• 1
  • 2
2008-09-11, 11:39
Medlem
Jag kör webmin på min server (webgränssnitt) för saker som användarhantering, grupper och annat. Annars blir det väl mest ssh+screen+nano
Citera
2008-09-11, 14:28
Medlem
"Riktiga" sådana maskiner brukar ju kommunicera genom en serieport, men
de PC:ar som är standard nu är ju oftast inte så tillmötesgående till sådant.
De brukar ju också bli stingsliga för minsta sak som fattas (mus, tangentbord, ...).

Om din "huvudlösa" maskin klarar det, så är det rätta att dra en noll-modemkabel
från den till din vanliga maskin och där köra en terminalemulator. Är hl-maskinen
bara en helt ordinär PC så blir du nog tvungen till att tillfälligt sätta dit vga,
mus, tangentbord och skärm och sedan se om du kan ställa in i bios att den
inte ska stoppa på "maskinfel" innan du tar väck allt igen. När ditt operativsystem
väl har startat kan det börja skriva till serieporten, det ska inte vara något problem,
det svåra är att få ut bios-meddelanden och sådant.
Citera
2008-09-11, 14:57
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
"Riktiga" sådana maskiner brukar ju kommunicera genom en serieport, men
de PC:ar som är standard nu är ju oftast inte så tillmötesgående till sådant.
De brukar ju också bli stingsliga för minsta sak som fattas (mus, tangentbord, ...).

Om din "huvudlösa" maskin klarar det, så är det rätta att dra en noll-modemkabel
från den till din vanliga maskin och där köra en terminalemulator. Är hl-maskinen
bara en helt ordinär PC så blir du nog tvungen till att tillfälligt sätta dit vga,
mus, tangentbord och skärm och sedan se om du kan ställa in i bios att den
inte ska stoppa på "maskinfel" innan du tar väck allt igen. När ditt operativsystem
väl har startat kan det börja skriva till serieporten, det ska inte vara något problem,
det svåra är att få ut bios-meddelanden och sådant.

Att bränna en skiva för oövervakad installation måste vara det absolut enklaste om han nödvändigtvis inte kan koppla in skärm och tangentbord. Nollmodemkabel blir nog svårt för honom att köra eftersom hans andra dator är en laptop; de har ju sällan serieportar numera. Men du har en bra poäng i att han nog trots allt behöver skärm och tangentbord i alla fall, för att kunna justera BIOS så att datorn inte vägrar starta när det saknas tangentbord.
Citera
2008-09-11, 16:06
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
vad trist att det måste konfas i bios först via skärm. har ju iofs en tv och många moderkort har ju idag både vga och komposit ut. borde ju inte vara något problem isf även om jag måste låna ett tangentbord för tillfället, tänker jag rätt nu eller är jag ute och cyklar?

det som skall av i bios är altså halt on all errors och eventuellt boot ordningen som måste ändras.

tänker inte köra med någon hårddisk utan jag kör hela rasket ifrån ett usb-minne. behöver heller inte någon cd-rom enhet.
Citera
2008-09-11, 17:33
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
vad trist att det måste konfas i bios först via skärm. har ju iofs en tv och många moderkort har ju idag både vga och komposit ut. borde ju inte vara något problem isf även om jag måste låna ett tangentbord för tillfället, tänker jag rätt nu eller är jag ute och cyklar?

det som skall av i bios är altså halt on all errors och eventuellt boot ordningen som måste ändras.

tänker inte köra med någon hårddisk utan jag kör hela rasket ifrån ett usb-minne. behöver heller inte någon cd-rom enhet.

Om du ändå skall köra från ett USB-minne, varför sätter du inte minnet i den andra datorn och installerar allt där? Det löser förvisso inte problemet med hur du skall få den huvudlösa att starta utan tangentbord, men du slipper ju koppla in en skärm i alla fall.
Citera
2008-09-17, 09:37
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det var väl själva f...

Lånade iallafall skärm och tangentbord av en granne för att ställa in bios att skita i om det fanns tangentbord eller ej. So far so good. Testade sedan att installera ubuntu på usb-minnet.

Eftersom att datorn nu inte hade någon skärm så kunde jag ju inte se vad som hände men den dök aldrig upp på mitt nätverk. Efter tre dagar lackade jag ur och köpte hem en skärm för 300 spänn på blocket och köpte ett tangentbord på klasolle.

Den fryser altså i bootfasen. Den läser in grub och läser sedan in vmlinuz och initrd.gz men sen blir det stopp... jag vet varför, men jag vettefan hur jag åtgärdar det. När jag installerar den på min laptop så är den ju "hårddisk" 2 och när jag bootar den på den andra så finns det ingen hårddisk 1. Detta borde man ju relativt sett lätt kunna åtgärda... eller?

edit: Nu har jag dessutom testat att installera både fedora och centos på andra usb minnen och precis samma symptom uppstår. Den läser bootloadern och grub och stoppar sedan oförklarligt. Fick oförklarligt nog dsl att boota men den tyckte inte om usb-möss så det är ju bara att glömma.

Några tips om hur jag redigerar i grub?
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2008-09-17 kl. 09:57.
Citera
2008-09-17, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Den fryser altså i bootfasen. Den läser in grub och läser sedan in vmlinuz och initrd.gz men sen blir det stopp... jag vet varför, men jag vettefan hur jag åtgärdar det. När jag installerar den på min laptop så är den ju "hårddisk" 2 och när jag bootar den på den andra så finns det ingen hårddisk 1. Detta borde man ju relativt sett lätt kunna åtgärda... eller?
Men om den väl hittar vmlinuz, så kan väl det med hårddisknumreringen inte vara problemet?
Citera
2008-09-17, 10:20
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Inte? Har du något bättre förslag då? Tycker hur som helst att det var märkligt att den enda standard disten jag fick igång på den var dsl, nu senast puppy linux. Allting fungerar men saknar en ruskig massa libs och kan därför inte använda den rent praktiskt. Hur kommer det sig att ingen fullständig linuxdist vill fungera utan fryser redan vid post (utan felrapporter dessutom) men de som är naturligt portabla rullar på som om ingenting hänt...?
Citera
2008-09-17, 18:06
Medlem
Som jag tänkte var att hd-numret hade med Grub att göra. Vmlinuz är själva kärnan, så i det läget har ju maskinen bootat. Du kanske syftade på något annat?

Alla distributioner har ju i princip samma kod, åtminstone för kärnan, drivrutiner och sådant. Det är väl inte så konstigt att du ser samma bugg överallt. Här är någon stackare som verkar ha samma problem. De där "små" distributionerna kanske har rensat ut något som annars ställer till en konflikt, eller så har de statiskt kompilering i stället för moduler, eller så ... vad vet jag?

Kan du inte bara kopiera in eller kompilera det du behöver till det som faktiskt startar? Rapportera buggar till de övriga, om du känner för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in