2008-09-09, 18:51
Medlem
Har skrivit ett dokument som innehåller många negativa tal. Tyvärr tycker Word att det är helt i sin ordning att automatiskt införa en radbrytning mellan minustecknet och siffran/siffrorna, vilket inte ser bra ut i min mening. Word ser alltså minustecknet som ett "ord" och den direkt efterkommande siffran som ett annat "ord", och tycker därmed att det är ok att införa en radbrytning mellan de båda. Hur gör man för att Word ska se ett negativt tal som ett enda "ord", och därmed alltid placera hela "ordet" på samma rad?
Citera
2008-09-10, 18:20
Medlem
Ingen som vet?
Citera
2008-09-11, 17:36
Medlem
Inte ett enda svar... Verkar som att Word-kunskaperna på forumet är sämre än vad jag trodde.

Anledningen till att jag startade en tråd här är att jag har kollat runt på olika Word-guider på nätet utan att hitta någon nyttig info. Jag kan dock ha missat nån bra sida och skulle därför vilja att ni delar med er av länkar till bra Word-guider.
Citera
2008-09-11, 19:07
Medlem
Snusets avatar
Tjenare!

Nu känner jag att jag har ett D'oh-moment här, men har du provat att avaktivera den automatiska radbrytningen? Har för mig att den brukade ställa till det i såna här situationer. Nu var det dock över tio år sedan jag undervisade i Word så kunskaperna är inte de bästa.
Citera
2008-09-11, 21:47
Medlem
JaneCs avatar
http://www.google.se/search?hl=sv&q=non-breaking+hyphen
Citera
2008-09-13, 14:16
Medlem
Tack för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av Snuset
Tjenare!

Nu känner jag att jag har ett D'oh-moment här, men har du provat att avaktivera den automatiska radbrytningen? Har för mig att den brukade ställa till det i såna här situationer. Nu var det dock över tio år sedan jag undervisade i Word så kunskaperna är inte de bästa.

Var hittar jag inställningar för automatisk radbrytning? Har kollat i bl.a. verktyg->alternativ för autokorrigering utan att hitta någon sådan inställning.

Citat:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=non-breaking+hyphen
Sökningen ovan ger träffar som beskriver ett s.k. hårt bindestreck. Problemet med att använda sådana i mitt fall är att även ordet innan bindestrecket hamnar på samma rad som bindestrecket. Om detta ord är långt kan texten på raden där ordet ursprungligen fanns blir mycket gles och därför ser konstig ut. Jag borde agivit i första posten att jag redan testat detta med ej tillfredsställande resultat. Det jag är ute efter är en inställning som enbart tvingar bindestrecket/minustecknet att hamna på samma rad som direkt efterkommande ord.
Citera
2008-09-13, 21:27
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Croce
Sökningen ovan ger träffar som beskriver ett s.k. hårt bindestreck. Problemet med att använda sådana i mitt fall är att även ordet innan bindestrecket hamnar på samma rad som bindestrecket. Om detta ord är långt kan texten på raden där ordet ursprungligen fanns blir mycket gles och därför ser konstig ut. Jag borde agivit i första posten att jag redan testat detta med ej tillfredsställande resultat.
Förstår uppriktigt sagt inte vad du menar? Om bindestrecket agerar minustecken så föregås det ju av ett blanktecken och ordet före blanktecknet hamnar ju inte på nästa rad. I de fall då bindestrecket är ett bindestreck så ska du naturligtvis använda vanliga bindestreck.

Citat:
Det jag är ute efter är en inställning som enbart tvingar bindestrecket/minustecknet att hamna på samma rad som direkt efterkommande ord.
Detta är exakt vad ett non breaking hyphen gör då det används för minustecken.
Senast redigerad av JaneC 2008-09-13 kl. 21:33.
Citera
2008-09-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Förstår uppriktigt sagt inte vad du menar? Om bindestrecket agerar minustecken så föregås det ju av ett blanktecken och ordet före blanktecknet hamnar ju inte på nästa rad. I de fall då bindestrecket är ett bindestreck så ska du naturligtvis använda vanliga bindestreck.
Jo, ordet före blanktecknet hamnar alltid på samma rad. Har du verkligen provat att använda hårt bindestreck som föregås av blanktecken och fått bekräftat att det funkar så som du beskriver? Om så är fallet, måste det finnas någon inställning i Word som reglerar detta eller skiljer sig hårt bindestreck mellan olika versioner av programmet, även om båda dessa alternativ verkar osannolika. Icke desto mindre skulle det vara intressant att veta om du har nån idé om var man skulle kunna hitta en sådan inställning samt veta vilken version av word du använder.

Själv använder jag Word 2002 för Windows.

Tack på förhand!
Citera
2008-09-15, 20:51
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jo, ordet före blanktecknet hamnar alltid på samma rad. Har du verkligen provat att använda hårt bindestreck som föregås av blanktecken och fått bekräftat att det funkar så som du beskriver?
Visst har jag provat. Under förutsättning att det finns blanktecken/white space före (det non breakande) minustecknet så flyttas (givetvis) inte ordet före white spacet ner. Enda anledningen skulle i så fall vara att man har ett non breaking space före bindestrecket. Har du det? Har du provat att inserta ett non breaking hyphen via "Insert -> Symbols -> Special characters".

Citat:
Om så är fallet, måste det finnas någon inställning i Word som reglerar detta eller skiljer sig hårt bindestreck mellan olika versioner av programmet, även om båda dessa alternativ verkar osannolika. Icke desto mindre skulle det vara intressant att veta om du har nån idé om var man skulle kunna hitta en sådan inställning
Ingen aning, tyvärr. Det låter, som du säger, märkligt att något så här grundläggande skulle skilja sig mellan versioner.

Citat:
Själv använder jag Word 2002 för Windows.
Jag har provat i Word 2003 på Windows och 2004 på Mac samt NeoOffice 2.1 med samma resultat.
Citera
2008-09-15, 22:30
Medlem
JaneCs avatar
Lite mer googlande:

Det finns även ett "riktigt" minustecken som Unicode 2212. Det har samma egenskaper som NBH, men funkar kanske bättre för dig?

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/dashes.html
Citera
2008-09-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Lite mer googlande:

Det finns även ett "riktigt" minustecken som Unicode 2212. Det har samma egenskaper som NBH, men funkar kanske bättre för dig?

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/dashes.html
Ja, det funkar! Tack så hemskt mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in