2008-10-27, 17:18
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Så många slumpmässiga mord har det väl inte varit i år? Alltså mord där mördaren och offret inte känner varandra. Engla kommer jag på. Den unga tjejen i Dalarna kände ju ändå sin mördare liksom hon i Alingsås. Och om TA och CS kände varandra vet vi ju ännu inte. Vilka fler mord tänker du på?

Visst - 1 mord är ett för mycket. Men på dig låter det som att det varit många.

Var inte Pernilla Hellgren (A.Eklund) slumpmässigt? Det uppklarades i år, fast det skedde år 2000?
Citera
2008-10-27, 17:22
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Fan vad jag hatar den senaste tidens slumpmässiga eller otroliga mord!
(missförstå mej rätt, ALLA mord är naturligtvis vidriga!)
Det känns som det varit liiite för mycket av den varan ett tag nu!

2008 går till den svenska kriminalhistorien. Räknar man inte bara mord begågna under året, utan äldre mord uppklarade detta år, blir siffran högre. Tre barnamord där offren inte har haft någon anknytning till gm. En tonårstjej i Södertälje osv. 2008 har verkligen visat att vem som helst kan bli drabbad var som helst, av främmande galningar. I det egna hemmet, på väg hem från fotbollsplanen, på väg till en jobbintervju. Mitt på dagen, mitt i trafiken. Ändå kommer GW att fortsätta rabbla sin fina statistik.
Citera
2008-10-27, 17:23
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Var inte Pernilla Hellgren (A.Eklund) slumpmässigt? Det uppklarades i år, fast det skedde år 2000?

Jag trodde vi pratade om i år. Pernilla var ju ändå år 2000. Så för mig hör det mordet ihop med det året. Sedan har andra ett annat sätt att räkna på hur många slumpmässiga mord som sker per år - tydligt ska man räkna med uppklarade mord hur långt bak i tiden det än är. Så ser jag inte det. Om vi löser ett slumpmässigt mord som skedde för 20 år så ser jag inte det som att det mordet skedde i år hur mycket publicitet det än får. Hur mycket man än skriver om gamla mord i år så har det ändå inte skett fler mord. Det bara "känns" så.

I år kan jag bara komma på Engla och ev. Carolin. Men det kan finnas något fler slumpmässigt mord jag just nu inte kan minnas.
Citera
2008-10-27, 17:29
Medlem
peroxisomens avatar
Vad tror ni om det här som motiv?
TA lämnar sitt jaktpass för att åka till sin stuga och supa då livet är allmänt kass. När han sedan åker hem stannar han för att slänga sina sopor. På rastplatsen befinner sig C som ser en dyngfull man köra bil. Jag får säga att om jag sett en man för full för att gå köra bil skulle jag nog säga till honom, kanske hotar C med att ringa polisen. TA blir rasande och slår ner henne och slänger in henne i bakluckan.
Nu känns ju inte rattfylla som något grovt brott då man mördat någon men varför erkänna ytterliggare ett brott.
Citera
2008-10-27, 17:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
2008 går till den svenska kriminalhistorien. Räknar man inte bara mord begågna under året, utan äldre mord uppklarade detta år, blir siffran högre. Tre barnamord där offren inte har haft någon anknytning till gm. En tonårstjej i Södertälje osv. 2008 har verkligen visat att vem som helst kan bli drabbad var som helst, av främmande galningar. I det egna hemmet, på väg hem från fotbollsplanen, på väg till en jobbintervju. Mitt på dagen, mitt i trafiken. Ändå kommer GW att fortsätta rabbla sin fina statistik.

Menar du att man dra mer långtgående slutsatser av dom morden som skett/uppklarats i år?
Citera
2008-10-27, 17:34
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Du har helt rätt. Jag backar men lyfter även fram mordet Tuesday nämnde på en 16-årig flicka i Södertälje...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=801447

Och det är de morden som i mina ögon är mest tragiska. Ofta när mördaren är psykiskt sjuk så har den person valsat runt i vårdapparaten och inte fått vård eller rätt vård. Många gånger skulle morden kunna ha förhindrats. Istället har personen gått djupare in i psykosen och vanföreställningarna.

När det gäller TA så kan jag inte tycka synd om en människa som fått välja och tackat nej. Han vägrade den vård för sitt alkoholmissbruk som LKAB var beredda att ställa upp med. Han fortsatte hellre att dricka och gå djupare in mörkret än att vara en nykter, stabil far och make. Det var där han gjorde sitt val som jag tror ledde fram till allt detta hemska.
Citera
2008-10-27, 17:44
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Och det är de morden som i mina ögon är mest tragiska. Ofta när mördaren är psykiskt sjuk så har den person valsat runt i vårdapparaten och inte fått vård eller rätt vård. Många gånger skulle morden kunna ha förhindrats. Istället har personen gått djupare in i psykosen och vanföreställningarna.

När det gäller TA så kan jag inte tycka synd om en människa som fått välja och tackat nej. Han vägrade den vård för sitt alkoholmissbruk som LKAB var beredda att ställa upp med. Han fortsatte hellre att dricka och gå djupare in mörkret än att vara en nykter, stabil far och make. Det var där han gjorde sitt val som jag tror ledde fram till allt detta hemska.

Jag kan bara hålla med dig men det verkar även som om han haft en något skyddande struktur av (jakt-)kompisar kring sig som inte larmade när han t.ex. började skjuta vilt i vallen. Hade de larmat, när de insett (om de insåg?) hur potentiellt farlig han var, så hade detta sannolikt ej hänt men vi människor kanske tenderar, att något skydda (eller skyla över övertrampen ifrån) de närmaste i vår omgivning...?
Citera
2008-10-27, 17:46
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ännu en som försöker se det ur gm:s perspektiv.

Bara för att ghjkiuyt spekulerar runt motivbilden betyder det nödvändigtvis inte att h*n på något sätt "förstår" eller sympatiserar med TA, även om jag själv skulle försöka att välja mina ord lite nogrannare.
Citera
2008-10-27, 17:50
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Jag kan bara hålla med dig men det verkar även som om han haft en något skyddande struktur av (jakt-)kompisar kring sig som inte larmade när han t.ex. började skjuta vilt i vallen. Hade de larmat, när de insett (om de insåg?) hur potentiellt farlig han var, så hade detta sannolikt ej hänt men vi människor kanske tenderar, att något skydda (eller skyla över övertrampen ifrån) de närmaste i vår omgivning...?

Ja, så är det nog. I synnerhet när personen inte alls är känd som en som slåss etc. Och jag håller med dig att jaktkamraterna borde ha reagerat även om jag inte vet vem de skulle ha kontaktat. Jag skulle i alla fall inte velat jaga i samma skog som en som inte använder ett vapen med respekt och verkar instabil.
Citera
2008-10-27, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ännu en som försöker se det ur gm:s perspektiv.

jag är intresserad av hur människor funkar. ser det inte ur någons perspektiv förrutom mitt eget. dessutom citerade du en fråga och ingen definitiv dom av mej.
Citera
2008-10-27, 17:59
Bannlyst
Citat:
Citat från en tredje tidning. Det är från en presskonferens. Siffrorna innan är klockslag:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1932139.svd

samma typ av info där som i övriga länkar, men tack ändå även om jag ännu ej är övertygad om att säkert DNA framkommit från nån annanstans än i bakluckan.
hittills så känns det som att de är försiktiga med att yttra sej om just DNAt. visst dom säger att dom vet!, men nämner inget om DNA ändå?!!?? konstigt?...kanske finns andra citat som jag missat - verkar ju för konstigt annars.
Citera
2008-10-27, 18:12
Medlem
Har även fått höra att TA ska ha brukat antidepressiva medel på sistone.

Alkohol, antidepressiva medel, bilkörning samt jaktvapen tillsammans låter som en utmärkt kombination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in