• 1
  • 2
2008-09-10, 16:49
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Pysslar mycket med 3d animation och det resulterar ibland i tunga renderingar och simulationer, överväger därför att bygga en huvudlös burk som jag kan ha som simulerings och renderingsburk för att inte min maskin skall stå upptagen jämt och ständigt. Är väl bekant med dr. que och vnc men vägen upp till det? Hur konfar man smartast en huvudlös server utan skärm, mus och tangentbord?
Citera
2008-09-10, 17:16
Medlem
Går det inte använda ssh?
Förresten vad använder du för renderare? håller också på med 3d och skulle behöva göra något liknande
Citera
2008-09-10, 17:31
Medlem
PhantomBlots avatar
Varför inte köra X som vanligt men använda en annan dator som X-server för att visa bilden? Det är en beprövad metod som fungerar bra.
Citera
2008-09-10, 17:36
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj.
Går det inte använda ssh?
Förresten vad använder du för renderare? håller också på med 3d och skulle behöva göra något liknande

Använder blenders inbyggda och indigo, bägge går att använda ifrån terminalen.
Citera
2008-09-10, 17:41
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Varför inte köra X som vanligt men använda en annan dator som X-server för att visa bilden? Det är en beprövad metod som fungerar bra.

Förvisso inget problem men jag behöver kunna nå maskinen från en annan dator vid installationen, har ingen vga eller skärm för den delen. Borde gå att boota ifrån ett usb minne men sen återstår problemet att nå datorn...
Citera
2008-09-11, 00:32
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Förvisso inget problem men jag behöver kunna nå maskinen från en annan dator vid installationen, har ingen vga eller skärm för den delen. Borde gå att boota ifrån ett usb minne men sen återstår problemet att nå datorn...

Låna ett grafikkort och en skärm. Det känns trots allt som den enklaste lösningen. Jag har en maskin hemma som är headless och vi har flera på jobbet, men för enkelhetens skull så sitter det grafikkort i så att man kan installera utan huvudbry.
Citera
2008-09-11, 01:34
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Känns inte riktigt som den mest optimala lösningen...

Har iallafall ett par teorier om hur det skulle kunna gå till. Borde kunna ansluta till den via ssh och därifrån ladda ned någotslags vnc server. Det blir säkert en hel del googlande på vägen men tanken är ju att man skall lära sig något på vägen ändå.
Citera
2008-09-11, 01:53
Bannlyst
du skulle kunna testa FAI
http://www.informatik.uni-koeln.de/fai/

om datorn stöder/är inställd på att boota från nätverket, och du orkar lära dig PXE kan ju det vara något också.

och just det, jag har FÖR mig att gentoo aktiverar ssh-servern som standard, om inte borde det inte vara så svårt att memorera vad man ska skriva i vilken ordning, och sedan kolla i routern vad för ip datorn tilldelats, och sedan sköta allt via ssh. det fungerar prima när man väl är inne!
Citera
2008-09-11, 09:00
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Känns inte riktigt som den mest optimala lösningen...

Har iallafall ett par teorier om hur det skulle kunna gå till. Borde kunna ansluta till den via ssh och därifrån ladda ned någotslags vnc server. Det blir säkert en hel del googlande på vägen men tanken är ju att man skall lära sig något på vägen ändå.

Om man sitter hemma och ska installera en burk så känns det väl helt klart som den mest optimala lösningen att ansluta en skärm och ett tangentbord, varför krångla till det?

Vill man ha total kontroll över en burk utan att behöva ta i den så finns det remote access-kort att sätta i en PCI-plats. Då kan man via en webbläsare starta maskinen fast strömmen är avslagen, boota den från en image som man laddar upp till den och så vidare. Titta till exempel på ILO från HP. Det är en väldigt elegant lösning om man har en burk som man inte kan nå lokalt, men annars är det mest slöseri med pengar.

Annars så kan du ju alltid göra en egen image att boota ifrån där du inte behöver besvara några frågor, utan när du startar upp den så installeras allt. Titta till exempel på http://wiki.debian.org/DebianInstaller/Preseed för idéer. Är du bekväm av dig så kan du använda dig av guiden på http://www.instalinux.com/cgi-bin/coe_bootimage.cgi så har du en bootbar image som du kan installera från med no questions asked på två minuter.
Citera
2008-09-11, 09:57
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Tänk på att en del moderkort vägrar starta utan grafikkort så du inte står där med en burk som bara piper.
Citera
2008-09-11, 09:58
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Att jag inte tänkte på det... Kan ju börja med att konfa en virtuell maskin med ssh och vnc server aktiverad och sen överföra denna image till den huvudlösa servern. Min huvuddator är nämligen en laptop så jag har inget behov utav skärm och tangentbord i övrigt.
Citera
2008-09-11, 09:59
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Tänk på att en del moderkort vägrar starta utan grafikkort så du inte står där med en burk som bara piper.

nej då, har ett moderkort med grafik i åtanke just av denna anledning. tänker inte lägga några extra pengar på något jag inte kommer att använda mig av heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in