Big_Cohones
Då har jag ett utmärkt tips, oavsett om man har laptop eller vilken dator det nu är. Det gäller iofs windows eftersom det är vanligaste operativsystemet.
Det du behöver är "hirens boot cd", hur du får tag på den osv får du lösa själv.
Där finns det flera backup program, det är bara starta upp datorn, boota från cdn och köra t.ex. norton ghost. Så länge du har två stycken partitioner C: och D: (där d: såklart är större än c

kan du enkelt lagra backupen av c: (hela windows, inklusive allt installera osv) och lätt återställa allt som det var innan.
Man kan även bränna ut en kopia på DVD (man måste iofs splitta på 700mb) filer för att kunna bränna en ISO dvd som man kan läsa men det är ju inga problem. Så man även har denna säkerhet också ifall något skulle hända med hårddisken.
Varje gång du får problem eller om du tröttnat på allt skit som kommit in, bara reboota, snabbformatera c: (finns sådana verktyg på cdn också) sedan dra tillbaka backupen från d: och allt är som vanligt. Tar max 30min på hyffsat moderna datorer
Det förutsätter såklart att man sparar allt viktigt på D: eller vet vad man behöver flytta undan som är nytillkommet (mail och lite annat) sedan man gjorde backupen. Man sparar massor av tid på detta viset och slipper problem om man får in massa sketna virus. Man bör iofs ha virusprogram så man inte får in riktigt elaka virus.
Men så länge man inte har program installerat på d: som kan dra åt sig virus är man ganska säker. Jag har kört på detta vis i många år nu och det har hänt att man fått in skit, så skönt bara återställa allt och slippa alla sketna problem