Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-05, 20:43
  #673
Medlem
AnguishNbudwires avatar
18 för allmänt bruk, 20 för odling.
Citera
2014-05-05, 20:49
  #674
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Beror på, jag inte så mycket för jämlikhet. Hög gräns i storstäderna, kommer finnas överallt ändå.

I norrlänska avfolkningsbyar och annan obygd skulle man kanske kunna tänka sig en ganska låg siffra som 20 år. Dels för att sporra turister och näringsidkare att åka dit men sen mest som stor anledning låta dom starkars uttråkade invånvarna få en guldkant i tillvaron och se hur man kan utvecklas genom en hobby och inte är dömda att stanna där de nu är och fortsätta med likadana liv.

De skyddsbehövande som kommer kanske skulle sluta klaga över att det inte finns tillräckligt med röj göra i Sverige med. Men då kan man väl bara bygga en qassamraket.
Citera
2015-08-20, 03:19
  #675
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av viktorslow
Och det där har du vilka argument för då?

20 verkar vara en rimlig ålder, 18 är för lågt då många (långt ifrån alla) fortfarande vid 18 års ålder är lika mogna som min 12 åriga lillasyster.
Samt att det är mycket lättare för 14-17 åringar att hitta någon på 18 som köper ut än en på 20. Och sen så känns det onödigt att ha ytterligare en "åldersgränsålder" 2 räcker gott och väl.


du tror inte att dom som e 20 bast kommer köpa jävligt mkt sen sälja till dom som inte e 20
Citera
2015-08-20, 04:00
  #676
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenkanot
du tror inte att dom som e 20 bast kommer köpa jävligt mkt sen sälja till dom som inte e 20

Kommer självklart hända. Men då får man "straffa" dom med "langning" Precis som med alkoholen.
Citera
2015-08-20, 06:53
  #677
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Kommer självklart hända. Men då får man "straffa" dom med "langning" Precis som med alkoholen.
Vilket ju knappast är särskilt framgångsrikt. Alkohol säljs öppet på sociala media, artonåringar som eftersöker alkohol på Facebook och får svar några minuter senare.
Citera
2015-08-23, 11:32
  #678
Medlem
Jag vill slå ett slag för 23+, skaderisken minskar ju ganska mycket om hjärnan i princip är fullt utvecklad.
Citera
2015-08-23, 14:13
  #679
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Vilket ju knappast är särskilt framgångsrikt. Alkohol säljs öppet på sociala media, artonåringar som eftersöker alkohol på Facebook och får svar några minuter senare.

Det är sant. Men finns inte så mkt att göra åt den biten. Kids är kids och kommer alltid försöka jaga tag i olika kickar.
Citera
2015-08-25, 20:43
  #680
Medlem
strokies avatar
18 på coffie shops, 20 annars.
23-25 för att då odla upp till 4-6 plantor.

Och givetvis inget straff om ngn under 18 röker.. Enbart beslagtag och en jävla utskällning!
Citera
2015-08-25, 20:53
  #681
Medlem
LivinginthePasts avatar
18, tycker jag. Tycker att 18 skulle gälla alkohol också. Sen hur lämpligt det är med tanke på skaderisk, kan man ju alltid diskutera, men det är ju just detta med skaderisken som är en av förbudsivrarnas ivrigast använda argument. En 18-åring är myndig och har lov att fatta dåliga beslut.
Citera
2015-08-27, 22:11
  #682
Medlem
Personligen tycker jag att åldersgränser ska vara baserade på människan, 17år känns som en rimlig ålder med tanke på puberteten hos både pojkar och flickor. Tycker även all alkohol ska ha en åldersgräns på 17 år. (Nej jag är inte tonåring, jag är 22)

Många här baserar åldersgränsen på vår alkoholpolitik, en alkoholpolitik som varken minskar alkoholkonsumtionen eller minderårigas tillgång till alkohol. Jag tror inte heller att vi bör ha olika åldrar för odling och konsumtion, det det skulle bara resultera i svårhanterlig situation för polisen.
Citera
2015-08-30, 11:16
  #683
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndrejPavlos
Personligen tycker jag att åldersgränser ska vara baserade på människan, 17år känns som en rimlig ålder med tanke på puberteten hos både pojkar och flickor. Tycker även all alkohol ska ha en åldersgräns på 17 år. (Nej jag är inte tonåring, jag är 22)

Många här baserar åldersgränsen på vår alkoholpolitik, en alkoholpolitik som varken minskar alkoholkonsumtionen eller minderårigas tillgång till alkohol. Jag tror inte heller att vi bör ha olika åldrar för odling och konsumtion, det det skulle bara resultera i svårhanterlig situation för polisen.
För mig vi dricker mindre än i Europa, så värdelös är den nog inte.
Men inte heller perfekt givetvis.

Anser att man ska göra samma som på alkoholen, så får man ett enhetligt system.
Och myndighetsålder känns som en bra ålder att kunna få ta sin första lagliga berusning.
Citera
2015-08-30, 22:51
  #684
Medlem
Pixm0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndrejPavlos
Personligen tycker jag att åldersgränser ska vara baserade på människan, 17år känns som en rimlig ålder med tanke på puberteten hos både pojkar och flickor. Tycker även all alkohol ska ha en åldersgräns på 17 år. (Nej jag är inte tonåring, jag är 22)

Många här baserar åldersgränsen på vår alkoholpolitik, en alkoholpolitik som varken minskar alkoholkonsumtionen eller minderårigas tillgång till alkohol. Jag tror inte heller att vi bör ha olika åldrar för odling och konsumtion, det det skulle bara resultera i svårhanterlig situation för polisen.

Vår alkoholpolitik dvs. 18 på krogen och 20 på endast systemet funkar både ja och nej. Över lag så dricker vi mer och mer. MEN vi har betydligt mindre problem med alkoholism än tex Danmark.

OT: Jag förstår hur du tänker men 17 år, verkligen? Måste ju i alla fall vara myndig så minst 18. Annars skulle jag nog förespråka 20 just för att vara lite konsekventa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback