Citat:
Ursprungligen postat av Alke
tack för den, vet inte varför jag missade den när jag sökte..
låg respektive hög temp i den guiden.. vad kan det vara? 30 och 60 grader?
Jag brukar köra 30 en halvtimme, 40 en timme, 50 en timme, sen 60-70 tills ålarna är färdiga, total röktid 4-5 timmar för 3-6-hektosålar.
En sån bamsing som du har skulle jag nog flatröka, om jag skulle röka den alls.
Jag tycker 3-4-hektosålar är perfekta serdu. Monsterålar är så våldsamt feta.
Nu har jag läst länken som gmn postade. Lite skumma saker har skåningen för sig. Rulla ålen i sand? Stollerier! Det räcker utmärkt med att borsta ålen under rinnande vatten, sedan rensa den och lägga den i mättad saltlösning (potatis eller okokt ägg ska flyta) över natten (6-8h). Ta upp o skölj av o torka o häng upp i röken alternativt lägg på skinnsidan på ett galler om du ska flatröka. Kroken, om du hänger ålen ska gå igenom nackbenet för att minska risken för "fallål".
Så tänder jag rökkaminen. Jag har en liten gjutjärnshusqvarna med ett tvåmeters oisolerat plåtrör kopplat till min röklåda. Det kyler röken lite och gör det lättare att hålla tempen lagom låg. Det brukar krävas lite fiddlande med kamindrag-röklådans dörr-blöt viska och blöt ved.
När jag tänder tar jag av toppen på kaminen så startbrasan inte påverkar ålen, och tänder med torr ved. När en god brasa är i gång, börjar jag mata i nyhuggen småhuggen alved. Sen på med kamintoppen för att styra röken dit den ska.
Än så länge får röklådans dörr vara öppen, tills jag fått kontroll på rökelden. Sen stänger jag successivt. Jag har ett par haspar i olika lägen för dörrspringa på två-en-noll cm.
Ditt ålmonster behöver en mycket mild rökstart, så ålen hinner torka till och därmed härda skinnet lite för att göra upphängningen säkrare. Höjs tempen för fort kokar den och spräcker skinnet och/eller ramlar.
Mot slutet av rökningen kan man mata i lite färskt enris i kaminen. Inte för mycket, det gör ålen kolsvart och übersyrlig. Tre-fyra liter enris max.
När man sedan tar ut ålen blir den vackert glänsande om man "drar" den, dvs håller runt nacken med ena handen och tar låter andra handen löst glida längs ålen för att med dess eget fett som samlats i "svansen" putsa till den.
Jag brukar ha en blandning av ålstorlekar i röken, från ett hekto till sex-sju. Det har den fördelen att man kan plocka ut smakålar med jämna mellanrum. Fifasen krappar, att sitta o käka nyrökt varm ål som om det vore en majskolv...