2008-11-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Nej, detta är ingen offerplats. Det är Mats AnderssonAlits hela samlade förmögenhet. Och han var en gång mycket rik!

Alit Mathias Andersson
Född: 1764- 9- 6 (1764- 6- 1?) från Leipivuoma (samevistets läge kan ej med säkerhet lokaliseras, men torde legat på Leipipir området ca 10 km s. Sakajärvi by, och i Skrövälvens utflöde i Gällivare kommun)
Död: 1829-12-26

Noteringar (hus på kartan 26: fam 1) Vigsel 1789-12-..
Han var den förste kände bebyggaren i Mäntyvaara (Mendovaara) åren mellan 1803-1822 I hfl under nämnda tid hittar man Alits fam. på såväl gård 31 i Leipovuoma/Sjocksjokk, som på gård 18 i Mendovaara/Sjockjokk. Under Sjocksjokksbyn har uppräknats ett antal skatteland som Unnasland, Vuollesita (Nederbyn) m.m. Mendovaara ingick i Vuollesita området. Enligt sägnen kom Mattias till Mäntyvaara med följande sällskap; hustrun Charin, hans moder Chatarina Mathiasdotter, en ko och två hundar. I hfl. kan vi dock konstatera att Mattias, innan den definitiva flytten redan bildat familj i Leipivuoma och att familjen hade 5 barn. Familjen Alits liv har varit drastiskt och mångskiftande. I sina kraftsdagar var han känd som den rike skogssamen (Robsam).

Far:
Mor: Katarina Mattsdotter från Leipivoma f. 1740 d. 1820
Citera
2008-11-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Ja även du har nog dragit slutsatsen om mord när man hittar blod i bagaget. Helst om det är från en flicka som är försvunnen. För de flesta stoppar inte in olycksoffer i bagaget.
Inte nödvändigtvis mord. Särskilt om jag känner till den som stoppat in kvinnan i bagaget. Sjukdom och ångest, ett huvudlöst handlande...Minnesförlust av ren och skär ångest...
Citera
2008-11-17, 15:48
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis mord. Särskilt om jag känner till den som stoppat in kvinnan i bagaget. Sjukdom och ångest, ett huvudlöst handlande...Minnesförlust av ren och skär ångest...

Ja men vi känner honom inte och vet ingenting om hur han är eller har varit.
Citera
2008-11-17, 15:50
Medlem
miapetters avatar
Citat:

Ingen av de saker du nu räknade upp är alternativ till rubriceringen mord.
Alternativ är: Dråp, vållande till annans död. vållande till kroppsskada och frihetsberövande. Det du räknade upp var möjliga orsaker till varför.
Citera
2008-11-17, 15:50
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Om det inte är mord att skjuta någon i ryggen, vad kallar du det då?
Citera
2008-11-17, 15:51
Medlem
mysigamartas avatar
Citat:

nu tycker jag det låter som folk i hans omgivning vetat hur sjuk han var, det låter då som att du vetat det. Skulle någon i min omgivning vara så här sjuk så skulle jag nog sett till att få han under vård.
Citera
2008-11-17, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysigamarta
nu tycker jag det låter som folk i hans omgivning vetat hur sjuk han var, det låter då som att du vetat det. Skulle någon i min omgivning vara så här sjuk så skulle jag nog sett till att få han under vård.

Han har ju varit under vård...eller vad man nu ska kalla det...
Citera
2008-11-17, 15:54
Medlem
Citat:

Varifrån har ni fått att gm skulle vara en sliten gubbe etc...?

Han är snarare en ungdomlig 50-åring. Livligt temperament, charmig och kvicktänkt. Bra pappa till småpojkarna.

Så skrev du tidigare. Om han var kvicktänkt så varför gjorde han som han gjorde då?
Citera
2008-11-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om det inte är mord att skjuta någon i ryggen, vad kallar du det då?

Det beror på - VÅDASKOTT kanske - om initialteorin håller.
Citera
2008-11-17, 15:56
Medlem
mysigamartas avatar
Citat:
Han har ju varit under vård...eller vad man nu ska kalla det...
han har ätit antidep..var de inte så. ?? Det gör många i vårt avlånga land. Kan man inte kalla vård. Hur är det nu? är han alert o pigg lr är han sjuk o ångestfylld, bestäm dig.
Citera
2008-11-17, 15:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Och varför åkte C till den plats där "vådaskottet" skedde?
Citera
2008-11-17, 15:57
Medlem
Citat:

Man skjuter väl inte ett vådaskott i någon som redan är skadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in