Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag noterar att herr Babian svammlar på i känd stil. Förhoppningsvis hamnar för hans ställningstagande graverande inlagor långt bak i tråden och glöms bort. Ett par piffiga oneliners, tryfferade med smajlisar och så, självfallet, lite misslyckade härskartekniker för att provocera och så kasta sig på Rp-knappen när någon tänder till....
Min herre kanske skulle överväga att tänka igenom sitt ställningstagande i den här tråden? Vad är det han försvarar? Vuxna gubbars rätt att knulla på påstått kåta flicksnärtor med dåligt omdöme? Eller att deras gärningar är ursäktade? Ursäktade på grund av att svenska föräldrar låter sina barn knulla runt? Min herre är fräck som en slaktarhund! Fullständigt vansinniga påståenden och tagna rätt ut ur tomma luften!
Kan herr Babian möjligen backa upp följande fullständigt huvudlösa påstående med adekvat KÄLLA?
Jag skulle kalla detta för kvalificerat dyngsnack och avsikten är tydlig! Daran erkenn' ich meine Pappenheimer, som det heter.
Har herr Babianen möjligen missat innehållet i de två nyligen släppta rapporterna (BRÅ och Amnesty) som diskuterats på nyheterna idag (jag nämner dem i min ordväxling med EilasAlucard) eller är det kanske bäst att dra en tystnadens slöja över dem också, för att istället TROLLA PÅ om svenska föräldrars föregivna slapphet och svenska tjejers promiskuitet?
Har herr Babian komplex, månne? Det ÄR nog inte så väldans kul att glida omkring i trådslitna gabadinbyxor, vita spetsiga skor och en alldeles för kort skinnjacka? Man brukar blir BRYSKT avvisad, rent av? Speciellt om man är påflugen....
Babianen kommenterar:
1. Diskussionen om svenskars avvikande inställning till barns sexualitet finns redan i en tråd i "Socialantropologi".
2. Jag har nu bläddrat igenom Amnestys rapport och jag känner spontant att stegling är en aktivitet jag gärna skulle utöva såhär på förmiddagen.
Först vill jag dock hänvisa Golonka till dessa mina inlägg i frågan:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12880114&postcount=160
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12881168&postcount=167
https://www.flashback.org/showpost.php?p=12881352&postcount=169
Sedan vill Babianen hänvisa till följande debattartiklar skrivna av företrädare för det svenska åklageriet.
Extra svårt att bevisa sexbrott
Citat:
Tvärt emot vad som ofta påstås tillhör sexualbrotten de brott som utreds bäst. Det är närmast omöjligt att driva en undersökning med en målsägande som bara har en *
känsla av att ha våldtagits därför att hon vaknat i fel säng, skriver kammaråklagarna Anders Halfwordson, Rolf Hillegren, Anna Pettersson och Anders Sundholm.
Citat:
Trots det har man från ledande åklagarhåll länge förmedlat ett annat budskap i avsikt att blidka en okunnig och okritisk opinion. I stället för att bemöta kritiken och hyfsa debatten har man mot bättre vetande förespeglat allmänheten att förbättrade utredningsåtgärder skulle kunna höja åtalsfrekvensen.
Citat:
Det är närmast omöjligt att på ett meningsfullt sätt driva en undersökning med en mål*
sägande som inte har mer att bidra med än att hon har en känsla av att hon våldtagits därför att hon vaknat i fel säng. Men så ser faktiskt många anmälningar ut.
Citat:
Tvärt emot vad som ofta påstås tillhör sexualbrotten de brott som utreds bäst.
Det vore därför förnämligt om de som förfasar sig över hur dessa utredningar sköts som omväxling började intressera sig för någon annan brottstyp – förslagsvis bedrägerier.
En sådan granskning lär dock utebli då utrymmet för hysteriska reaktioner torde vara minimalt.
"Räkna inte med ökning av dömda våldtäktsmän"
Citat:
Riksåklagaren är pessimistisk om att fler sexualbrottslingar ska fällas: Knappast realistiskt att räkna med att väsentligt fler våldtäktsmän åtalas och döms för sina brott.
Citat:
Somliga kräver ytterligare ändrad sexualbrottslagstiftning, exempelvis att brist på samtycke ska räcka för att bli dömd för våldtäkt. Vi tror inte på den vägen. Bevisproblemen skulle vara de samma.
Citat:
Ändå är det knappast realistiskt att räkna med att väsentligt fler misstänkta våldtäktsmän åtalas, skriver riksåklagare Fredrik Wersäll och överåklagare Lisbeth Johansson.
Citat:
Åklagaren måste fullt ut kunna bevisa vad som läggs den åtalade till last. Detta är ett självklart rättssäkerhetskrav för att garantera att ingen oskyldig blir dömd.
Citat:
Det finns de som hävdar att mycket av de problem vi i dag ser, bland annat med bevisningen, skulle kunna lösas med ytterligare ändrad lagstiftning. Många efterlyser exempelvis att brist på samtycke ska räcka för att bli dömd för våldtäkt, och att åklagaren alltså inte ska behöva bevisa att det förekommit något våld, hot eller tvång.
Citat:
Förväntningarna på att åklagare ska kunna väcka åtal i väsentligt högre utsträckning måste motsvara den verklighet som finns. Krav på rättssäkerhet måste gälla på samma sätt i mål om sexualbrott som alla andra brottmål. Här finns inte utrymme för kompromisser.
Låt oss nu kika på ett litet stycke ur Amnestys rapport. Vad tror Golonka att mitt öga där skådar?
Citat:
Amnesty välkomnar en uppföljning och översyn av våldtäktsbestämmelsen i sexualbrottslagen.
Organisationen välkomnar en lagstiftning som ytterligare understryker alla individers
rätt till sexuellt självbestämmande och integritet, vilket tydligt bör återspeglas i den juridiska
definitionen av våldtäkt. Förekomsten av tvång kränker individens rätt till sexuellt självbestämmande.
Definitionen av de omständigheter under vilka penetration och andra sexuella
handlingar äger rum, bör därför återspegla det faktum att våldtäkt och andra jämförbara
sexuella handlingar genomförs med hjälp av många olika former av tvång, där våld är ett
av flera sätt att utöva tvång. Att koppla skuldfrågan vid våldtäkt till avsaknaden av genuint
och frivilligt samtycke, snarare än till förekomsten av våld ligger också helt i linje med den
internationella utvecklingen.
Källa
Jo, minsann. Du ser rätt! Det är samma skit som marknadsfördes för ett par år sedan som nu körs i ny förpackning: Samtyckeskrav. Självfallet vet både amnesty och vissa andra djupt ohederliga tomtar som stödjer detta att ett krav på samtycke, som saken framställs, inte skulle förändra något i sak mot dagens situation. Vad våra vänner egentligen är ute efter är en (ytterligare) omvänd bevisbörda och ingenting annat. Babianens ödmjuka åsikt är att något slags antikt assyriskt straff skulle lämpa sig för dessa typer.
3. Babianen menar i korther att flickor som uppträder utmanande och tar initiativ till sexuell samvaro med äldre män bör få skylla sig själva.
(Nu har jag ett ärende ner till socialkontoret. Så jag får be om att få återkomma senare i eftermiddag.)