• 1
  • 2
2008-09-09, 19:43
Medlem
Kanske en dum fråga, men har tänkt på den ett tag och det skulle vara skönt att kanske få ett svar..

Jag funderar på hur "pålitligt" .rar-filer är. Med pålitligt menar jag: Är det stor risk eller någon risk öht att filerna man rar:ade ihop inte går att packa upp igen. Tänker främst på detta eftersom jag har all min backup som en enda .rar fil. Jag har alltså rar:at ihop alla filer jag vill spara (och det är en hel del) och sedan har jag sparat rar-filen på en annan hårddisk.

Skulle inte vara så kul att mötas av något slags fel-meddelande när jag väl försöker packa upp filerna igen

Så.. Finns det en risk att det blir något fel när man packar filerna (som inte winrar talar om) och att man sedan inte kan packa upp filerna igen ? Har detta hänt någon av er ? Är det INTE att rekommendera att ha alla mina viktiga filer som en enda rar-fil ?
Citera
2008-09-09, 19:49
Medlem
Det tvivlar jag på, jag har själv en del rarfiler som jag inte rört sen 2003 som fortfarande funkar(kollade precis). Men man vet aldrig, bättre att vara på den säkra sidan och bränna ut grejerna på skiva.
Citera
2008-09-09, 19:58
Medlem
Tekniskt sett så kan det ju skita sig om filerna ligger på ett media som är skrivbart, typ hårddisk.
Kan tänka mig att det är bra mycket bättre att ha det på skiva men å andra sidan så slutar dom funka med lite mellanrum
Citera
2008-09-09, 19:58
Awaiting Email Confirmation
Det är inte en fråga om hur pålitligt filformatet rar är, utan hur pålitlig din hårddisk är. Om du har tillräckligt bra hårdvara så att filen inte ändras på något sätt så kommer du kunna packa upp den igen.

Att rar-filer skulle vara opålitliga är nog mer menat alla packade filer. Tror att man tänker att om en textfil råkar bli skadad på något sätt så kan du ändå läsa den om du kan lista ut vad som ska stå där filen är skadad, men om en packad textfil blir skadad så går den inte att läsa alls.

Så man kan nog säga att alla packade filer blir svåra att läsa om de råkar bli skadade, men varför skulle filerna bli skadade?
Citera
2008-09-09, 20:00
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Problemet är om det blir ett fysiskt på på mediet man lagrar på. Hårddiskar åldras och sektorer kan bli oläsliga. Har man otur och "fel" sektor ger upp kan .RAR-filen bli svår att packa upp.

Nu när hårddiskar är så billiga är det mycket bättre att köpa en större hårddisk och slippa packa filerna. Personligen har jag backup på två hårddiskar. En i datorn och en extern som jag förvarar på jobbet. Bägge byts minst varannat år.
Citera
2008-09-09, 20:01
Medlem
stilltons avatar
Du bör inte göra en enda stor .rar-fil av alltihopa. dela upp dom i mindre rar-rakiv om ca 15-20MB, skulle då en fil vara korrupt så blir det inte samma katastrof.

Jag skulle i vart fall känna mig tryggare med en sån lösning på en hdd som inte är inkopplad, än att ha dom på cd-skivor.

Frågan är också om du verkligen tjänar så mycket på att packa filerna, de flesta mediatyper idag är komprimerade i sig själv, och man sparar inte så mycket plats på att packa dom.

.rar används främst idag för att dela upp stora filer till flera små, för att få en säkrare och enklare filöverföring över internet.
Citera
2008-09-09, 20:02
Medlem
Tror inte du behöver oroa dig, aldrig stött på problem med rar.
Citera
2008-09-09, 20:04
Medlem
EliasAlucards avatar
Sen om du rarar dina rar-filer med "recovery record", så blir de nog ännu säkrare. Det kräver dock lite mer utrymme.
Citera
2008-09-09, 20:07
Medlem
En sak jag inte förstår. Om du är orolig, varför lägger du inte filerna som de är istället? eller så finns ju windows egna backup system (vet inte hur bra det är men.) Det behöver ju inte vara rarad..
Citera
2008-09-09, 20:09
Medlem
Jag skulle avråda dig från .rar-filer. Själv har jag blivit sviken av just det filformatet.
Citera
2008-09-09, 20:12
Medlem
Jag vet inte om ni kanske missförstod mig. Jag tänker mest på: Hur stor är risken att det blir fel i packningen ? Jag tänkte inte på hur pålitligt lagringsmediet var, jag ska ju har 2 kopior på allting, en på min vanliga hdd och rar-filen på en annan hdd.

(Jag rar:ar filerna pga att det blir mycket lättare att hantera då)
Citera
2008-09-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av igogah
Jag skulle avråda dig från .rar-filer. Själv har jag blivit sviken av just det filformatet.
Vad är det som har gått fel då ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in