2008-09-11, 16:17
Medlem
LillGrevens avatar
Hallå ni alla glada.
Planerar att jäsa en sats mäsk på 25l liter till en större fest. (Nej jag ska inte dricka allt själv )

Och det jag vill fråga är om det finns något bra sätt att få lite mer smak på helvetesdrycken. Funderar på att slänga i ett paket russin och kanske lite koncentrerad bordsdryck med äppelsmak.

Jag ska använda en vinjäst för Bourgogne.

Och sedan en fråga till, skulle det höja kvalitén på åbäket om man skulle sila den genom tex kaffefilter efter att den har klarnat?

Tacksam för svar
Citera
2008-09-11, 17:46
Medlem
Slaskmons avatar
Vad är du för typ av människa om du tar med 25liter mäsk till en "större fest".

Men måste samtidigt berömma dig för att du inte andvänder turbojäst eller vanlig bakjäst. Sila i kaffefilter kan ju hjälpa lite, kanske inte i smak men slipper de västa klumparna iaf.
Citera
2008-09-11, 20:02
Medlem
HerrSeriöss avatar
Gör så här:

20 liter vatten.
20 paket koncentrerad äppeljuice (2 dl/pkt som blandas med 1 liter vatten.)
10 deciliter socker
20 teskedar vanlig torrjäst
Citera
2008-09-11, 20:21
Medlem
LillGrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmon
Vad är du för typ av människa om du tar med 25liter mäsk till en "större fest".

Men måste samtidigt berömma dig för att du inte andvänder turbojäst eller vanlig bakjäst. Sila i kaffefilter kan ju hjälpa lite, kanske inte i smak men slipper de västa klumparna iaf.

Tanken är att alkoholen ska vara gratis (polares födelsedagsfest) Och jag kan ju inte baxa folköl så det räcker åt alla

Nej men skiten är tänkt att groggas ut med mer tjänlig vätska. Själv är jag inget fan av mäsk. Men Eftersom jag är en vänlig själ så fixar jag ändå
Citera
2008-09-11, 22:18
Medlem
Slaskmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillGreven
Tanken är att alkoholen ska vara gratis (polares födelsedagsfest) Och jag kan ju inte baxa folköl så det räcker åt alla

Nej men skiten är tänkt att groggas ut med mer tjänlig vätska. Själv är jag inget fan av mäsk. Men Eftersom jag är en vänlig själ så fixar jag ändå

Okej. Bygg en plastis istället till nästa gång, är iaf helt klart bättre än mäsk

(Jag uppmanar dig inte göra något som är olagligt inom svea rikes gränser men antar att du bor utomlans)
Citera
2008-09-11, 22:24
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Köp en vinsats för en hundring istället och få något som går att dricka. Finns i närmaste matvaruaffär och är lika enkelt som att jäsa mäsk.
Citera
2008-09-12, 09:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSeriös
Gör så här:

20 liter vatten.
20 paket koncentrerad äppeljuice (2 dl/pkt som blandas med 1 liter vatten.)
10 deciliter socker
20 teskedar vanlig torrjäst
Varför inte ta riktig jäst som är framtagen för att jäsa vin.

Sen finns det vinfilter som har betydligt mindre porer än ett kaffefilter, dessa kommer ta betydligt mer jästrester.
Sen finns det klarningsmedel som är rätt så snabba och effektiva så jag tror inte du behöver filtrera.
Citera
2008-09-12, 18:09
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför inte ta riktig jäst som är framtagen för att jäsa vin.

Sen finns det vinfilter som har betydligt mindre porer än ett kaffefilter, dessa kommer ta betydligt mer jästrester.
Sen finns det klarningsmedel som är rätt så snabba och effektiva så jag tror inte du behöver filtrera.

Hur ställer sig vinfiltret i storlek på porerna till om man har kaffefilter för espresso?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in