2009-12-16, 22:58
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Värt att nämna är jänkarnas B-52or som har varit i aktiv tjänst sedan 1955!
och väntas vara i tjänst till 2040

http://en.wikipedia.org/wiki/B-52
Citerat ur texten i länken ovan:
Citat:
In January 2005, the B-52 became the second aircraft, after the English Electric Canberra, to mark 50 years of continuous service with its original primary operator. There are six aircraft altogether that have made this list as of 2009; the other four being the Tupolev Tu-95, the C-130 Hercules, the KC-135 Stratotanker, and the Lockheed U-2.
Imponerande... Saab 35 Draken var inte långt ifrån.

Hur ska man tolka Saab 32 Lansen? Ett tag var den bara målbogserare, sedan pensionerades den väll ett tag innan den började användas vid Radiakflygningar igen.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=683465
Citera
2009-12-16, 23:02
Medlem
Design och konstruktionen på vår Svenska Underbara Fina Snuskburk kan med lätthet spåras rätt mångt tillbaka i tiden.
1600-tal om man varit och snokat lite på Armémuseum.
Citera
2009-12-16, 23:18
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Hur ska man tolka Saab 32 Lansen? Ett tag var den bara målbogserare, sedan pensionerades den väll ett tag innan den började användas vid Radiakflygningar igen.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=683465

Tycker inte det gills riktigt när det handlar om privata företag som flyger kärrorna, även om så görs på uppdrag av den förra ägaren. I sådana fall skulle man väl kunna hävda att någon urgammal propellerkärra som flygs av någon veteranförening med stöd av ett lands flygvapen är äldst i tjänst.

Angående målbogsering kom jag att tänka på Gloster Meteor, det vill säga britternas första jetjaktflygplan som trädde i tjänst 1944. Dessa användes ända in på 80-talet för målbogsering vilket inte är illa med tanke på att flygplanstypen hade närmast katastrofal tillförlighet, en framstressad krigstida konstruktion som det ju trots allt var. I Sverige användes dem för målbogsering mellan 1955 till 1974 av Svensk Flygtjänst AB.
Citera
2009-12-17, 00:36
Medlem
Extranss avatar
Schweizergardets (stavning?) hillebarder lär ju ligga ganska bra till. Annars har jag hört att beduiner under antingen VK2 eller första Gulfkriget ska ha använt flintlåspistoler. Det tar nästan priset.
Citera
2009-12-17, 00:50
Bannlyst
t-34 är underskattad tycker jag, den kan fortfarande döda. allt har inte med ålder att göra.
Citera
2009-12-17, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Extrans
Schweizergardets (stavning?) hillebarder lär ju ligga ganska bra till. Annars har jag hört att beduiner under antingen VK2 eller första Gulfkriget ska ha använt flintlåspistoler. Det tar nästan priset.

det är mest utsmyckningsvapen som använts då, inte något som är standardarsenal.
Citera
2023-09-12, 19:43
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake-89
t-34 är underskattad tycker jag, den kan fortfarande döda. allt har inte med ålder att göra.

Ryssland har väl kört igenom sitt lager av T34r nu!

Förutom att trådnecromanca - har vi sett något mer uråldrigt i Ukrainakriget som kvalar in här?
Citera
2023-09-12, 21:18
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Ryssland har väl kört igenom sitt lager av T34:or nu!

Förutom att trådnecromanca - har vi sett något mer uråldrigt i Ukrainakriget som kvalar in här?

Mosin-Nagant (M1891) och PM M1910 (Maximkulspruta). Även om det i båda fallen handlar om "nyare" versioner. D.v.s. 30-talsversioner.

M2 Browning lever fortfarande i allmän välmåga och den introducerades 1922, med nuvarande amerikanska version (som även Ukraina använder) i en version från 1933. M2.orna är ju världshistoriens mest tillverkade kulspruta (3 miljoner exemplar under andra världskriget) och de är kraftigt överbyggda, precis som en Maximkulspruta, så USA lär inte behöva fundera på att bygga nya, eller ens tillverka nya reservdelar, förrän tidigast efter nästan istid. Jag har för mig att det var för c.a. 10 år sedan som USA skrotade ut sin första M2.a, eftersom den var utsliten. Så bara 2'999'999st kvar då...

Och T-34 har Ryssland bara så att det räcker till parader. Jag tycket nog att det är tillräckligt illa att de har släpat fram T-54.or, T-55.or och T-10.or och renoverat dessa...
Citera
2023-09-12, 22:40
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Mosin-Nagant (M1891) och PM M1910 (Maximkulspruta). Även om det i båda fallen handlar om "nyare" versioner. D.v.s. 30-talsversioner.

M2 Browning lever fortfarande i allmän välmåga och den introducerades 1922, med nuvarande amerikanska version (som även Ukraina använder) i en version från 1933. M2.orna är ju världshistoriens mest tillverkade kulspruta (3 miljoner exemplar under andra världskriget) och de är kraftigt överbyggda, precis som en Maximkulspruta, så USA lär inte behöva fundera på att bygga nya, eller ens tillverka nya reservdelar, förrän tidigast efter nästan istid. Jag har för mig att det var för c.a. 10 år sedan som USA skrotade ut sin första M2.a, eftersom den var utsliten. Så bara 2'999'999st kvar då...

Och T-34 har Ryssland bara så att det räcker till parader. Jag tycket nog att det är tillräckligt illa att de har släpat fram T-54.or, T-55.or och T-10.or och renoverat dessa...
T-10?
Citera
2023-09-12, 22:47
Medlem
Stridsdolken.
Citera
2023-09-12, 23:11
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
T-10?

En äldre tung stridsvagn, slutmodellen av IS-serien.
Citera
2023-09-12, 23:19
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
T-10?

Skulle hetat IS-10 från början, men despoten (Stalin) han dö innan vagnen togs i tjänst 1996, så det blev T-10. I grunden en IS-3 med längre chassi och krutgasejektor till pjäsen. Vagnen var Sovjetunionens sista tunga stridsvagn och den fick ingen ersättare, därav så var den fortfarande nominellt kvar i tjänst till 1996.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in