2009-04-11, 14:49
Medlem
HonkenLarssons avatar
Vi hade en tältspis när jag gjorde lumpen som var från 1915 eller om det var 1925. Min morfar sa att han hade en modernare och bättre spis i sitt tält när ha gjorde rekryten 1944 då den "tunnan" vi hade uppenbarligen var kass.

Jag gjorde lumpen 1996
Citera
2009-04-11, 14:55
Medlem
burkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Hej!

Tänkte att det skulle vara kul med en tråd med äldsta militärmaterielen i bruk idag. Jag hade främst i åtanke t.ex. militärbåtar, skepp, pansarvagnar, artilleri och liknande större saker som fortfarande officiellt används av erkända staters militär officiellt, eller bevisligen (bildbevis eller wikipedia och liknande är utmärkt!) används. Tanken var väl typ, finns det något land som åker runt med t34-or och liknande fortfarande? Båtar byggda 1940, ja ni förstår

Har för mej att det finns några stridfordon 90 som utrustade med Lvakan(Bofors modell 40 mm) och om jag inte minns helt fel så är bofors kanonen ifrån mitten av 30-talet, dock uppgraderad ett par gånger under 1900-talet... kan finnas på nån båt fortfarande också....
Citera
2009-04-11, 19:38
Medlem
Malvolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasReich
Nej sadlarna är ifrån tidigt 1900-tal. Vissa extrema kanske är ifrån sent 1800.
Ibland karbinerna däremot är det desto vanligare att man finner stämplar som härrör ifrån 1800-talet.
Jag har ridit på ett par sadlar från 1812 så det finns ett par i bruk fortfarande även om de inte är många, men som du säger så är de flesta från tidigt 1900-tal men det finns äldre.

De älsta karbinerna som används är från 1894 (karbin m/94) och den "yngsta" karbinen jag sett är från 1918.
Citera
2009-04-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burkas
Har för mej att det finns några stridfordon 90 som utrustade med Lvakan(Bofors modell 40 mm) och om jag inte minns helt fel så är bofors kanonen ifrån mitten av 30-talet, dock uppgraderad ett par gånger under 1900-talet... kan finnas på nån båt fortfarande också....
Grundmodellen till den pjäs som sitter i strf 90 är Bofors 40/48.

Den var även rätt vanlig som fartygsluftvärn i enkel- och dubbellavett.
Citera
2009-04-12, 02:30
Medlem
burkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Grundmodellen till den pjäs som sitter i strf 90 är Bofors 40/48.

Den var även rätt vanlig som fartygsluftvärn i enkel- och dubbellavett.

Hmm hade för mej att skiten är ursprungligen är ifrån 30-talet, men fått en del ansiktslyft under åren, DIRSI är ju tyvärr det enda jag kan komma på just nu... måste varit det enda jag snappa upp ifrån lumpen förutom första hjälpen utbildningen då.... gjorde lumpen på bofors kanon 40 mm på Lv2.. Men det var ju ca 10 år sedan så minnet har väl fått del senil attacker genom åren....
Citera
2009-04-12, 19:25
Medlem
Hinds avatar
Men anledningen till varför man har kvar vita blixten är väl den att dom är otroligt jävla bra i ospårad terräng? Varför göra sig av med dessa? eller har jag fått allt om bakfoten?! ^^
Citera
2009-04-12, 21:14
Bannlyst
Jag tror att de inte tagit fram nya pga av att Vita Blixten gör det den ska och att de inte har tagit fram något som är bättre. Jag tror nog inte de försöker göra det heller.
Citera
2009-04-16, 00:14
Medlem
Hästen?
Finns väl fortfarande någon del av försvaret som har häst?
Om inte så lär ju vilket land somhällst börja använda när det kniper.
Citera
2009-04-16, 00:35
Medlem
burkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock
Hästen?

Menar dom inte cykeln? fan kom ihåg att vi hade pluton cykeln som folk brukade låna lite då och då hade för mej att den kallades för vita blixten.... rätt användbar när man skulle hämta pizza vid vakten....
Citera
2009-04-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock
Hästen?

Beridna högvakten.
Livskvadron (militärpolisen) samt 4.skv. (beriden högvakt) är de enda som rider i det svenska försvaret!
Har för mig att det inte finns något annat beridet förband kvar i europa, kanske minns fel där, men kan inte själv komma på något alls utan att använda internet(vilket jag inte har orken att göra, tyvärr. Aj vad man missar pga. lathet :-/. )

F.ö. så är karbinerna som Livskv. använder vid högvakten från ~ 1900 allihop.
Sadlarna som de rider på är också de nästan 100 år gamla!
Välvårdad utrustning håller länge..
Citera
2009-04-26, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ok3r
Beridna högvakten.
Livskvadron (militärpolisen) samt 4.skv. (beriden högvakt) är de enda som rider i det svenska försvaret!
Har för mig att det inte finns något annat beridet förband kvar i europa, kanske minns fel där, men kan inte själv komma på något alls utan att använda internet(vilket jag inte har orken att göra, tyvärr. Aj vad man missar pga. lathet :-/. )

F.ö. så är karbinerna som Livskv. använder vid högvakten från ~ 1900 allihop.
Sadlarna som de rider på är också de nästan 100 år gamla!
Välvårdad utrustning håller länge..

Det finns beridna förband i Storbritannien, Frankrike, Spanien och Italien plus kanske ytterligare några europeiska stater. Men där liksom hos oss handlar det numera enbart om paradkavalleri. Ingen europeisk armé använder längre ryttare i fält.
Citera
2009-04-26, 20:33
Medlem
BohemianSons avatar
Rätt så säker på att jänkarna använde någon gammal artilleripjäs från ww2 nyligen i Irak, ska finnas något klipp med det på liveleak/Mellanöstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in