2008-09-13, 10:34
Medlem
Ratsys avatar
Jag äger en bostadsrätt sen ett par år tillbaka och vill nu att min sambo sen en tid tillbaka ska bli delägare i denna.
Problemet är att vi inte har en aning om vi löser detta praktiskt eller ekonomiskt. Jag köpte lägenheten för 355 000 kr och har idag betalat av 80 000 kr. Innebär detta att hon ska betala mig 40 000 kr + halva räntekostnaden under perioden? Jag förmodar att vi kontaktar banken där jag har mitt lån så borde de kunna hjälpa oss men vill ändå kolla här om ni har några råd om hur man löser detta ekonomiskt och praktiskt.
Citera
2008-09-13, 11:30
Medlem
Sweeper80s avatar
Vad folk gör det svårt för sig. Låt henne föra över halva summan av vad du månatligen betalar för lgh till dig och så fortsätter du precis som förut. Rent juridiskt är det ingen skillnad iom sambolagen.

Om det bara en en principsak så är det väl så att principsaker är knappast ngt som ett förhållande borde baseras på.
Citera
2008-09-13, 22:30
Medlem
corpuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Rent juridiskt är det ingen skillnad iom sambolagen.

För att bostadsrätten skall omfattas av sambolagen, krävs att de blev sambo senast vid den tidpunkt då lägenheten köptes. Om däremot ägaren först bodde ensam i lägenheten och sedan blev sambo, så omfattas inte lägenheten av sambolagen.
Citera
2008-09-14, 08:56
Medlem
Ratsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corpus
För att bostadsrätten skall omfattas av sambolagen, krävs att de blev sambo senast vid den tidpunkt då lägenheten köptes. Om däremot ägaren först bodde ensam i lägenheten och sedan blev sambo, så omfattas inte lägenheten av sambolagen.

Och det är precis så som är fallet här. Jag köpte lägenheten 1 år innan vi blev sambos och vi vill gärna att vi har lika stor rätt till den juridiskt och ekonomisk pga att vi ska göra en omfattande renovering mm.
Citera
2008-09-14, 09:14
Medlem
Silkepilsmannens avatar
Ta dit en värderingsman till din lägenhet.
Se vad han kommer fram till sedan kan hon betala hälften av den summan.

Även bra om du har topplån som du vill bli av med, högre värderad lgh än när du köpte den gör att du kan slippa topplån (om du nu har det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in