2008-09-10, 13:23
Medlem
TheWickerMans avatar
Det lutar åt att jag inom en inte allt för avlägsen framtid "tvingas" skaffa en bostadsrätt, trots att jag egentligen hellre vill bo i hyresrätt och få allt fixat om nåt går sönder. Men eftersom det handlar om Stockholm och jag vill bo så centralt som möjligt finns det bara ett alternativ, om man nu inte vill hoppa runt i andra hand förstås...

Jag har verkligen tummen mitt i handen och är dålig på att reparera och fixa. Ja, jag vet att man inte behöver vara ett dugg händig för att äga en bostadsrätt - att det går att anlita folk till allting. Men jag har nog ingen lust att slanta upp för minsta lilla grej som går sönder eller behöver fräschas upp.

Så ni som bor i bostadsrätt, kan ni lista vad ni brukar fixar själva och vad ni anlitar hantverkare/målare/snickare etc. till?

Om en list går sönder, eller om fläkten ovanför spisen havererar - fixar ni det själva eller anlitar ni nån? Var drar ni gränsen?

Vore även bra om nån kunde berätta hur mycket bostadsrättsföreningar brukar betala åt sina medlemmar och hur det funkar. Förstår att det är olika, och att en del föreningar bekostar och ordnar till exempel nytt kylskåp om det går sönder. Brukar bostadsrättsföreningar ha speciella avtal med utvalda hantverkare, så man själv slipper sitta och leta efter någon bra när man väl behöver få tag i nån?
Citera
2008-09-10, 14:36
Medlem
Codens avatar
Fixar nytt kylskåp???? vad är det för lyxförening?? din källa på det påståendet vore najs..av ren nyfikenhet.

I min förening (norrförort till Sthlm) så har fastighetsskötaren penslar, olja och färg osv att dela ut om man vill fräscha upp sina fönsterkarmar utvändigt vilket man uppmanas göra iaf en gång om året. That´s it.

Allt annat invändigt arbete förväntas man sköta själv.

Jag är inte ett dugg händig men måla slitna lister, spika fast trädetaljer som lossnar, hålla efter fönstertätningen osv är saker som jag själv gör/tänker göra.

Större renoveringsjobb brukar ju beslutas av styrelsen och sen tas ut antingen genom förhöjd avgift eller genom att det passas in i årets budget. I min förening bytte vi nyligen ut samtliga fönster + karmar eftersom det hade börjat bildas kondens mellan glasen pga gamla lister/kitt osv.

Lycka till med din bostadsrätt
Citera
2008-09-10, 14:41
Medlem
buffalos avatar
Jag tror inte du behöver vara så värst händig egentligen. Det mesta som måste fixas är verkligen enkla grejor.

Vill man sen inte renovera och pyssla så gör man såklart inte det.
Är det nåt du får problem med så är det ju bara att skapa en tråd här så reder vi ut det.
Citera
2008-09-10, 14:54
Medlem
Snövits avatar
Jag har bott i olika bostadsrätter i runt tio är sammanlagt. Det enda jag har behövt fixa har varit att rensa avloppet i duschen på hår och grejer när det har börjat bli stopp. Sen har spolknappen på toaletten hakat upp sig så man ahr fått fixa till den.

Allt annat jobb har jag gjort frivilligt för att jag ville ha till en förändring.

De sakerna som kan gå sönder och som man måste byta ut är ju kyl, frys, spis, fläkt och eventuellt tvätt/diskmaskin. Men köp en lägenhet som är nyrenoverad så bör du inte ha bekymmer med dessa.

Föreningen står för allt yttre så som föster, dörrar, stammar m.m. Att en förening har stått för ett kylskåp har jag aldrig hörttalas om.
Citera
2008-09-10, 16:28
Medlem
TheWickerMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Fixar nytt kylskåp???? vad är det för lyxförening?? din källa på det påståendet vore najs..av ren nyfikenhet.

Tyckte också det lät lyxigt. Jag hörde det av en bekant, som bor i en bostadsrätt på Kungsholmen i Sthlm. Jag kanske missförstod honom... Han sa nåt i stil med "går kylskåpet sönder är det bara att kontakta bostadsrättföreningen så får man det fixat".

Han kanske fick betala för det själv i slutändan, men att föreningen gjorde beställningen eller fixade med annat praktiskt kring bytet...
Citera
2008-09-10, 17:47
Medlem
Tammers avatar
Det behövs väl ingen händighet för att bo i bostadsrätt. Jag har bott i min lght i 15 år nu och låtit byta dörrlås (kostade 2000:- att låta byta) och köpt ny kyl/frys som gick sönder (kostade 8000:-, finns billigare). Sen har jag tapetserat om ett rum, men det gör man ju bara om man vill. En läckande vattenkran i badrummet byttes på föreningens bekostnad. Småsaker som att rensa avlopp och koppla in tvättmaskin fixas av fastighetsskötaren. Så några större kostnader behöver det inte bli.
Citera
2008-09-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickerMan
Han sa nåt i stil med "går kylskåpet sönder är det bara att kontakta bostadsrättföreningen så får man det fixat".

Han kanske fick betala för det själv i slutändan, men att föreningen gjorde beställningen eller fixade med annat praktiskt kring bytet...

Är ju möjligt att dom har en fastighetsskötare i som fixar saker även om det är en bostadsrätt. Skillnaden är ju dock att din bekanta får betala för jobbet när det i hyresrätt ingår i hyran.
Citera
2008-09-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickerMan
Tyckte också det lät lyxigt. Jag hörde det av en bekant, som bor i en bostadsrätt på Kungsholmen i Sthlm. Jag kanske missförstod honom... Han sa nåt i stil med "går kylskåpet sönder är det bara att kontakta bostadsrättföreningen så får man det fixat".

Jag tror nog att du missuppfattade din vän lite men att du delvis har rätt. En del föreningar har en så kallad inre reperationsfond. Den lägger man undan pengar till varje månad (ingår i avgiften varje månad om det finns en sådan) och där är pegnarna öronmärkta till att köpa saker till lägenheten som kylskåp, spis och sådant. Ska man utnyttja den så kontaktar man föreningen och få ge udnerlag för att få tillgång till pengarna. Det behovs givetvis kvitto på det du köpt. Det är också reglerat i varje förening vad de här pengarna i den inre reperationsfonden kan gå till för saker.

Jag tror till exempel inte det är någon du kan köpa in tjänster för, till exempel att skicka en räkning från rörmockaren som varit i din lägenhet. I vår förening får vi inte använda pengarna till exempelvis tvättmaskin eftersom det inte finns där från början. Den inre reperationsfonden är inte heller din längre då du säljer bostaden utan den är till för just den specifika lägenheten. Finns lägenheter som har reperationsfonder på flera tiotusentals kronor, men då är det ofta gamlingar som bott där LÄNGE och som inte använt några pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in