• 1
  • 2
2008-09-13, 23:24
Bannlyst
Hejsan, sitter i ubuntu, och undrar vilken musikspelare jag bör använda, mängden musik det handlar om är 10 000+ låtar, testat de vanliga amarok, banshee o.s.v. Men alla dom börjar dra systemresurser som tokar när man laddar, banshee blir svart när den ska ladda playlist med alla låtar o.s.v.

Så vill gärna ha ubuntus motsvarighet till foobar?
Citera
2008-09-14, 00:00
Medlem
jeddes avatar
Ptja, cmus funkar fint för mig, även om den finns tillgänglig för fler distar än bara ubuntu.
Citera
2008-09-14, 00:42
Medlem
FolkeYs avatar
du kanske borde ta en titt på moc (även kallad mocp).
Det är en CLI baserad spelare med de flesta funktioner. Mycket smidig måste jag säga.
Citera
2008-09-14, 00:48
Medlem
adequates avatar
Jag rekommenderar MPD (music player daemon) och någon lättviktsklient, i stil med Sonata.
Citera
2008-09-14, 01:17
Bannlyst
Hmm, skall ta och kolla imorgon på deolika alternativ ni gett, skulle ju vara smidigt om något av dem fanns i apt-pakethanteraren...
Citera
2008-09-14, 08:56
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olol123
Hmm, skall ta och kolla imorgon på deolika alternativ ni gett, skulle ju vara smidigt om något av dem fanns i apt-pakethanteraren...

En liten lättviktare är audacious, bygger på XMMS och det är inga konstigheter i programmet, bara en ren liten musikspelare.

http://audacious-media-player.org/in...itle=Main_Page

Finns i apt.
Citera
2008-09-14, 11:16
Medlem
DrMegahertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olol123

Även jag får nog ta och rekommendera MPD i det här fallet. Därefter är det väl upp till dig vilken klient du vill använda. Vill du ha en väldigt lightweight klient så finns ju MPC, men jag rekommenderar NCMPC, alternativt Sonata om du vill ha ett GUI.

Alla dessa program finns med i dina programförråd!
Senast redigerad av DrMegahertz 2008-09-14 kl. 11:19.
Citera
2008-09-14, 11:23
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
En liten lättviktare är audacious, bygger på XMMS och det är inga konstigheter i programmet, bara en ren liten musikspelare.

http://audacious-media-player.org/in...itle=Main_Page

Finns i apt.

Audacious är helt klart min favorit, eftersom jag själv avskyr utseendet hos rhythmbox och Banshee
Citera
2008-09-14, 11:29
Medlem
yehaaaaas avatar
Ställer mig också positiv till mpd och ncmpc (i vissa fall sonata). Har alltid fungerat kanon på mina äldre datorer där det i princip är omöjligt att få igång amarok och liknande program.
Citera
2008-09-14, 12:08
Medlem
danielebs avatar
Jo Audacious är helt ok, men jag skulle vilja slå ett slag för Aqualung: http://aqualung.factorial.hu/
Citera
2008-09-14, 12:19
Bannlyst
MPD med alla dess frontends är nog vad du vill ha, själv föredrar jag ncmpc som frontend men sitter ganska ofta och kör med netcat ^^
Citera
2008-09-14, 12:25
Medlem
Kör också MPD + sonata eller ncmpc. Fungerar hur bra som helst, rekommenderar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in