• 3
  • 4
2008-09-13, 19:39
Medlem
Någon?
Citera
2008-09-14, 00:06
Medlem
Aktiverat kameran i bios? det var felet för mig..
Citera
2008-09-14, 08:57
Medlem
Jag har löst webkameraproblemet nu med att till en början köra dessa kommandon i Terminal:
Citat:
1. sudo aptitude install subversion
2. svn co svn://svn.berlios.de/linux-uvc/linux-uvc/trunk linux-uvc
3. cd linux-uvc
4. sudo make
5. sudo make install
6. sudo modprobe -r uvcvideo
7. sudo mv /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko.original
8. sudo cp uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko
9. sudo modprobe uvcvideo
Sedan följde jag anvisningarna på denna sidan för att få UCView (för att kunna justera brightness etc.):
http://unicap-imaging.org/using_repositories.htm

Dock har jag jag en del småproblem kvar:
  • Fn+F7 (ljud på/av) fungerar inte, utan ikonen för ljud-av blinkar till och återgår sedan till ljud-på.. allt inom en 1/5 sekund.. hur fixar jag det här?
  • Lika så vill Fn+F6 (overclock) inte fungera (dock vet jag inte om denna funktion finns på Asus 900?).. hur fixar jag det?
  • Hur gör jag för att ytterligare speeda upp starten av datorn?
  • Har ni andra tips om hur jag ska göra med min Asus (med Ubuntu)? Så som program, tweakning, tips och så vidare..

// Karlstrand
Citera
2008-09-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlstrand
Jag har löst webkameraproblemet nu med att till en början köra dessa kommandon i Terminal:

Sedan följde jag anvisningarna på denna sidan för att få UCView (för att kunna justera brightness etc.):
http://unicap-imaging.org/using_repositories.htm

• Fn+F7 (ljud på/av) fungerar inte, utan ikonen för ljud-av blinkar till och återgår sedan till ljud-på.. allt inom en 1/5 sekund.. hur fixar jag det här?
  • Lika så vill Fn+F6 (overclock) inte fungera (dock vet jag inte om denna funktion finns på Asus 900?).. hur fixar jag det?
  • Har ni andra tips om hur jag ska göra med min Asus (med Ubuntu)? Så som program, tweakning, tips och så vidare..

// Karlstrand

Ytterligare ett fel har uppkommit.. Jag kan inte högerklicka på skrivbordet! Någon som vet vad som är fel?
Senast redigerad av Karlstrand 2008-09-14 kl. 14:14.
Citera
2008-09-14, 15:05
Medlem
Zibris avatar
Citat:
och för att skriva t.ex. "@" måste man använda "Alt Gr". Men det kanske ska vara så?
Jag blir rejält nyfiken, hur har du gjort innan? Det är ju verkligen inget gnu/linux eller eee-specifikt.
Citera
2008-09-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Jag blir rejält nyfiken, hur har du gjort innan? Det är ju verkligen inget gnu/linux eller eee-specifikt.

Ctrl+Alt + 2

Mina frågor kvarstår Hjälp önskas!

Citat:

// Karlstrand
Citera
2008-09-15, 15:33
Medlem
Allt funkar förutom internet på skolan! Rektorn erbjuder mig en ominstallation men jag vill inte det eftersom jag lagt massa tid på att få allt och fungera..

Det är så att alla andra får upp en ruta där man ska skriva in ett lösenord som är (även om man bytt): elev
Detta för att på något sätt acceptera nm-applet. Jag får inte upp denna popup..

Kan det bero på att jag raderade det första konton som var förinstallertat för att ersätta med ett eget konto med mitt namn?

Någon som har någon idé?
Senast redigerad av Karlstrand 2008-09-15 kl. 16:13.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in