2008-09-13, 21:58
Medlem
]CraP}s avatar
Jag har ett gäng gamla objektiv som jag funderar på att köpa, men jag är lite nyfiken på värdet på dessa:

*Tokina 400mm 1:5.6 med inbyggt motljusskydd i metall (en stadig pjäs mao)

*Nikon 135mm 1:2.8 Series-E http://www.mir.com.my/rb/photography...35mm.htm#135mm

*Nikon 36-72mm 1:3.5 Series-E Skjutzoom
http://www.mir.com.my/rb/photography...ls/36150mm.htm

Ligger i paket med en Teleplus telekonverter (2x), 3 st mellanringar och en hög med filter.

Tack på förhand!
Senast redigerad av ]CraP} 2008-09-13 kl. 22:04.
Citera
2008-09-13, 22:23
Medlem
Farbror Sallads avatar
Det är inga tokbra objektiv det där, men Tokinan och 135:an är rätt intressanta om priset är bra. Jag skulle säga att de är värda en tusenlapp styck max. Det ligger ett 135/2,8 AI-S ute på Fotosidan just nu för strax under tusenlappen, som har bättre mekanik än Series-E. Om det är bättre optiskt vet jag inte, men det lär inte vara sämre. Jag har petat lite på Tokina-gluggen och den är mycket gedigen rent mekaniskt, men optiskt har jag ingen aning.
36-72-zoomen är troligen ren dynga, men man vet ju aldrig.
Citera
2008-09-13, 22:40
Medlem
]CraP}s avatar
Aja, gav 1000 spänn för allt och fick med en Nikon Em. Jag är nöjd
Citera
2008-09-14, 00:52
Medlem
Series-e var inga höjdarobjektiv. Nikon gjorde en serie enklare objektiv som alternativ till "pirat"-objektiv. Jag har ett Series-e 28/2,8 som jag fick för ett par hundralappar. Trots att det var ett budgetobjektiv på sin tid så känns det stadigare än dagens plastzoomar.
Jag hade inte tackat nej till de båda teleobjektiven till de priset.
Citera
2008-09-14, 09:17
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ]CraP}
Aja, gav 1000 spänn för allt och fick med en Nikon Em. Jag är nöjd
Det var ett vettigt pris, så du kan vara nöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Series-e var inga höjdarobjektiv. Nikon gjorde en serie enklare objektiv som alternativ till "pirat"-objektiv. Jag har ett Series-e 28/2,8 som jag fick för ett par hundralappar. Trots att det var ett budgetobjektiv på sin tid så känns det stadigare än dagens plastzoomar.
Det finns faktiskt en rad "höjdarobjektiv" ur denna serie. Man använde nämligen ibland precis samma optiska konstruktion som de dyrare Nikkor-objektiven, i ett plastigare skal. 50/1,8 Series-E är ett bra exempel. Jag har haft ett 75-150/3,5 Series-E som var riktigt skarpt nedbländat för övrigt. En riktig favorit på APS-C.
Citera
2008-09-14, 09:29
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu

Som sagt, de var så enkla så de flesta blev riktigt bra optiskt, har också en 28/2,8 och en 75-150/3,5, klockrent tele, litet och lätt...
Citera
2008-09-14, 13:59
Medlem
]CraP}s avatar
Har testat tokinan lite nu, verkar vara en riktigt trevlig glugg om man ska fota fåglar och annat som är svårt att komma riktigt nära. Känns betydligt bättre än min tamron 70-300.

Ska ge mig in på e-series objektiven ikväll tänkte jag. Får se om dom är något att ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in