2008-09-12, 15:00
Medlem
JackDanielzs avatar
Skulle bra gärna vilja veta vad som drar mest ström och hur mycket.

En tvättmaskin som tvättas låt säga 4 kg kläder i 60° och 40 minuter 2 ggr/vecka.

En plasma tv 50" som tittas på c:a 4 timmar/dag

Månadsförbrukning t.ex är av intresse..

Har googlat men siffrorna gör mig helt snurrig, en tvätt på 60° i 40 min skall enligt uppgift förbruka 1,4 kwH.
Och en plasma tv 50" c:a 350+ W....? År, månad, dag?

Kan nån matte/googletorsk skona min hjärna som stinker bränd kork just nu
Citera
2008-09-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanielz
Skulle bra gärna vilja veta vad som drar mest ström och hur mycket.

En tvättmaskin som tvättas låt säga 4 kg kläder i 60° och 40 minuter 2 ggr/vecka.

En plasma tv 50" som tittas på c:a 4 timmar/dag

Månadsförbrukning t.ex är av intresse..

Har googlat men siffrorna gör mig helt snurrig, en tvätt på 60° i 40 min skall enligt uppgift förbruka 1,4 kwH.
Och en plasma tv 50" c:a 350+ W....? År, månad, dag?

Kan nån matte/googletorsk skona min hjärna som stinker bränd kork just nu

Skulle tippa på tvättmaskinen
Citera
2008-09-12, 15:24
Medlem
iXopYs avatar
Tvättmaskin:

En tvätt 1,4 KWh
Två tvättar (vecka) 1,4 KWh*2 = 2,8 KWh
Fyra veckor (Månad) 2,8 KWh*4 = 11,2 KWh

TV:

En timme 350 Wh
Fyra timmar (en dag) 350 Wh*4 = 1400 Wh = 1,4KWh
En vecka 1,4 KWh*7 = 9,8 KWh
En månad 9,8 KWh*4 = 39,2 KWh

Enligt denna uträkning drar TVn på en månad 28 KWh MER än Tvättmaskinen, d.v.s. 3,5 gånger så mycket... Jag reserverar mig dock för ev. tankefel och allmänt taskig räkning. Något snille får gärna se över mina uträkningar och rätta till ev. fel ^^
Senast redigerad av iXopY 2008-09-12 kl. 15:44.
Citera
2008-09-12, 16:03
Medlem
JackDanielzs avatar
Ser ju onekligen ut som tv:n drar mest vilket jag tror på då man använder den i större utsträckning.

350 W är dock räknat på en 40" Plasma, jag vill veta 50" tv:ns förbrukning det borde kanske ligga runt en 50% ökning/förbrukning i jämförelse med 40"?

Skulle va gött om nån hade lite källor på förbrukningen på respektive pryl, så man får det svart på vitt, det var fan krångligt att googla detta
(veckans I-landsproblem )
Senast redigerad av JackDanielz 2008-09-12 kl. 16:05. Anledning: edit..
Citera
2008-09-12, 23:59
Medlem
du får nog kolla upp vad dina maskiner drar till att börja med istället för att gå på gissningssiffror, står i instruktionsböckerna förmodar jag.

för att gå på det du hade med så drar tv'n 350w per timme (för enkelhetens skull håller man sig nog alltid till timme där ) och en tvättmaskin som drar 1400w/h. fyra timmar tv-tittande blir lika mycket som en timme tvätt. för övrigt stämmer också ixopy's uträkningar på tv (med en månad bestående av 4 veckor).

tvättmaskinen därimot drar inte ström en hel timme åt gången utan bara 40 min så det ska sänkas lite.
ca 933,5wh
1867wh / vecka
7468wh /månad (4 veckor)

slutsatsen är väl att det lönar sig att investera i en tvättmaskin istället för en plasma-tv... såvida man inte börjar tvätta i samma utsträckning som man skulle ha tittat på tv.
Senast redigerad av kolajoint 2008-09-13 kl. 00:02.
Citera
2008-09-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolajoint
du får nog kolla upp vad dina maskiner drar till att börja med istället för att gå på gissningssiffror, står i instruktionsböckerna förmodar jag.

för att gå på det du hade med så drar tv'n 350w per timme (för enkelhetens skull håller man sig nog alltid till timme där ) och en tvättmaskin som drar 1400w/h. fyra timmar tv-tittande blir lika mycket som en timme tvätt. för övrigt stämmer också ixopy's uträkningar på tv (med en månad bestående av 4 veckor).

tvättmaskinen därimot drar inte ström en hel timme åt gången utan bara 40 min så det ska sänkas lite.
ca 933,5wh
1867wh / vecka
7468wh /månad (4 veckor)

slutsatsen är väl att det lönar sig att investera i en tvättmaskin istället för en plasma-tv... såvida man inte börjar tvätta i samma utsträckning som man skulle ha tittat på tv.

Öhh vad snackar du om, har du rökt nåt eller?
EDIT:Såg ditt nick nu och d känns väl som d kan va risk för d
Tidigare uträkningar såg däremot bättre ut.
Såg förövrigt en artikel via aftonhoran där dom fick ut 393kr för en random sony lcd och 637kr för en lucky goldstar plasma om man glodde fem timmar om dan och resten i standby i ett år.
http://www.e24.se/pengar24/dinekonom...kel_474153.e24
Citera
2008-09-13, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fswahn
Såg förövrigt en artikel via aftonhoran där dom fick ut 393kr för en random sony lcd och 637kr för en lucky goldstar plasma om man glodde fem timmar om dan och resten i standby i ett år.

förklara för mig vad som inte stämmer?
Citera
2008-09-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fswahn

kanske är jag som är helt slut när jag räknar jag ändrar energiförbrukningen? :S
Senast redigerad av kolajoint 2008-09-13 kl. 01:05.
Citera
2008-09-13, 15:10
Medlem
Kirchhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolajoint
förklara för mig vad som inte stämmer?
Du förstår inte skillnaden mellan effekt, som mäts i watt [W], och energi, som mäts i wattimmar [Wh]. Dessutom har du hittat på enheten "watt per timme", som i detta fallet är helt meningslös.

iXopY verkar ha räknat korrekt, titta på hans uträkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in