2009-06-01, 22:32
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Kul för övrigt att Peter Krantz är expertvittne.
Övriga rättsläkare brukar komma i rättsmedicinalverkets bilar och vara iklädd vit overall.
Peter Krantz är som hämtad ur "morden i Midsomer". Han kör en liten öppen sportbil (MG?) och brukar vara klädd i kostym och fluga. Han har inte direkt något emot uppmärksamhet, så bara därför kan han säkert stödja Silbersky.

PK har Malmöflyg att passa och HUF:en är anpassad efter flygtiden.

Om detta fall i Misstänkt i TV4 strax.
Citera
2009-06-01, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
PK har Malmöflyg att passa och HUF:en är anpassad efter flygtiden.

Om detta fall i Misstänkt i TV4 strax.

Det låter inte likt PK. Jag hade förväntat mig privatplan eller att han körde i MG:n.
Det är mycket spännande, för han är totalt oförutsägbar. En gång kom han promenerande med en stor blomsterbukett till ett färskt lik. Den skulle han lämna till sin dejt som bodde i krokarna, så han lade den försiktigt utanför avspärrningarna innan han började jobba.
Citera
2009-06-02, 11:31
Medlem
Tuesdays avatar
TAs försvarare till vittne som fann blodfläck:

-Varför kände du inte på blodet och hjärnan?

-Det är en väldig skam att berätta något man inte kan stå för.

Skammen är det LS som står för i rättssalen.
Citera
2009-06-02, 11:57
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
NU är NI igång igeeeen! Och Haaaatar Tony.

Och Haaaatar Leif Silbersky - ännu mer!

NI önskar förstås att LS ska agera lite som BlackAdders medhjälpare....m.a.o. sätta Tony riktigt i klistret och helst ordna med ett dubbelt livstids-straff!

Era patologiska stackare.............

Nippe

(förutom detta kan jag ej fatta, att LS ÄNNU INTE fattat att spårningen av de ryska långtradarna som var vid Stenbron ÄNNU inte har verkställts....)

Du ska nog bara hålla tyst, det enda du tillför FB är paranoida konspirationsteorier.
Citera
2009-06-02, 17:15
Medlem
hoppsanns avatar
Toni Alldén: "Jag var sur på henne"

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1592147/toni-allden-jag-var-sur-pa-henne
Citera
2009-06-02, 22:36
Medlem
Violafallet

Om någon är intresserad av Violafallet:

Gå in på www.domstol.se

Gå in på Vägledande avgöranden

Gå in på Till söksidan för vägledande avgöranden

Sök på Högsta domstolen och Mord

Tredje rättsfallet från slutet dvs NJA 1990 s. 370
Citera
2009-06-02, 22:57
Medlem
Kallixs avatar
Ls - Ta

Här får inte LS speciellt bra gehör från TA. (Texten är klippt precis före LS ska komma in på när TA anser att Carolin dog.)

S: Hur mådde du i Tingsrätten, Toni?

A: Fruktansvärt dåligt. Jag fick hjälpas ut.

S: Fick du minnesblockeringar?

A: Jag fick hjärtklappning, jag var hela tiden rädd. Åklagaren gick på mig hela tiden.

S: Hur känns det nu när du sitter här bredvid mig?

A: Jag känner mig lugnare, det har gått lite tid. Och så sitter du bredvid mig.

S: Känner du mer balans? Att du kan erinra dig saker.

A: Det kanske blir bättre med tiden.

Från dagens tilläggsförhör med TA.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4668680
Citera
2009-06-02, 23:17
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
Om någon är intresserad av Violafallet:

Gå in på www.domstol.se

Gå in på Vägledande avgöranden

Gå in på Till söksidan för vägledande avgöranden

Sök på Högsta domstolen och Mord

Tredje rättsfallet från slutet dvs NJA 1990 s. 370
Jag har endast läst medias rapportering.

I dagens AB kan man läsa att Viola anser det förnedrande att fallen jämförs.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/carolin/article5283687.ab

TA har mördat en person han inte känner och verkligen försökt undanröja bevisen. Viola hade levt under misshandel av sin man i flera år. Till slut ströp hon honom till döds.

I TR nekade hon till anklagelserna, endast pga rädsla att förlora sina barn. Hon dömdes till 10 års fängelse.

Men i HovR erkände hon och berättade om åren av våld och rädsla.

HovR frikände kvinnan. Fallet gick till HD som dömde henne till två års fängelse för grovt vållande till annans död. Pressen benämnde det som ”nödvärnsmålet”.

Hur ska LS dra nytta av Viola-fallet?
Citera
2009-06-02, 23:40
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1592147/toni-allden-jag-var-sur-pa-henne
Med detta uttalande kan jag inte förstå att ta skulle få några sympatier alls, tvärtom. Ett sådant uttalande väcker istället vrede och kanske även hämndlusta. Tragiskt för anhöriga att tvingas sitta och lyssna på ta:s rappakalja i rätten.
Citera
2009-06-02, 23:52
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

TA har mördat en person han inte känner och verkligen försökt undanröja bevisen. Viola hade levt under misshandel av sin man i flera år. Till slut ströp hon honom till döds.

I TR nekade hon till anklagelserna, endast pga rädsla att förlora sina barn. Hon dömdes till 10 års fängelse.

HovR frikände kvinnan. Fallet gick till HD som dömde henne till två års fängelse för grovt vållande till annans död. Pressen benämnde det som ”nödvärnsmålet”.

Den frågan ställer även jag mig?
Håller med Viola att fallen går överhuvudtaget inte att jämföras och det är förnedrande att ens försöka. Något som däremot rättegångarna visar är vilken liten man ta är. Istället för att rakryggad erkänna och berätta för anhöriga och därefter ta sitt straff som en Man försöker han på alla tänkbara sätt förminska sina handlingar. Han har gång efter annan i det närmaste skyllt dessa handlingar på Carolin Stenvall.
Citera
2009-06-03, 00:21
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Den frågan ställer även jag mig?
Håller med Viola att fallen går överhuvudtaget inte att jämföras och det är förnedrande att ens försöka. Något som däremot rättegångarna visar är vilken liten man ta är. Istället för att rakryggad erkänna och berätta för anhöriga och därefter ta sitt straff som en Man försöker han på alla tänkbara sätt förminska sina handlingar. Han har gång efter annan i det närmaste skyllt dessa handlingar på Carolin Stenvall.
Han är en mycket liten man. En mycket bra beskrivning YONI.
Citera
2009-06-03, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

Det hon inte förstår är att det inte spelar någon roll om hon misshandlats i 10 år eller råkat slå ned en person så att denne skenbart är död innan den dödande gärningen utförs. Den långvariga misshandeln är en förmildrande omständighet som gjorde att hon i tingsrätten dömdes till tio år istället för livstid. Det faktum att det inte ansågs vara ett uppsåtligt dödande gjorde däremot att hon dömdes endast för vållandebrott, trots att hon eldade honom levande.
Personligen tycker jag att det är troligare att råka döda någon genom att knuffa omkull denne än att av misstag strypa någon till döds.
Sedan talar ju all teknisk bevisning mot TA:s version, men det är en annan sak. Påstående om avsaknad av uppsåt är likadana.
För övrigt är hjärndödsbegreppet och Violafallet uppenbarligen två olika sidospår som rätten får välja på.
Var CS hjärndöd så är Violafallet inte alls tillämpligt, eftersom offret där levde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in