2008-09-11, 19:30
Medlem
Ghandis avatar
Kan man med ett (antar det är ett) kontantkort spärra så att det ej går att ringa till den utan dom som ringer kommer till "numret du har slagit kan inte nås för tillfället", medans om man skickar ett SMS till det med kvitto, så verkar det komma fram o levereras.... ?!
Citera
2008-09-11, 20:11
Medlem
jrosens avatar
Vidarekoppla numret till en telefon som är avstängd ger ju det resultatet. Tror dock inte vidarekoppling fungerar med kontantkort så det kanske är ett abb?
Citera
2008-09-11, 23:45
Medlem
corpuss avatar
Kommer ihåg hur det var när Comviq introducerade vidarekoppling i mitten på 90-talet. Då kunde ett nummer bara vidarekopplas en gång. Så på den tiden kunde man lösa problemet du beskriver genom att vidarekoppla sitt eget nummer till det nummer du vill testa. Om nummret i sin tur var vidarekopplat, fick man meddelandet "nummret har vidarekopplats för många gånger, och kan inte kopplas fram".

Det fungerar ju inte så nu, men nämde det bara som en tillbakablick på gamla goda tider.
Senast redigerad av corpus 2008-09-11 kl. 23:49.
Citera
2008-09-12, 02:19
Medlem
Tonkys avatar
Är det tele2/comviq det gäller så finns inte spärrtjänsten för kontantkort, endast abonnemang.
Citera
2008-09-12, 03:58
Medlem
Jiiimboohs avatar
På min Sony Ericsson kan man välja tillåtna samtal -> inga (under samtal -> hantera samtal). Vet inte hur det påverkar sms eftersom jag inte brukar ändra den inställningen. Jag har abonnemang, men det borde väl inte göra ngn skillnad?
Citera
2008-09-12, 07:34
Medlem
Ghandis avatar
076 - 263 xx xx är numret....vet ej vilken operatör som har det o numera kan det u vara flyttat, men med allra största sannolikhet rör det sig om ett kontantkort.

försökt ringa det för någon vecka sedan, o samma sak då, testa o skicka sms till det med kvitto, men fick då tillbaka att smset sparats o typ skickas senare...efter någon dag fick jag sms om att mitt sms inte hade levererats....

när ja nu ringde igår var det samma sak, men nu gick smset fram enligt kvittensen *KV#

testade även ringa från annat kort o fick ej fram, o testade skicka sms med kvitto även från den o den gick fram......

alltså bör simkortet sitta i en laddad mobil som e påslagen men inställd att ej ta emot samtal(om det går?) eller bara ta emot samtal från vissa nummer(som finns i teleboken kanske, om det går?), men tror inte man kan neka SMS o komma fram så dom kommer fram....

teoretiskt sett skulle det kunna vara så att telefonen befinner sig utom täckning, för då blir det ju så....men någon gång borde den va i täckning.

Får testa skicka sms igen med kvitto o "hoppas" den e avstängd, så man får kvitto när den sätts på o då ringa direkt o se om det går fram.
Citera
2008-09-12, 20:07
Medlem
Ghandis avatar
tillägsinfo :

ringer man från "telia" kort så kopplas samtalet bara ifrån efter meddelandet.

Ringer man från "telenor" kort så tutar det en signal efter meddelandet o sen indikerar det "numret upptaget" i telefonen med text.

störigt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in