Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Vad är det som egentligen utgör problemet då? Att det saknas ett forum för narkotikapolitik tycker jag vid närmare eftertanke är ganska märkligt.
Det har funnits ett sådant forum. Dock så blev det mest bara bajskastning i 2 månader där rabiata drogmotståndare och tokliberala flumhippies gjorde sitt bästa för att verbalt misshandla varandra. Admin tröttnade och arkiverade ett forum med god potential men klent debattstöd.
Citat:
Men vad tycker du skall diskuteras i ett stängt underforum? Om det bara är för att "sortera bort" trådar (som Av. ITS i dagsläget i princip) kanske aktivare moderering vore bättre;
Det är där vi har det stora problemet. Självklart så ska man kunna diskutera poppers och crackbesprutat gräs och det är verkligen inget regelbrott. Visst finns det en hel drös med inlägg som inte tillför någonting och är genuint korkade men det är svårt att plocka bort dessa med regelhänvisningar.
Problemet är den kunskapsklyfta som existerar. Precis som ni i IT-säk var trötta på massvis med trådar om Tor, Backtrack och Hacka Hotmail/Webcam trådar så är vi trötta på att våra kära drogforum besudlas med skräp (ursäkta uttrycket).
Problemet är hur man ska gå tillväga för att antingen höja nivån eller separera användarna. Lösningen i Av. ITS har bevisligen inte varit helt lyckat. Därför så måste vi se till att vi inte gör samma misstag igen.
Citat:
Drogforumen är fördelade på 10 moderatorer (i genomsnitt en moderator per forumdel) med ett totalt antal inlägg på 1159151 (115915.1 i snitt per moderator) där Cannabis utger störst del (2 moderatorer) och Drogbehandling minst (3 moderatorer). Jag tror faktiskt att sorteringen av skit (via aktivare moderering, exempelvis genom tillsättning av fler utvalda) hade varit en bättre lösning än ett "Avancerat" underforum.
Det har du helt rätt i. Drogforumen har en otrolig aktivitet och endast de trådar som tilltalar den breda (unga och okunniga) massan håller sig levande. Det är mycket lättare att posta en one-liner i Spicetråden än i en mer krävande och debatterande tråd. Narkotikapolitiken har varit tämligen diskuterad om du bortser från inlägg som innehåller ordet "grisarna".
Citat:
Sanningen (enligt min uppfattning) är tyvärr den att just drogforumen på Flashback fylls med barn som skall röka spice och sedan skriva en tripprapport om hur preparatet gömts i en påse så att mamma inte ska hitta det. Detta tar plats som sedan dränker kvalitativa poster. Sedan kanske inte medelpundaren på Flashback besitter någon speciellt hög nivå av intelligens heller...
Nu är jag inte så bevandrad i tripprapportsforumet men jag håller med om att det är mycket snacka om att gömma för mamma och skola.
Sist men inte minst, tack för dina åsikter. De är väldigt uppskattade och nödvändiga.