2008-11-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curiouz
Tycker faktiskt Snusse har ett bra inlägg Grammatica. Vad gör man när man inte vet? Jo man spekulerar och mig veterligt så är det tillåtet här på FB.
För övrigt är din reaktion sund...ringa ambulans

Men så gör inte en van erfaren jägare OAVSETT vad!
Jag tycker också att Snusse funderar bra.
Alla spekulerar som inte vet hur sanningen är.

Joo, alltså sådant har hänt i verkligheten. Det lustiga är att Anund Rasmussen har en sådan berättelse från Eskimåerna. Och där har vi verkligen jägare. Jag lånade den från honom.
Senast redigerad av Grammatica 2008-11-25 kl. 13:19. Anledning: ATT JAG ÄR EN TOTAL IDIOT!
Citera
2008-11-25, 13:15
Medlem
Förstår inte hur någon ens kan insinuera "vådaskott" i detta fall. Två människor som inte känner varandra,den ena befinner sig på en rastplats och några timmar senare avlossar den andra ett vådaskott i ryggen på personen i fråga flera mil bort.
Citera
2008-11-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
<...> bara att påstå att somliga personlighetstyper löper större risk för att bli sexmördade än andra är att ta sig mycket långt ut på grenen. <...>
Oj, den här lilla sidodebatten har jag glömt (liksom hela tråden f ö)

Ni vrider rätt rejält på mitt uttalande får jag säga, men det är OK, det borde kunna bli en intressant egen tråd, i en helt annan avdelning. Min tanke vid tillfället var helt kontextberoende. Om man radar upp troliga förlopp så finns det det helt enkelt sannolikare scenarier än avvisade närmanden. Jag uppfattar t ex det som sannolikare att hon säger ifrån om ett trafikbeteende än att hon inte skulle veta hur hon fixar en punka. Det senare är ett sannolikare upplägg för en förövare att starta ett närmande.

Sic.
Citera
2008-11-25, 14:52
Medlem
Ja nu blir det visst inget åtal ännu...kanske först nästa år. Men går inte åklagaren lite för långt nu?
Hon verkar ju ha bevis som hon säger redan nu och måste inte TA omhäktas igen och vad säger att man går med på det.
Går hon inte lite i förväg nu.
Men bevisningen kanske inte trots allt är så bra som hon vill göra gällande. Därav att de även behåller avspärrningarna.
Citera
2008-11-25, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Ja nu blir det visst inget åtal ännu...kanske först nästa år. Men går inte åklagaren lite för långt nu?
Hon verkar ju ha bevis som hon säger redan nu och måste inte TA omhäktas igen och vad säger att man går med på det.
Går hon inte lite i förväg nu.
Men bevisningen kanske inte trots allt är så bra som hon vill göra gällande. Därav att de även behåller avspärrningarna.
Lagen säger att man går med på det.
Det krävs sannolika skäl för att häkta om TA.
Det innebär ungefär 75% säkerhet att han är skyldig. I själva verket är bevisläget 99%.
Citera
2008-11-25, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det innebär ungefär 75% säkerhet att han är skyldig. I själva verket är bevisläget 99%.

Om bevisläget är 99% så borde det väl räcka till åtal redan nu. De säger att de väntar på skl rapport och det måste ju vara endera dna eller kulan och kulan bord de ju redan ha fått svar på.
Citera
2008-11-25, 16:09
Medlem
Citat:
Om bevisläget är 99% så borde det väl räcka till åtal redan nu. De säger att de väntar på skl rapport och det måste ju vara endera dna eller kulan och kulan bord de ju redan ha fått svar på.

Men...
De kanske inte är ställt utom allt tvivel att han ensam är skyldig...
De bevis som finns kanske bara bevisar att han vart där,,,
-Inte att han gjort något elakt...
Avsaknaden av fler DNA bevisar ju inte att han vart ensam...
Om det finns fler DNA bevisar ju inte att det finns nån medskyldig...
Att det går att knyta kulan till hans vapen o kvarlevorna bevisar ju
inte att det är TA som skjutet... egentligen bara att bössan vart med...
Att det inte går att knyta kulan till varken hans vapen eller kvarlevorna
bevisar ju heller inte att han inte skjutet o är oskyldig...
Om hans tillstånd är så risigt att han håller med om allt ibland, tar tillbaka
allt nästa dag för att tredje dagen komma med en ny story,, dagligen
yrar o talar om maffiainblandning o heliga förbannelser o knarkkarteller.
-Andra dagar kanske han berättar om att hela byggden tvingat honom...
-Då är det inte helt enkelt för utredare o åklagare att försöka pussla
ihop ett tänkbart/sannolikt/troligt händelseförlopp...
Sannolikt ännu värre att få ihop ett händelseförlopp som går att bevisa
o ställa utom allt rimligt tvivel...
De finns ju i nuläget bara en som kan belysa vad som hänt, o är nu denne
mannen inte helt kry o klar i knoppen är uppgiften inte helt enkelt.
-Så jag är inte förvånad om de behöver mycket med tid ytterligare,,,,
Citera
2008-11-25, 16:11
Medlem
Citat:

99% då Tintin har du fått läsa slutrapporten från obduktionen? Och sett alla DNA-provsvaren plus att du vet vilket vapen kulorna kommer ifrån? Dessutom måste du ju veta vad de funnit vid alla terräng- resp husundersökningar?
Jag tror snarare att Schönbeck sitter så att säga på pottkanten. Hon har gått ut med mord och hon kan inte bevisa det. Hon behöver nog tid för att få ihop det. Plus att hon och advokaten har flera mål ihop, alltså på var siin sida. Stor arbetsbelastning.
Senast redigerad av Grammatica 2008-11-25 kl. 16:15.
Citera
2008-11-25, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
99% då Tintin har du fått läsa slutrapporten från obduktionen? Och sett alla DNA-provsvaren plus att du vet vilket vapen kulorna kommer ifrån? Dessutom måste du ju veta vad de funnit vid alla terräng- resp husundersökningar?
Jag tror snarare att Schönbeck sitter så att säga på pottkanten. Hon har gått ut med mord och hon kan inte bevisa det. Hon behöver nog tid för att få ihop det. Plus att hon och advokaten har flera mål ihop, alltså på var siin sida. Stor arbetsbelastning.
Nej, men jag har sett den redovisade bevisningen och baserad på 20 års erfarenhet är jag övertygad om att TA är skyldig. Bara på det han erkänt är det mord. Dessutom krävs mycket mindre för häktning, vilket Bolinda frågade efter.
Citera
2008-11-25, 16:23
Medlem
mysigamartas avatar
Citat:
De vill inte väcka åtal än, det är för mycket frågetecken ännu. Vad jag tror är att de håller förhör med andra, det är tyst om det för att inget ska röjas som kan förstöra utredningen. De måste ha mer kött på benen innan åtal väcks och det är mycket bra så vi inte får ett fall som aldrig riktigt blir löst och sanningen aldrig riktigt kommer fram.
Citera
2008-11-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysigamarta
De vill inte väcka åtal än, det är för mycket frågetecken ännu. Vad jag tror är att de håller förhör med andra, det är tyst om det för att inget ska röjas som kan förstöra utredningen. De måste ha mer kött på benen innan åtal väcks och det är mycket bra så vi inte får ett fall som aldrig riktigt blir löst och sanningen aldrig riktigt kommer fram.

Det är de jag vill ha fram att allt inte kanske är så självklart. Man undrar ju om de har provskjutit fler vapen än TA:s
Citera
2008-11-25, 16:33
Medlem
Citat:
Nej, men jag har sett den redovisade bevisningen och baserad på 20 års erfarenhet är jag övertygad om att TA är skyldig. Bara på det han erkänt är det mord. Dessutom krävs mycket mindre för häktning, vilket Bolinda frågade efter.
Nej, han har inte erkänt mord. Han har dessutom varit pressad att svara på ett sätt så att det inte kan accepteras i rätten. Han har inte varit frisk, även om åklagaren verkligen kämpat på att diminuera mannens problem. Hon får problem med hur det har gått tillväga med förhör och annat, så småningom. Mannen har verkligen varit samarbetsvillig så långt han förmått.
Jag tror att vi kommer att få de ett nytt van der kvackfall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in