesen att alla andra också sannolikt är oskyldiga?
Senast redigerad av ParvixII 2008-10-29 kl. 12:05.
Citera
2008-10-29, 12:49
Medlem
Charlie Wilsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Anser du att utredningen du hänvisar till stärker tesen att alla andra också sannolikt är oskyldiga?
Självklart inte 'alla andra'. Det som är intressant med Felaktigt dömda, i det här fallet, är att 8 av de 11 domar som befanns vara felaktiga handlade om en speciell brottstyp. (Det handlade om sexuellt utnyttjande av barn.)

Varför blev det fel just för en speciell brottstyp? Det finns självklart flera förklaringar, men en viktig orsak torde vara att bevisvärderingen fallerade när man skulle bedöma just de här brotten. Kanske dömde man strängare för att man tyckte att brotten var speciellt avskyvärda, och kanske var det också för att just de här brotten var speciellt uppmärksammade och fördömda i media.
Citera
2008-10-29, 12:51
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie Wilson
Självklart inte 'alla andra'. Det som är intressant med Felaktigt dömda, i det här fallet, är att 8 av de 11 domar som befanns vara felaktiga handlade om en speciell brottstyp. (Det handlade om sexuellt utnyttjande av barn.)

Och kopplingen till den här tråden är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in