2008-09-12, 22:48
Medlem
felstegs avatar
Drogforumen lider av stora kvalitetsproblem, inläggen kanske inte är direkt felaktiga men håller förhållandevis låg nivå.

Jag vet att det finns MASSOR av duktiga skribenter och debattörer på FB, som dessutom är otroligt insatta och kunniga. Deras inlägg försvinner ofta i mängden av trådar om nya RC:s och Poppers.

Detta medför att de duktiga skribenterna tröttnar och går över till andra forum, i och med arkiveringen av Narkotikapolitik (tråkigt men nödvändigt) så försvann det ännu fler.

Mitt förslag är ett stängt forum som skulle vara lite hårdare modererat alternativt ett forum med behörighetskrav som ”Avancerad IT-säk”. I det forumet skulle alla droger och drogfrågor kunna diskuteras och modereringen skulle hållas på en sådan nivå att popperstrådarna skickades tillbaka till ”Övriga Droger” alternativt kastades.

Med detta så tror jag att vi skulle kunna behålla fler kunniga och duktiga människor på Flashback. Jag är även medveten om att jag antagligen inte skulle ha tillgång till ett sådant forum.

Vad tror ni?
Citera
2008-09-12, 22:53
Medlem
Ödlans avatar
Ironiskt att du nämner just Av. ITS; det diskuteras nämligen hur man ska öka aktiviteten just i det underforumet i en tråd vid namn it-säks uppdelning. Det har dykt upp väldigt intressanta poänger som visar varför en uppdelning som du förespråkar aldrig har (eller kommer) fungera i praktiken. Förhoppningsvis har du tillgång till ett annat konto med behörighet, jag har ingen större lust att klippa och klistra (eller sortera) 43 inlägg :-)

Som svar på din frågeställning så tror jag att ett sådant underforum hade lidit av samma inaktivitet som just Av. ITS. Det vore dock intressant att se en del för narkotikapolitik, den idén tror jag mer på än ett begränsat underforum där ingen är säker på vad som skall skrivas.
Citera
2008-09-12, 23:04
Medlem
felstegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Ironiskt att du nämner just Av. ITS; det diskuteras nämligen hur man ska öka aktiviteten just i det underforumet i en tråd vid namn it-säks uppdelning. Det har dykt upp väldigt intressanta poänger som visar varför en uppdelning som du förespråkar aldrig har (eller kommer) fungera i praktiken. Förhoppningsvis har du tillgång till ett annat konto med behörighet, jag har ingen större lust att klippa och klistra (eller sortera) 43 inlägg :-)

Som svar på din frågeställning så tror jag att ett sådant underforum hade lidit av samma inaktivitet som just Av. ITS. Det vore dock intressant att se en del för narkotikapolitik, den idén tror jag mer på än ett begränsat underforum där ingen är säker på vad som skall skrivas.

Jag tror verkligen att du har en vettig poäng där. Inaktiviteten är antagligen det största problemet om man tänker sig ett forum i klass med avancerad IT-säk. Risken blir, precis som du säger, att vi får se ett fåtal fjuttiga trådar om hur cannabis påverkar olika receptorer på molekylnivå vilket inte alls är tanken.

I aktivitetshänseende är därför ett helstängt forum att föredra då medlemmarna inte blir lika blyga med postandet. Med ett stängt forum så blir det helt andra problem som exempelvis vilka medlemmar som ska få tillgång och vem/vilka det är som ska sköta det.

Den stängda delen i UE blev enligt utsago inaktiv pga. medlemmarnas ovilja att släppa in fler. Medlemmen poängterade också att det blev en intressekonflikt då en större grupp medlemmar med tillgång skulle innebära minskad exklusivitet.

Som jag ser det så är det ett problem som måste lösas. Alla förslag och synpunkter är välkomna.
Citera
2008-09-12, 23:18
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felsteg
Som jag ser det så är det ett problem som måste lösas. Alla förslag och synpunkter är välkomna.

Vad är det som egentligen utgör problemet då? Att det saknas ett forum för narkotikapolitik tycker jag vid närmare eftertanke är ganska märkligt. Men vad tycker du skall diskuteras i ett stängt underforum? Om det bara är för att "sortera bort" trådar (som Av. ITS i dagsläget i princip) kanske aktivare moderering vore bättre;

Drogforumen är fördelade på 10 moderatorer (i genomsnitt en moderator per forumdel) med ett totalt antal inlägg på 1159151 (115915.1 i snitt per moderator) där Cannabis utger störst del (2 moderatorer) och Drogbehandling minst (3 moderatorer). Jag tror faktiskt att sorteringen av skit (via aktivare moderering, exempelvis genom tillsättning av fler utvalda) hade varit en bättre lösning än ett "Avancerat" underforum.

Sanningen (enligt min uppfattning) är tyvärr den att just drogforumen på Flashback fylls med barn som skall röka spice och sedan skriva en tripprapport om hur preparatet gömts i en påse så att mamma inte ska hitta det. Detta tar plats som sedan dränker kvalitativa poster. Sedan kanske inte medelpundaren på Flashback besitter någon speciellt hög nivå av intelligens heller...
Citera
2008-09-12, 23:31
Medlem
Eyeopeners avatar
Istället för att skapa ett nytt stängt forum i drogavdelning för att hålla uppe kvaliten så skulle man istället göra reglerna om vad som gäller på forumet hårdare.

Personligen tycker jag att reglerna på FB om hur man får skriva sina inlägg är väldigt snälla. Många forum som jag är med i kan man få en varning tex om man bara skapar en post med bara ett ord i, som tex Word, Jag håller med och så vidare. Även dubbelpostning brukar det vara väldigt hårda regler om på andra forum.

Så om man istället ökade reglerna och gör dom hårdare så tror jag att många onödiga trådar och inlägg naturligt kommer att försvinna.

Att skapa ett nytt stängt forum kommer istället ta bort många ifrån dom öppna drogforumen och då tror jag inte att situationen blir bättre där utan betydligt sämre istället, vilket i sin tur även ger hela FB:s forum sämmre ryckte.

Alternativ skulle ju kunna vara att öppna en ny forumdel som är öppen men där reglerna är betydligt hårdare jämförbart med dom andra forumdelarna.

Plus att det kommer nya medlemmar hela tiden med vanliga nybörjar frågor, kör man då med hårdare regler så tror jag att medlemmarna till slut kommer tänka till lite innan dom skriver ett inlägg och även försöka få med mer saker/info om inläggets topic.
Senast redigerad av Eyeopener 2008-09-12 kl. 23:36.
Citera
2008-09-12, 23:34
Medlem
felstegs avatar
Citat:
Vad är det som egentligen utgör problemet då? Att det saknas ett forum för narkotikapolitik tycker jag vid närmare eftertanke är ganska märkligt.

Det har funnits ett sådant forum. Dock så blev det mest bara bajskastning i 2 månader där rabiata drogmotståndare och tokliberala flumhippies gjorde sitt bästa för att verbalt misshandla varandra. Admin tröttnade och arkiverade ett forum med god potential men klent debattstöd.

Citat:
Men vad tycker du skall diskuteras i ett stängt underforum? Om det bara är för att "sortera bort" trådar (som Av. ITS i dagsläget i princip) kanske aktivare moderering vore bättre;

Det är där vi har det stora problemet. Självklart så ska man kunna diskutera poppers och crackbesprutat gräs och det är verkligen inget regelbrott. Visst finns det en hel drös med inlägg som inte tillför någonting och är genuint korkade men det är svårt att plocka bort dessa med regelhänvisningar.

Problemet är den kunskapsklyfta som existerar. Precis som ni i IT-säk var trötta på massvis med trådar om Tor, Backtrack och Hacka Hotmail/Webcam trådar så är vi trötta på att våra kära drogforum besudlas med skräp (ursäkta uttrycket).

Problemet är hur man ska gå tillväga för att antingen höja nivån eller separera användarna. Lösningen i Av. ITS har bevisligen inte varit helt lyckat. Därför så måste vi se till att vi inte gör samma misstag igen.

Citat:
Drogforumen är fördelade på 10 moderatorer (i genomsnitt en moderator per forumdel) med ett totalt antal inlägg på 1159151 (115915.1 i snitt per moderator) där Cannabis utger störst del (2 moderatorer) och Drogbehandling minst (3 moderatorer). Jag tror faktiskt att sorteringen av skit (via aktivare moderering, exempelvis genom tillsättning av fler utvalda) hade varit en bättre lösning än ett "Avancerat" underforum.

Det har du helt rätt i. Drogforumen har en otrolig aktivitet och endast de trådar som tilltalar den breda (unga och okunniga) massan håller sig levande. Det är mycket lättare att posta en one-liner i Spicetråden än i en mer krävande och debatterande tråd. Narkotikapolitiken har varit tämligen diskuterad om du bortser från inlägg som innehåller ordet "grisarna".

Citat:
Sanningen (enligt min uppfattning) är tyvärr den att just drogforumen på Flashback fylls med barn som skall röka spice och sedan skriva en tripprapport om hur preparatet gömts i en påse så att mamma inte ska hitta det. Detta tar plats som sedan dränker kvalitativa poster. Sedan kanske inte medelpundaren på Flashback besitter någon speciellt hög nivå av intelligens heller...

Nu är jag inte så bevandrad i tripprapportsforumet men jag håller med om att det är mycket snacka om att gömma för mamma och skola.

Sist men inte minst, tack för dina åsikter. De är väldigt uppskattade och nödvändiga.
Citera
2008-09-12, 23:45
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felsteg
Det är där vi har det stora problemet. Självklart så ska man kunna diskutera poppers och crackbesprutat gräs och det är verkligen inget regelbrott. Visst finns det en hel drös med inlägg som inte tillför någonting och är genuint korkade men det är svårt att plocka bort dessa med regelhänvisningar.

Problemet är den kunskapsklyfta som existerar. Precis som ni i IT-säk var trötta på massvis med trådar om Tor, Backtrack och Hacka Hotmail/Webcam trådar så är vi trötta på att våra kära drogforum besudlas med skräp (ursäkta uttrycket).

Det går att lösa med stöd i reglerna om man samlar allt på ett ställe och ser till att det är lättåtkomligt. När man tröttnade på Tor, Backtrack, Hotmail/Webcam osv. slängde man ihop en samlingstråd för dessa påhitt tillsammans med strikta riktlinjer om vad som gäller. Det tog ingen tid alls tills modereringen anpassades och hänvisade till samlingstråden såvida det inte var ett ämne som inte behandlats.

Samlingstrådar, stora trådar och guider om ämnen som konstant dyker upp i symbios med moderering som arbetar enligt denna metod är helt enkelt vägen att gå. Med tillräckligt aktivitet ifrån moderatorernas sida inräknat i ekvationen upplever man nästintill perfektionism genom denna metod. Nu har man däremot skapat ett nytt problem med samtliga wannabes som dyker upp och spammar "sök, idiotjävel" uppemot flera sidor men det löser man med enkelhet med 0.03 och KFK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in