• 1
  • 2
2008-09-11, 21:11
Medlem
Cryxs avatar
Japp, någon som vet hur man bär sig åt att stämma en 1400-kronorsgitarr med 120-kronors Blue Steel-strängar utan att de smäller av? Hade några andra strängar förut för typ 80kr, minns inte vart det sprack, så det känns ju rätt riskfyllt att göra det. Kan ingenting om strängkvalitet, inte heller gitarrkvalitet, speciellt på de här plupparna som kniper fast strängarna i lådan.

Någon som har nån erfarenhet? Är det helt enkelt dyrare gitarrer som gäller, uppåt 6000? För er som undrar, det är Goo Goo Dolls - Iris som har den här tuningen.
Citera
2008-09-11, 21:18
Medlem
Gitarren spelar nog ingen större roll. Dock spelar nog strängarna mer roll. Du kan behöva knepa ihop olika strängar från olika instrument. Jag skulle ha prova de stora Tacoma-baritonegitarr-strängarna, och troligen bytt ut G, A(kan fungera).

I övrigt tror jag nog du kan stämma om de andra, jag tar dock inget ansvar, men prova. Vilken sträng var det som klappade ihop först, sist?
Citera
2008-09-11, 21:20
Medlem
Bohems avatar
Utan att ha någon grund till mitt påstånde: Jag betvivlar vældigt vældigt starkt att den låten ær stæmd på det sættet. Tror inte den alls ær det. Kolla gærna upp det en extra gång från någon annan kælla och se om det verkligen stæmmer.
Citera
2008-09-11, 21:27
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohem
Utan att ha någon grund till mitt påstånde: Jag betvivlar vældigt vældigt starkt att den låten ær stæmd på det sættet. Tror inte den alls ær det. Kolla gærna upp det en extra gång från någon annan kælla och se om det verkligen stæmmer.

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/...s_ver4_tab.htm
http://www.youtube.com/watch?v=ZnNbzf-qoYA

Gitarren låter inte sådär om du bara håller in som han gör på filmen. Den är stämd så, jag är 100% säker.

Citat:
Vilken sträng var det som klappade ihop först, sist?

Minns inte, tror det var B-strängen. Men jag tvivlar på att resten skulle överlevt. Aja, det var inte så jäkla viktigt, ska inte spela live eller nåt sånt, bara kul o lira själv för att höra, men känns jobbigt att jag måste köpa nya strängar ännu en gång utifall att.
Citera
2008-09-11, 21:29
Medlem
Jag har lyckats stämma min Bsträng till D, många ggr. Kanske var slitna och invana strängar dock... Men prova att köp DDariosträngarna till Tacomas baritonegitarr. Det borde fungera! Man kan säkert köpa dem styckvis. Annars får du väl köpa en till Dsträng och byta de Bsträngen mot den.
Citera
2008-09-11, 21:32
Medlem
Cryxs avatar
Hmm.. Ja, får se hur jag gör.
Citera
2008-09-12, 01:35
Medlem
diannos avatar
om du vill vara helt säker på att inte strängarna ska gå sönder så kan du väl köpa en extra e-sträng (eller ett extra kit, efter ett tag brukar man ju faktiskt byta strängar ändå) och ha i stället för b-strängen. eller om du har någon gammal använd liggandes hemma.
Citera
2008-09-12, 02:34
Medlem
Fan vad off. Ser ju ut som att du hade kunnat spela den här låten på två strängar då fyra av strängarna ofta bara spelas öppna. Tabulaturen verkar vara gjord som något slags arragemang där en gitarr ska kunna täcka in både bastoner och vissa ackordstoner. Inga fullständiga treklanger spelas någon gång och dessutom, vad jag kan utgöra, så kommer vissa läggningar låta förjävligt då det är intervall på en liten sekund i basen.

Du kan ju prova den där tabulaturen om du tycker det är kul. Berätta gärna hur det lät i så fall. Jag tror inte en spänn på att det är det ultimata sättet att spela låten på, så jag råder dig till att verkligen satsa på att lära dig spela låten på en vanligt stämd gitarr. Jag tror du tjänar på det på alla plan. Det behöver ju inte låta exakt som på skivan heller. Det är ganska lökigt att behöva stämma om alla gitarrer till den värdelösa stämningen varje gång man ska spela Iris bara för att någon snubbe som skrev en tab trodde att det skulle vara så.
Citera
2008-09-12, 07:29
Medlem
Vad har du för tjocklek på strängarna?
Citera
2008-09-12, 18:46
Medlem
Rippe099s avatar
Va fan man ska ju kunna stämma upp strängarna hur mycket man vill, inte ska de gå av, har stämd upp en hel oktav utan att strängarna gick sönder. om de går av så e det skit köp nya, kan ju hitta strängar som klarar den stämningen på clas ohlsson.

För övrigt tror jag att den e stämd
d
B
G
D
A
D
Senast redigerad av Rippe099 2008-09-12 kl. 19:11.
Citera
2008-09-12, 19:24
Medlem
Cryxs avatar
Kom inte ihåg tjockleken på strängarna, och det stod inte på musikbörsen.se heller, det var iaf Blue Steel för 130kr.

Och jo, det är faktiskt så Johnny Rzezniks gitarr är stämd.

Citat:
För övrigt tror jag att den e stämd
d
B
G
D
A
D

Har för mig att jag stämde den till nåt liknande det där förut, och det lät väl okej, men det var inte helt likt.

Eller nej, den här var det: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/...s_ver6_crd.htm
Citera
2008-09-12, 19:41
Medlem
Rippe099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryx
Kom inte ihåg tjockleken på strängarna, och det stod inte på musikbörsen.se heller, det var iaf Blue Steel för 130kr.

Och jo, det är faktiskt så Johnny Rzezniks gitarr är stämd.

Har för mig att jag stämde den till nåt liknande det där förut, och det lät väl okej, men det var inte helt likt.

Eller nej, den här var det: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/...s_ver6_crd.htm

Den där var ju inte helt rätt. försök hitta nån annan.
ackorden e rätt och så men de står fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in