2008-09-15, 13:01
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Men beror det på att GRG ersatts eller att man har förändrat förbandets huvudmål?

har svårt att see GRT ta ut en bandvagn...
En bandvagn är nog inga problem ( tex Bv 206 i plast ).
Förr så fanns det GRG i de flesta förbandstyper, även då i stödförband ( dock i betydligt färre antal jämfört med skytteförband eller motsvarande).

Med dagens omoderna ammunition som finns till de Svenska granatgevären så duger vapnet främst mot lätt bepansrade fordon eller oskyddad trupp.
Citera
2008-09-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Med dagens omoderna ammunition som finns till de Svenska granatgevären så duger vapnet främst mot lätt bepansrade fordon eller oskyddad trupp.
Man slår med lätthet ut de flesta förekommande pskfordon med den ammunition som finns till GRG. Och dom är inte lätt bepansrade.

I alla fall inte enligt någon svensk begreppsdefinition. Lätt bepansrad = Splitter- och minskyddad som ex BV309 och Galten. Men det är inga problem att slå ut tex strif90, bradley, warrior eller i princip vilken pansarterrängbil som helst. Dessutom visar ju erfarenheter från mellanöstern att det även går att slå ut stridsvagnar med betydligt mycket omodernare ammunition än den vi har till GRG.
Citera
2008-09-15, 13:53
Moderator
vfs avatar
Det absolut äldsta som används borde vara kniven.

Den har varit med ett tag.
Citera
2008-09-15, 14:36
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Man slår med lätthet ut de flesta förekommande pskfordon med den ammunition som finns till GRG. Och dom är inte lätt bepansrade.

I alla fall inte enligt någon svensk begreppsdefinition. Lätt bepansrad = Splitter- och minskyddad som ex BV309 och Galten. Men det är inga problem att slå ut tex strif90, bradley, warrior eller i princip vilken pansarterrängbil som helst. Dessutom visar ju erfarenheter från mellanöstern att det även går att slå ut stridsvagnar med betydligt mycket omodernare ammunition än den vi har till GRG.
Inte helt säkert om vi snackar om de senaste versionerna av nämnda fordon med extrapansar/skyddsgaller.

Det finns ammunition till GRG ( dock inte i Svenska FM) som ger betydligt längre räckvidd ( raketmotor) och högre verkan ( tandemstridsdelar) mm.
Citera
2008-09-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det absolut äldsta som används borde vara kniven.

Den har varit med ett tag.
Knivarna lär ju bytas ut mer regelbundet än något annat vapen pga att en kniv kostar typ 50 spänn och blir slö ganska snabbt om man tex drar den mot tändstålet.
Dom flesta knivarna i försvaret har väll plasthandtag och de är ju inte så gammalt.

Men klart om du menar modellen har den nog varit med rätt länge men dock inte längre än yxan
Citera
2008-09-15, 15:21
Medlem
Citat:
Inte helt säkert om vi snackar om de senaste versionerna av nämnda fordon med extrapansar/skyddsgaller.

Det finns ammunition till GRG ( dock inte i Svenska FM) som ger betydligt längre räckvidd ( raketmotor) och högre verkan ( tandemstridsdelar) mm.
Vid längre räckvidd är det inte någon raketmotor som behövs utan helt andra riktmedel och då börjar vi ändå talla på det avståndsområde som pv-robot täcker in.

Tandemladdning skulle kanske vara något men svarar knappast mot den hotbild som vi möter idag. Du kan ju dessutom fundera på vilka granater som USMC och US amry använder mest. Inte fan är det nått rocket assisted tandem warhead tjollafräs inte. Det är spräng (med fördröjning), pansarspräng, rök och lys.

Det som saknas i sveriges garderob är spräng med tidsfördröjning.

edit: jag skrev föresten vanligast förekommande och det är inte de senaste versionerna med tilläggspansar osv. För övrigt så klarar våran pansarspräng både 90c, bradley och warrior med tilläggspansar i sida och bakifrån. Bur är knepigare.
Senast redigerad av discord 2008-09-15 kl. 15:24.
Citera
2008-09-15, 22:51
Medlem
Citat:
En bandvagn är nog inga problem ( tex Bv 206 i plast ).
Förr så fanns det GRG i de flesta förbandstyper, även då i stödförband ( dock i betydligt färre antal jämfört med skytteförband eller motsvarande).

tänkte mer 302or eller något som man skjuter pskott med.

När jag gjorde lumpen så blev vi intsruerade att GRG var det vapnet som gav gruppen någon mening och det vapnet som vi gjorde nytta med.

Jag blev utbildad som SSK på livgardet 07, det kan väl inte ändrats redan?
Citera
2008-09-16, 01:06
Medlem
Elmundos avatar
Citat:
Förr så fanns det GRG bland fler förbandstyper än idag, en del har istället fått GRT.

Jag har utbildning på både GRT och GRG, jag kan försäkra dig om att GRT inte ersatt GRG.
Det mesta dem har gemensamt i användningsområde är att båda skjuter granater, men efter det så skiljer det väldigt mycket.
Kanske behöver inte ingenjörer GRG? Men alla förband bör ha minst en GRT.

Och angående M16, jag antar att du är en sån där messerschmidt!
Citera
2008-09-16, 01:28
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmundo
Jag har utbildning på både GRT och GRG, jag kan försäkra dig om att GRT inte ersatt GRG.
Det mesta dem har gemensamt i användningsområde är att båda skjuter granater, men efter det så skiljer det väldigt mycket.
Kanske behöver inte ingenjörer GRG? Men alla förband bör ha minst en GRT.

Och angående M16, jag antar att du är en sån där messerschmidt!
Jag skrev i vissa förband, och där har GRG utgått och GRT har införts.

Mitt exempel med M16 var för att du förts tog upp det i jämförelse med KSP58, en jämförelse som haltar en aning när man nu är inne på 4:e generationens M16.
Citera
2008-09-16, 01:57
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Vid längre räckvidd är det inte någon raketmotor som behövs utan helt andra riktmedel och då börjar vi ändå talla på det avståndsområde som pv-robot täcker in.

Tandemladdning skulle kanske vara något men svarar knappast mot den hotbild som vi möter idag. Du kan ju dessutom fundera på vilka granater som USMC och US amry använder mest. Inte fan är det nått rocket assisted tandem warhead tjollafräs inte. Det är spräng (med fördröjning), pansarspräng, rök och lys.

Det som saknas i sveriges garderob är spräng med tidsfördröjning.

edit: jag skrev föresten vanligast förekommande och det är inte de senaste versionerna med tilläggspansar osv. För övrigt så klarar våran pansarspräng både 90c, bradley och warrior med tilläggspansar i sida och bakifrån. Bur är knepigare.
För att kunna skjuta effektivt på längre avstånd krävs att granaten har relativt hög fart, det uppnås bla om man förser granaten med raketmotor.
Man ökar då det praktiska skjutavståndet från dagens 200-300 meter mot rörliga mål.

USA använder bla följande granater till sina Granatgevär:
HEAT 751 , Raketassisterad RSV-granat med dubbla laddningar med över 600 meters praktisk räckvidd.
http://products.saabgroup.com/PDBWeb...=Files&Id=6853
HEAT 551C , raketassisterad RSV-granat med 700 meters praktisk räckvidd.
http://products.saabgroup.com/PDBWeb...=Files&Id=6852
HE 441D , modern spränggranat med 1200-1300 meters räckvidd.
http://products.saabgroup.com/PDBWeb...=Files&Id=6855
HEDP 502 , modern dualpurposegranat mot byggnader eller lättare pansarfordon, 300-500 meters räckvidd.
http://products.saabgroup.com/PDBWeb...=Files&Id=6854

De vanligast förekommande versionerna av bla Bradley och Warrior i Irak har extrapansar. Mot en Bradley som du träffar i sidan eller front är det inte säkert att du slår ut:
http://www.globalsecurity.org/milita...-14-101143.jpg
Senast redigerad av krokodil 2008-09-16 kl. 02:00.
Citera
2008-09-17, 01:48
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Du kan ju dessutom fundera på vilka granater som USMC och US amry använder mest. Inte fan är det nått rocket assisted tandem warhead tjollafräs inte. Det är spräng (med fördröjning), pansarspräng, rök och lys.
GRG finns även ganska sparsamt i Amerikanska försvaret, då den endast används av specialförbanden i Arm'en + av Navy SEALS.
Man använder GRG m/86 som då benäms M3.

Marinkåren använder inte Svenska granatgevär, utan endast pansarskott m/86 (M136) i flera olika versioner.

Marinkåren använder sedan 1984 istället SMAW - Shoulder-launched Multipurpose Assault Weapon ( en utveckling av Israeliska B-300).
Vapnet avfyrar 83 mm raketer med ungefär 500 meters praktisk skjutavstånd.
Det finns 3 olika raketer att välja på:
HEDP ( High Explosive, Dual Purpose) mot byggnader, bunkrar mm, går även använda mot lättare pansarfordon.
HEAA (High Explosive Anti-Armor) en RSV-raket mot tyngre pansarfordon som stridsvagnar.
SMAW-NE en raket med thermobaric warhead mot bunkrar, grottor mm .
Citera
2008-09-17, 10:07
Medlem
503s avatar
Nog om grg nu.
Åter till ämnet.

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto