2008-09-13, 06:55
Medlem
Masingas avatar
Någon som har en aning? Själv har jag inte en susning men är väldigt nyfiken på det.

Finns det en befintlig tråd som behandlar ämnet så ber jag om ursäkt.

Mvh M
Citera
2008-09-13, 07:21
Medlem
Sven_Hedins avatar
Jag skulle tro att det är något könsord. Förmodligen så har det manliga flest synonymer.
Citera
2008-09-13, 07:24
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven_Hedin
Jag skulle tro att det är något könsord. Förmodligen så har det manliga flest synonymer.

Ok, har du räknat in riktiga ord bara eller har du tagit hänsyn till alla slangord som cirkulerar?

Mvh M
Citera
2008-09-13, 07:34
Medlem
Sven_Hedins avatar
Självklart så har jag räknat in slangord eftersom dessa ju är synonymer så väl som alla andra. Var det fel tänkt?

Men hur är det med eskimåerna då? Är det en myt att dom skall ha hundratals ord för snö? Om inte så borde snö kunna placera sig på listan.
Senast redigerad av Sven_Hedin 2008-09-13 kl. 07:37.
Citera
2008-09-13, 07:53
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Självklart så har jag räknat in slangord eftersom dessa ju är synonymer så väl som alla andra. Var det fel tänkt?

Men hur är det med eskimåerna då? Är det en myt att dom skall ha hundratals ord för snö? Om inte så borde snö kunna placera sig på listan.

Jag vet faktiskt inte vart gränsen går för vad man får kalla synonym, slangord är väl inte ett riktigt ord och bör således inte räknas?

Mvh M
Citera
2008-09-13, 08:24
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
ett riktigt ord
Ett vagt begrepp. Blir ett ord riktigt först när det kommer med i SAOL, eller SAOB? Hur är det låneord? Detta är egentligen en tråd för sig.

Rent spontant skulle jag hålla med Sven_Hedin, som förmodligen har rätt även om man bara räknar ord som finns i SAOL eller SAOB. Fördelen med könsord är att det inte råder någon större förvirring eller risk för missförstånd. Orden vagina och fitta syftar onekligen till en och samma sak, likväl som penis och kuk (gamla och idag oanvända betydelser undantagna). Detsamma behöver inte gälla för till exempel vän, bekant och kompis då dessa tre av somliga tolkas som olika graderingar på hur nära någon står en. Samma sak med kvinna, dam och fruntimmer, vilka är ord som må syfta till samma hyperonym (överordnat begrepp; en mänsklig hona) men som i sig har flera hyponymer (underordnade betydelser). Detta, som sagt, gäller inte för könsord (åtminstone inte i samma utsträckning).
Citera
2008-09-13, 09:19
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Ett vagt begrepp. Blir ett ord riktigt först när det kommer med i SAOL, eller SAOB? Hur är det låneord? Detta är egentligen en tråd för sig.

Rent spontant skulle jag hålla med Sven_Hedin, som förmodligen har rätt även om man bara räknar ord som finns i SAOL eller SAOB. Fördelen med könsord är att det inte råder någon större förvirring eller risk för missförstånd. Orden vagina och fitta syftar onekligen till en och samma sak, likväl som penis och kuk (gamla och idag oanvända betydelser undantagna). Detsamma behöver inte gälla för till exempel vän, bekant och kompis då dessa tre av somliga tolkas som olika graderingar på hur nära någon står en. Samma sak med kvinna, dam och fruntimmer, vilka är ord som må syfta till samma hyperonym (överordnat begrepp; en mänsklig hona) men som i sig har flera hyponymer (underordnade betydelser). Detta, som sagt, gäller inte för könsord (åtminstone inte i samma utsträckning).

Så vilka synonymer till tex vagina är då riktiga ord och vilka är slangord? Det är lite det här som är meningen med trådstarten, jag vill skilja på slangorden från de riktiga synonymerna.

Mvh M
Citera
2008-09-13, 10:16
Medlem
Egon3s avatar
Det är företeelser som det hymlas om, som får flest synonymer:

1. en sup eller att ta sig en klunk av alkoholhaltig dryck = en dragnagel, knapp i
västen, tuting, kröken, ett järn; att kröka, bibba, hutta ...

2. berusad = full, dragen, rund under fötterna, i hatten, packad, ...

3. djävulen & co

4. könsdelarna

Det finns förstås sajter som har »hela listan« i dessa kära ämnen. Idag finns
det också i anslutning punkt 1+2 synonymer för annan berusning än etanolintag.
Citera
2008-09-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Det är företeelser som det hymlas om, som får flest synonymer:

1. en sup eller att ta sig en klunk av alkoholhaltig dryck = en dragnagel, knapp i
västen, tuting, kröken, ett järn; att kröka, bibba, hutta ...

2. berusad = full, dragen, rund under fötterna, i hatten, packad, ...

3. djävulen & co

4. könsdelarna

Det finns förstås sajter som har »hela listan« i dessa kära ämnen. Idag finns
det också i anslutning punkt 1+2 synonymer för annan berusning än etanolintag.
Japp, tror också att synonymer till alkoholberusning, kön, men också samlag är flest.
Citera
2008-09-13, 11:45
Medlem
Pubertals avatar
Citat:

Det var väl i Fröken Smillas känsla för snö som det där påståendet dök upp. När Filip och Fredrik var på grönland så frågade Filip en eskimå om detta med snösynonymerna var sant. Inuiteten stirrade bara på Filip, skakade på huvudet och sa nej. Jag tror att han sa att dom hade typ fyra ord för snö eller nått.
Det var nog förvisso inte helt sant, för vi har ju mer än fyra ord på svenska för att beskriva olika sorters snö (kramsnö, skare, pudersnö, slask, snömodd mm).
Citera
2008-09-13, 11:55
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pubertal
Det var väl i Fröken Smillas känsla för snö som det där påståendet dök upp. När Filip och Fredrik var på grönland så frågade Filip en eskimå om detta med snösynonymerna var sant. Inuiteten stirrade bara på Filip, skakade på huvudet och sa nej. Jag tror att han sa att dom hade typ fyra ord för snö eller nått.
Det var nog förvisso inte helt sant, för vi har ju mer än fyra ord på svenska för att beskriva olika sorters snö (kramsnö, skare, pudersnö, slask, snömodd mm).
Populärkultur och lingvistik hand i hand.

För att besvara frågan om hur många snöord eskimåer (och inuiter) har måste man klargöra vilken folkgrupp man avser då dessa inte är en homogen grupp och inte talar ett och samma språk, plus att dessa språk tenderar var så komplicerade att det är svårt att få fram en siffra. Olika källor anger olika antal, men det verkar röra sig om ett till ett tjugotal och då avser man ord för snö som saknar direkt ekvivalent i engelska och kan då anses stämma överens någorlunda väl med svenska även om vi nog har ännu fler ord för snö än engelska, varav Pubertal nämner flera. Man kommer enkelt in på hyponymiproblematiken som jag nämnde tidigare.
Citera
2008-09-13, 12:00
Medlem
Egon3s avatar
Diskussioner av synonymer slutar ofta med att synonymer inte finns, strängt
taget. Alla de där ordet för snö som samer, inuiter och vi andra har, de är ju
inte synonyma. Vitsen är att varje fackterm innebär ett antal egenskaper.

För den som har vaga begrepp om verktyg så finns det skruvnycklar, hammare
och sågar. Men skruvnyckel är inte en synonym för skiftnyckel, hylsnyckel eller
skruvmejsel. Skruvmejsel är inte en synonym till spårmejsel och stjärnmejsel.
En stjärnmejsel kan vara en Phillips-mejsel, Pozidriv eller Torx-mejsel. Det är
praktiskt att ha termer på olika detaljeringsgrad.

På en nivå finns det socker. På detaljerad nivå finns det kanske tolv sorters
sockerarter. Rörsocker förekommer i ett dussin beredningar. En konditor vill
knappast ha synonymer till florsocker och farinsocker.

Jordbrukare har specialicerade namn på de jordarter som förekommer i trakten.
Men en svensk jordbrukare har knappast namn på olika sorter av den röda
jorden som är typisk för Afrika och Sydamerika.
Senast redigerad av Egon3 2008-09-13 kl. 12:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in