2008-09-12, 19:34
Medlem
King Dingelings avatar
Kul att de flesta som skriver i denhär tråden är svenskar som antagligen inte träffat en enda invandrare i hela sitt liv
2008-09-12, 19:36
Medlem
Bengrots avatar
Tänk, varje dag lär man sig något nytt om sig själv

En hel del av det som framförs skriver jag under på, det är vårt kynne och jag skäms inte för det. Men att vi skulle vara snåla fattar jag inte mycket av, är vi inte tom kritiserade av andra länder för att vi så frikostigt och dumdristigt hjälper människor från andra länder? Att vi skulle vara snåla på middagsbjudningar stämmer inte, den som skrev det har bara haft otur. Dessutom så snusar inte alla svenskar. Jag slutade tex för drygt 11 månader sedan.

Som sagt, mycket av det som framförs håller jag med om. Att vi krökar för mycket är ett understatement!
2008-09-12, 19:36
Medlem
Äspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Då undrar man ju vad du har varit på för middagsbjudningar?
Bara två potäter?
Det var bara ett exempel. Men jag har märkt att värden ofta räknar exakt hur mycket varenda gäst får ta. När alla har tagit sin första portion är maten slut.

Det här ter sig lite underligt för mig som kommer från en kultur där det ses som otroligt fult av värden att låta det stå tomma fat på bordet.
2008-09-12, 19:43
Medlem
Äspens avatar
Råkade zappa förbi "Ensam mamma söker" på TV3 och måste säga att jag lade märke till mist 10 beteenden som jag tyckte var konstiga, under de fem minuterna jag genomled skiten.

Jag har aldrig varit med i sammanhang där ett tiotal medelålderssvenskar från lite lägre samhällsklasser träffas för att dricka och umgås. Nu vill jag inte generalisera a la I&I, men om ni verkligen beter er sådär blir jag nog lite rädd.
2008-09-12, 19:47
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äspen
Det var bara ett exempel. Men jag har märkt att värden ofta räknar exakt hur mycket varenda gäst får ta. När alla har tagit sin första portion är maten slut.

Det här ter sig lite underligt för mig som kommer från en kultur där det ses som otroligt fult av värden att låta det stå tomma fat på bordet.

Kan bara instämma i detta! När det gäller mat är svenskarna de mest ohyffsade människor jag någonsin har stött på. Exempel:

- Man serverar exakt lika lite mat till alla. Sedan är det slut.

- När man kommer med en flaska vin så ställer de undan den. Sedan bjuds det på exakt ett (1) glas till varje person ur en annan flaska.

- Har man svenskar på middag så kommer de för att äta och inte för att umgås. Mottot är: Gratis är godast!

- Svenskar köper inte mat till sina familjer. Jag har själv sett svenskar vid charkdisken som köper exakt fyra (4) bitar kött. En till varje person. Och detta i juletider!

- Svenskar är snåla. De tar för sig när du bjuder. Men de undviker att själva stå för något.

Och detta är bara ett fåtal exempel.
2008-09-12, 19:51
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Kan bara instämma i detta! När det gäller mat är svenskarna de mest ohyffsade människor jag någonsin har stött på. Exempel:

- När man kommer med en flaska vin så ställer de undan den. Sedan bjuds det på exakt ett (1) glas till varje person ur en annan flaska.

- Har man svenskar på middag så kommer de för att äta och inte för att umgås. Mottot är: Gratis är godast!

- Svenskar köper inte mat till sina familjer. Jag har själv sett svenskar vid charkdisken som köper exakt fyra (4) bitar kött. En till varje person. Och detta i juletider!

- Svenskar är snåla. De tar för sig när du bjuder. Men de undviker att själva stå för något.

Det här var faktiskt något helt nytt för mig. Låt mig gissa du har aldrig varit hemma hos någon svensk som bjudit på middag utan grundar din spekulationer på rena fördomar.
2008-09-12, 19:52
Medlem
Mr.Deagles avatar
att svenskar käkar fiskägg från en tub som liknar en tandkrämstub och dessutom äter det på macka.
2008-09-12, 19:52
Medlem
Äspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen

Om detta verkligen är ovanligt måste det betyda att du och jag har exakt samma "umgängeskrets"!
2008-09-12, 19:57
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Deagle
att svenskar käkar fiskägg från en tub som liknar en tandkrämstub och dessutom äter det på macka.

Ja och sen har vi den fula ovanan att äta med kniv och gaffel istället för med händerna. Ja vilka barbarer vi är va.
2008-09-12, 19:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Det här var faktiskt något helt nytt för mig. Låt mig gissa du har aldrig varit hemma hos någon svensk som bjudit på middag utan grundar din spekulationer på rena fördomar.

Jag har själv upplevt detta i princip samtliga gånger jag har ätit middag med svenskar. Och det det gäller inte arbetarklass från bruksorter utan folk som har akademisk utbildning och anständiga jobb. Efter att ha sett detta mönster upprepas under flera års tid, så kan jag bra dra slutsatsen att detta är normen bland svenskarna.

Babianen är också övertygad om att många invandrare har precis samma erfarenheter.
2008-09-12, 20:06
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Om detta verkligen är ovanligt måste det betyda att du och jag har exakt samma "umgängeskrets"!

Jag började nästan själv misstänka det: Känner han mina bekanta?

Den sorgliga sanningen är dessvärre att detta är deras kultur. Fattiga bönder som aldrig har sett mat. Jag var med om en svensk som kom förbi hos mig medan han var påväg för att handla mat åt sin familj. Självfallet bjöd jag honom på middag (han åt som om han nyss anlänt från Biafra) och han satt hos mig i flera timmar medan hans fru och barn väntade hungriga på att han skulle komma hem med mat. Min hund äter bättre än de flesta svenskars familjer.
2008-09-12, 20:06
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
-Ofta stela och asociala.

-Använder alla ursäkter som möjligtvis kan finnas för att kunna dricka alkohol.

-Vågar endast vara sig själva under fyllan.

-Ingen respekt för äldre/lärare och andra "auktoritetsfigurer".

-Visar ofta en avsaknad av hyfs då de ofta "tar för sig" lite för mycket i vissa situationer.

-Snåla och ibland ogästvänliga.

-Vissa är väldigt oartiga, vilket kan ses av det faktum att man ofta ser att folk inte håller upp dörrarna för varandra o.d.

-Ganska fega, med tanke på att många inte vågar säga vad de egentligen tycker.

-Snusar.

-Tror sig veta väldigt mycket om andra länder och deras kulturer, när de i själva verket inte har en aning. (t.ex.: "Är du iranier? Brukar inte iranier vara svarta? Det ligger väl typ i Afrika?")

-Oerhört slappa och ofta oambitiösa.

-Under middagsbjudningar finns det endast så mycket mat att varenda person ska ha exakt en biff och två potatisar i var.

Sen finns det ju mycket fler saker att nämna, men jag har varken tid eller lust för tillfället. Jag måste också säga att ni besitter väldigt många positiva kvalitéer också, men syftet med denna tråd var att ta upp de "konstiga" aspekterna.

Jag tycker nästan samtliga punkter du tar upp passar perfekt in på araber...

Vem här har liksom träffat en arab som uppfört sig bra och har respekt för auktoriteter ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in