Citat:
Ursprungligen postat av skwpp
Detta kanske har nämnts tidigare av någon annan, men vad som slår mig när jag läser Juliette och Filosofin i sängkammaren är ju att de är utmärkta pastischer på Rousseaus Emilé, där (hos Sade) flickorna lärs upp genom egna erfarenheter till att bli fullfjädrade libertiner som ser världen efter vad den har att erbjuda dem. Adorno/Horkheimer är ju också inne på ett intressant spår i Upplysningens dialektik om de Sade och upplysningsidealen.
Ja, att parallelläsa Rousseau och de Sade är både smått komiskt och ganska klargörande för förståelsen ang. vissa av den senares böckers tillkomsthistoria.
Just tolkningen av hans verk är en riktigt kluring dock.
Vissa vill mena att han parodierar upplysningsidealet och att han vill visa på det absurda med att se människan som en rationell "maskin" och att inte ha någon Gud. Att han med andra ord skulle vare en moralist.
Det tycker inte jag är särskilt övertygande.
Andra vill mena att han skildrar det dekadenta och hänsynslösa samhället som fanns under "
L'ancien régime".
Ytterligare en tolkning är att det tvärtom är själva revolutionen och dess grymheter, "
La Terreur", som kan ses som en nyckel till hans verk.
Förmodligen båda, skulle jag säga.
Nu ska man vara försiktig med att psykologisera en författares verk, i synnerhet i våra personfixerade dagar. Men några saker som jag tror är relevanta är den desillusion som han kände när han såg hur revolutionen spårade ur i ett blodbad.
Så jag tror mer på att han skildrade sin samtid snarare än att han skisserade på någon libertinsk utopi.
Förmodligen så kan man också anta att hans verk i vissa stunder fick utgöra runkmaterial under alla ensamma år i fångenskap.
Dock så var de Sade knappast någon sadist. Han råkade t.ex. illa ut då han som medlem i en exekutionsdomstol under revolutionsåren ansågs vara för återhållsam med att låta giljotinera folk.