Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-12, 18:36
  #1
Medlem
Aleizohiets avatar
Hej!

Tänkte att det skulle vara kul med en tråd med äldsta militärmaterielen i bruk idag. Jag hade främst i åtanke t.ex. militärbåtar, skepp, pansarvagnar, artilleri och liknande större saker som fortfarande officiellt används av erkända staters militär officiellt, eller bevisligen (bildbevis eller wikipedia och liknande är utmärkt!) används. Tanken var väl typ, finns det något land som åker runt med t34-or och liknande fortfarande? Båtar byggda 1940, ja ni förstår
Citera
2008-09-12, 19:19
  #2
Medlem
doublejohns avatar
Kar98k, Stg44 och T-34 kanske?
Citera
2008-09-12, 19:24
  #3
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Tanken var väl typ, finns det något land som åker runt med t34-or och liknande fortfarande? Båtar byggda 1940, ja ni förstår

Anm: min fetstil

Jo, Nordkorea har faktiskt T-34-or i sin arsenal fortfarande...

Edit: ett bevis ska väl till också, så här är en länk där det bekräftas: http://www.globalsecurity.org/milita...-equipment.htm

Edit: Även om det inte helt säkert kan konfirmeras så finns det med all sannolikhet ett antal T-34-or kvar i tjänst, även om det kanske inte är "first in line"...
__________________
Senast redigerad av Oddball 2008-09-12 kl. 19:28.
Citera
2008-09-12, 19:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Anm: min fetstil

Jo, Nordkorea har faktiskt T-34-or i sin arsenal fortfarande...

Detsamma för Kuba.
Citera
2008-09-12, 19:47
  #5
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Pistoler av 1911-typ (Colt eller andra tillverkare) fortfarande ar i tjanst, vet dock inte om det ar officiellt eller inofficiellt. Den gamla 1911-A1 tror jag har skrotats ut totalt ur den amerikanska styrkorna numera, men pistoler av denna modell anvands fortfarande av en del som inte gillar M9.

Den ryska TT-33an ar ocksa en gammal goding som har anvants sedan WWII, och jag skulle inte bli forvanad om denna eller nagon av dess varianter fortfarande anvands nagonstans i oststaterna, i Asien eller i nagon obskyr, ryskstodd bananrepublik.

Pa tal om bananrepubliker brukar jag lasa Peter Kokalis (vapentekniker, krigsjournalist, tidningsskribent och teknisk radgivare/legosoldat) artiklar i Shotgun News, och han har ofta hittat riktiga antikviteter pa sina besok hos militarstyrkor och gerillor i t.ex. Sydamerika. Det ar tydligen inte helt ovanligt att dessa anvander viss materiel (vapen och annan utrustning) som ar sa gammal som fran borjan av forra seklet.
Citera
2008-09-12, 19:49
  #6
Medlem
Vad det gäller svensk materiel, så används fortfarande Fälttelefon M/36.

Och granatgeväret, som togs i bruk 1948. Dock hur många förband som använder den nyare och lättare M/86 vet jag inte kontra 48:an.
Citera
2008-09-12, 20:04
  #7
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G..
Vad det gäller svensk materiel, så används fortfarande Fälttelefon M/36.

Och granatgeväret, som togs i bruk 1948. Dock hur många förband som använder den nyare och lättare M/86 vet jag inte kontra 48:an.
Vad gäller svensk material som fortfarande används så borde väl snuskburken komma ganska högt på listan.

Används trots allt av mer eller mindre samtliga soldater i svenska armén och har ett ganska stort antal år på nacken (alltid roligt att titta på bilder från WWII och se tyska soldater med samma snuskburk i sin utrustning).


Vad gäller övrig gammal materiel i form av gamla gevär och stridsvagnar, så kanske man måste sätta vissa kriterier, som att det ska användas av ett "riktigt" lands militär och inte i enstaka exemplar av diverse utspridda miliser som tagit vad som fanns till hands (det finns trots allt en hel del historiska exempel där man plockat ut fordon och liknande ifrån sina platser på museum för att användas i krig).

Gammal materiel som fortfarande används av moderna västerländska länder (som alltså har både råd och möjlighet att byta ut gammal utrustning) borde väl inkludera en del granatkastare och liknande, som inte utvecklats så mycket sen tiden före andra världskriget.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Anm: min fetstil

Jo, Nordkorea har faktiskt T-34-or i sin arsenal fortfarande...

Edit: ett bevis ska väl till också, så här är en länk där det bekräftas: http://www.globalsecurity.org/milita...-equipment.htm

Edit: Även om det inte helt säkert kan konfirmeras så finns det med all sannolikhet ett antal T-34-or kvar i tjänst, även om det kanske inte är "first in line"...
Heh, lite roligt.
1990 hade de 200 st i tjänst. 2000 hade de 250 st i tjänst.
Har de reparerat några, har någon räknat fel eller har de faktiskt gjort en satsning på att få fler i tjänst?
__________________
Senast redigerad av Jecke 2008-09-12 kl. 20:08.
Citera
2008-09-12, 20:15
  #8
Medlem
Ormen Långes avatar
Modifierade DC-3:or används av minst halvdussinet länder f.f.a. i Latinamerika och Afrika,
i bl.a. transportrollen, gunship (Colombia), havsövervakning (Sydafrika) och telekrig (Sydafrika).

Bland fartyg så är Nelsons gamla flaggskepp HMS Victory som sjösattes 1765
formellt sett fortfarande i tjänst som flaggskepp åt andra sjölorden/C hemmaflottan.

Peru har kvar den tidigare nederlänska kryssaren BAP Almirante Grau
som sjösattes 1941 och togs i tjänst 1953.

Det äldsta hangarfartyget torde vara Indiens INS Viraat som togs i tjänst av britterna 1959.

Ang. artilleri så finns det en del artilleri från VkII där ute
och sannolikt även en del från 1930-talet.
Citera
2008-09-12, 20:16
  #9
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G..
Vad det gäller svensk materiel, så används fortfarande Fälttelefon M/36.

Det var som fan... anvander de fortfarande den dar gamla horribla kabelmesen ocksa?
Citera
2008-09-12, 20:26
  #10
Medlem
Frenulums avatar
KSP 39 har ett par år på nacken, används fortfarande i strf90.
Citera
2008-09-12, 20:32
  #11
Medlem
Israeliska armén....

.... lär ha ett par hundra amerikanska M16 kvar i aktiv tjänst. M16 konstruerades i början på 1940-talet och användes av de allierade på alla europeiska fronter.
Citera
2008-09-12, 20:41
  #12
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psrab
.... lär ha ett par hundra amerikanska M16 kvar i aktiv tjänst. M16 konstruerades i början på 1940-talet och användes av de allierade på alla europeiska fronter.

Trodde bara det fanns en M16...?

Edit: ...eller ar det den har du menar? http://www.antiaircraft.org/M16.htm
__________________
Senast redigerad av Ljungbackaerik 2008-09-12 kl. 20:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback