• 1
  • 2
2008-09-11, 01:32
Medlem
Jao nu har det kommit dit. Kontaktade den lokala MMA klubben och vill främst börja med Kickboxning.
Detta urprungar i mina aggressioner jag får då och då. Alltså inte "release the fury mode" utan mer att adrenalinet pumpar.
Skall sägas att jag aldrig har slagit en person på riktigt men när någon har varit väldigt dryg mot mig eller försökt starta bråk så har jag tagit mig därifrån p.g.a att jag är rädd för att slå folk på riktigt helt enkelt (rädd för konsekvenserna samt blivit uppväxt med vända andra kinden till filosofi).
När jag kommer hem från en sådan händelse så spöar jag upp personen i fråga i tanken och luftboxar hej vilt därhemma.

Är det en bra idé att gå ett par gånger i veckan och spöa upp säcken på klubben då istället? Är lite skraj att genom att lära mig att låss så kommer man vara mer benägen att använda det liksom. Samtidigt hör man att det är bra att få ut aggressionerna. Kan till sist tillägga att jag har väldigt dåligt självförtroende som jag har fått för mig att man stärker genom kampsport. Konflikträdd o.s.v
Senast redigerad av Tridnod 2008-09-11 kl. 01:34.
Citera
2008-09-11, 01:52
Medlem
CommonKnowledges avatar
http://www.imdb.com/title/tt1023111/
Citera
2008-09-11, 02:26
Medlem
Hallontårtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
http://www.imdb.com/title/tt1023111/

Haha, förutsägbar rulle!
Göra en film för att det existerar ett begrepp som MMA...men men

Ang topic: det där avgör du själv, men innerst inne vill du ju smälla in käften på folk och det kommer du ju kunna göra betydligt enklare med lite boxning etc i bagaget. Om det ger dig bättre självförtroende? Förmodligen?
Är det rätt sätt - mer tveksamt.
Citera
2008-09-11, 07:14
Medlem
SimonSimons avatar
Att leva ut aggressioner gör inte aggressionerna mindre, tvärtom.
Citera
2008-09-11, 10:30
Medlem
Marmosets avatar
Seriös kampsport innehåller ett stort mått av filosofi samt meditation och annan typ av "introspektiv styrketräning", så kontakta en välrenommerad dojo och ta ett samtal med en sensei där.

Personligen fick jag den frid, harmoni och "tyngd" i karaktären som gör det möjligt för mig att välja bort aggressiva impulser, kunna vända ryggen till bråk och tjafs, och helt enkelt att gå därifrån. Själsstyrka kanske man kan kalla det?

Samtidigt får man de verktyg man behöver för att försvara sig själv och även andra om man absolut måste - även denna vetskap skänker sinnesfrid och harmoni.

Lite svårt att uttrycka det här på ett bra sätt, hoppas att andra mer kunniga personer kanske kan utveckla resonemanget?
Citera
2008-09-11, 11:58
Medlem
SimonSimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Seriös kampsport innehåller ett stort mått av filosofi samt meditation och annan typ av "introspektiv styrketräning", så kontakta en välrenommerad dojo och ta ett samtal med en sensei där.
Så alla kampsporter utan filosofi-moment är oseriösa?

Nej, däremot finns det många kampsporter med filosofi osv som säkert är bra!

Tridnod:
Personligen tycker jag att du bör ta itu med problemen utan kampsport. Filosofi och "själs"biten går att finna utanför kampsport, meditation yoga osv.. Eller helt enkelt terapi, laddat ord ja vet.. Men terapi är inget konstigt, du kan få lära dej att handskas med aggressioner om du tycker det är ett problem. Stor risk däremot att Kampsport har motverkande effekt, du kan få svårt att skilja på våld och sporten.
Citera
2008-09-11, 12:25
Medlem
Mystiqes avatar
Kampsport som MMA och Thai har hjälpt många med aggression samt humörproblem...man får ut mestadel av sitt frustation och med tiden man börja lära sig kontrollera det.
Är man fortfarande rätt aggro av sig och kan inte lugna ner sig...finns det alltid någon trevlig tränare på 100kg som kan köra hård "terapi" under sparringen

Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset

Även kampsport klubbar som inte hör till Budo gruppen (jujutsu, karate etc) har även regler som man ska följas som att man inte får missbruka kunskapen som t.ex. gå ut o misshandla människor...
Senast redigerad av Mystiqe 2008-09-11 kl. 12:29.
Citera
2008-09-11, 12:45
Medlem
HATs avatar
Jag kan bara tala för mig själv, men jag blev många gånger lugnare när jag började träna kampsport än jag var innan. (Och jag skiter i eventuella "filosofi"-delar av kampsporter.) Jag var rätt stökig bitvis innan jag började träna, men med träningen så insåg jag att jag behövde styra upp andra delar i mitt liv också för att orka fortsätta träna. Tillsammans gav det som effekt att jag idag knappast skulle hamna i en fight utanför träningslokalen.
Citera
2008-09-11, 12:54
Medlem
Majbethedayidies avatar
Kampsportare är ju våldsamma! Nää men! jag säger bara en sak, efter träningen! det är de bästa med träningen!
Citera
2008-09-11, 12:58
Medlem
SimonSimons avatar
Fast jag tror inte de är nåt speciellt för kampsport att de får människor ur trubbel
Citera
2008-09-11, 13:11
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSimon
Fast jag tror inte de är nåt speciellt för kampsport att de får människor ur trubbel
Det är inget specifikt för kampsport, men det visar att det inte nödvändigtvis gör en person mer agressiv och farlig av att träna kampsport.
Citera
2008-09-11, 13:25
Medlem
SimonSimons avatar
Ja okej, det håller jag med om (i generella fall)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in