• 1
  • 2
2008-09-13, 09:43
Medlem
Hej, jag har nyss fått låna (får eventuellt köpa ut den senare också) en Asus 900 av skolan med Ubuntu till. Dock finns det några problem:

* Otroligt seg att starta, går det att speeda upp?

* Webbkameran vill inte fungera, någon som vet lösningen?

* Sen (som jag sagt i en annan tråd) vill tangentbordet inte riktigt fungera.. Alla "Fn"-knappar vill inte fungera och för att skriva t.ex. "@" måste man använda "Alt Gr". Men det kanske ska vara så?

* Sen skulle jag uppskatta allmänna tips om Ubuntu.. Program, styling och små smarta finesser?

MVH Karlstrand
Citera
2008-09-13, 10:04
Medlem
Pokkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlstrand
Hej, jag har nyss fått låna (får eventuellt köpa ut den senare också) en Asus 900 av skolan med Ubuntu till. Dock finns det några problem:

* Sen (som jag sagt i en annan tråd) vill tangentbordet inte riktigt fungera.. Alla "Fn"-knappar vill inte fungera och för att skriva t.ex. "@" måste man använda "Alt Gr". Men det kanske ska vara så?

* Sen skulle jag uppskatta allmänna tips om Ubuntu.. Program, styling och små smarta finesser?

MVH Karlstrand

Låter väl hemskt tråkigt tycker jag.
Jag har med en 900 och är hur nöjd som helst.

Att den är seg att starta är ju mycket märkligt eftersom det är en av grejerna med den, just det att den ska vara snabbstartad. Vilket min Asus är.

Känner inte igen något av de andra syndromen heller. Din måste fått sig en rejäl smäll eller något.

Det finns speciella forum för oss som bär på dessa bebisdatorer, kolla upp dom också, kan ju finnas folk som är mer insatta.
Citera
2008-09-13, 10:08
Medlem
Jo, men jag tror det handlar om att den är ifrån skolan.. dem har ju konfigurerat möjligtvis, för det är samma sak för alla på skolan..
Citera
2008-09-13, 10:16
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Jo, men jag tror det handlar om att den är ifrån skolan.. dem har ju konfigurerat möjligtvis, för det är samma sak för alla på skolan..

Jag skulle rekomendera att du installerar versionen av linux som följer med till eee900, kör det på min eee900 och det fungerar väldigt bra. Startar snabbt och alla program man behöver för skolarbete/surfande/chattande finns. Mer än det som finns behövs inte direkt då datorn inte klarar något mer utan lagg.
Citera
2008-09-13, 10:18
Medlem
Jag får inte installera om och sådant, eftersom det fortfarande är skolans dator..
Citera
2008-09-13, 10:22
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Jag får inte installera om och sådant, eftersom det fortfarande är skolans dator..

Uhm okej, skum skola du går på isf. Skall du köpa ut datorn när du går ut? Isf kanske du kan installera om den ändå.
Citera
2008-09-13, 10:23
Medlem
Citat:

Vad menar du med seg uppstart, hur lång tid tar den? Min 900 med ubuntu tar ca 50sekunder från att jag trycker powerknappen till desktop och det är helt okej i min mening för denna maskin.

Webkameran fungerar fin fint men det låter som om din har någon form av konfigurationsfel. Kör de Ubuntu 8.04 på maskinen utan eeepc anpassningarna? Kolla med uname -a vad du har för kernel. Kolla sedan in http://array.org om kerneln inte har eeepc i namnet. Via denna sida så kan du ordna alla problem, dock så kan mikrofonen strula.

För att få @ så är ALT GR+2 rätt kombination så det är inget fel hos dig.

Kolla dessutom in http://www.eeeuser.com
Citera
2008-09-13, 10:25
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehnvis
Vad menar du med seg uppstart, hur lång tid tar den? Min 900 med ubuntu tar ca 50sekunder från att jag trycker powerknappen till desktop och det är helt okej i min mening för denna maskin.

Webkameran fungerar fin fint men det låter som om din har någon form av konfigurationsfel. Kör de Ubuntu 8.04 på maskinen utan eeepc anpassningarna? Kolla med uname -a vad du har för kernel. Kolla sedan in http://array.org om kerneln inte har eeepc i namnet. Via denna sida så kan du ordna alla problem, dock så kan mikrofonen strula.

För att få @ så är ALT GR+2 rätt kombination så det är inget fel hos dig.

Jepp, alt gr + 2 är så det skall vara för @ =)

Min eee900 bootar på ca 35 sek med xandros, vilket jag tycker är rätt ok, 50 sek känns lite väl segt :P
Citera
2008-09-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel
Jepp, alt gr + 2 är så det skall vara för @ =)

Min eee900 bootar på ca 35 sek med xandros, vilket jag tycker är rätt ok, 50 sek känns lite väl segt :P

Möjligt att ni tycker 50 sekunder är segt men jag tycker det är helt okej. 35 sekunder är det med eller utan full desktop?
Citera
2008-09-13, 12:11
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehnvis
Möjligt att ni tycker 50 sekunder är segt men jag tycker det är helt okej. 35 sekunder är det med eller utan full desktop?

Hehe jag kör inte med desktop, kör med flikarna istället för desktop, tycker det funkar bättre i xandros.
Citera
2008-09-13, 13:17
Medlem
Min tar knappa 2 minuter att starta.. om man räknar bort tiden att logga in.

Jag fattar inte riktigt det där med uname - a, men jag har "vikkar@eeepcw01:~§" när jag startar Terminal.
Senast redigerad av Karlstrand 2008-09-13 kl. 13:21.
Citera
2008-09-13, 13:44
Medlem
Citat:
Min tar knappa 2 minuter att starta.. om man räknar bort tiden att logga in.

Jag fattar inte riktigt det där med uname - a, men jag har "vikkar@eeepcw01:~§" när jag startar Terminal.

skriv uname -a i terminalen och tryck enter. Svaret där ger namnet på kerneln och innehåller den inte eeepc så kolla på länkarna ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in