2008-09-09, 18:51
Medlem
Har skrivit ett dokument som innehller mnga negativa tal. Tyvrr tycker Word att det r helt i sin ordning att automatiskt infra en radbrytning mellan minustecknet och siffran/siffrorna, vilket inte ser bra ut i min mening. Word ser allts minustecknet som ett "ord" och den direkt efterkommande siffran som ett annat "ord", och tycker drmed att det r ok att infra en radbrytning mellan de bda. Hur gr man fr att Word ska se ett negativt tal som ett enda "ord", och drmed alltid placera hela "ordet" p samma rad?
Citera
2008-09-10, 18:20
Medlem
Ingen som vet?
Citera
2008-09-11, 17:36
Medlem
Inte ett enda svar... Verkar som att Word-kunskaperna p forumet r smre n vad jag trodde.

Anledningen till att jag startade en trd hr r att jag har kollat runt p olika Word-guider p ntet utan att hitta ngon nyttig info. Jag kan dock ha missat nn bra sida och skulle drfr vilja att ni delar med er av lnkar till bra Word-guider.
Citera
2008-09-11, 19:07
Medlem
Snusets avatar
Tjenare!

Nu knner jag att jag har ett D'oh-moment hr, men har du provat att avaktivera den automatiska radbrytningen? Har fr mig att den brukade stlla till det i sna hr situationer. Nu var det dock ver tio r sedan jag undervisade i Word s kunskaperna r inte de bsta.
Citera
2008-09-11, 21:47
Medlem
JaneCs avatar
http://www.google.se/search?hl=sv&q=non-breaking+hyphen
Citera
2008-09-13, 14:16
Medlem
Tack fr svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av Snuset
Tjenare!

Nu knner jag att jag har ett D'oh-moment hr, men har du provat att avaktivera den automatiska radbrytningen? Har fr mig att den brukade stlla till det i sna hr situationer. Nu var det dock ver tio r sedan jag undervisade i Word s kunskaperna r inte de bsta.

Var hittar jag instllningar fr automatisk radbrytning? Har kollat i bl.a. verktyg->alternativ fr autokorrigering utan att hitta ngon sdan instllning.

Citat:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=non-breaking+hyphen
Skningen ovan ger trffar som beskriver ett s.k. hrt bindestreck. Problemet med att anvnda sdana i mitt fall r att ven ordet innan bindestrecket hamnar p samma rad som bindestrecket. Om detta ord r lngt kan texten p raden dr ordet ursprungligen fanns blir mycket gles och drfr ser konstig ut. Jag borde agivit i frsta posten att jag redan testat detta med ej tillfredsstllande resultat. Det jag r ute efter r en instllning som enbart tvingar bindestrecket/minustecknet att hamna p samma rad som direkt efterkommande ord.
Citera
2008-09-13, 21:27
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Croce
Skningen ovan ger trffar som beskriver ett s.k. hrt bindestreck. Problemet med att anvnda sdana i mitt fall r att ven ordet innan bindestrecket hamnar p samma rad som bindestrecket. Om detta ord r lngt kan texten p raden dr ordet ursprungligen fanns blir mycket gles och drfr ser konstig ut. Jag borde agivit i frsta posten att jag redan testat detta med ej tillfredsstllande resultat.
Frstr uppriktigt sagt inte vad du menar? Om bindestrecket agerar minustecken s fregs det ju av ett blanktecken och ordet fre blanktecknet hamnar ju inte p nsta rad. I de fall d bindestrecket r ett bindestreck s ska du naturligtvis anvnda vanliga bindestreck.

Citat:
Det jag r ute efter r en instllning som enbart tvingar bindestrecket/minustecknet att hamna p samma rad som direkt efterkommande ord.
Detta r exakt vad ett non breaking hyphen gr d det anvnds fr minustecken.
Senast redigerad av JaneC 2008-09-13 kl. 21:33.
Citera
2008-09-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Frstr uppriktigt sagt inte vad du menar? Om bindestrecket agerar minustecken s fregs det ju av ett blanktecken och ordet fre blanktecknet hamnar ju inte p nsta rad. I de fall d bindestrecket r ett bindestreck s ska du naturligtvis anvnda vanliga bindestreck.
Jo, ordet fre blanktecknet hamnar alltid p samma rad. Har du verkligen provat att anvnda hrt bindestreck som fregs av blanktecken och ftt bekrftat att det funkar s som du beskriver? Om s r fallet, mste det finnas ngon instllning i Word som reglerar detta eller skiljer sig hrt bindestreck mellan olika versioner av programmet, ven om bda dessa alternativ verkar osannolika. Icke desto mindre skulle det vara intressant att veta om du har nn id om var man skulle kunna hitta en sdan instllning samt veta vilken version av word du anvnder.

Sjlv anvnder jag Word 2002 fr Windows.

Tack p frhand!
Citera
2008-09-15, 20:51
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jo, ordet fre blanktecknet hamnar alltid p samma rad. Har du verkligen provat att anvnda hrt bindestreck som fregs av blanktecken och ftt bekrftat att det funkar s som du beskriver?
Visst har jag provat. Under frutsttning att det finns blanktecken/white space fre (det non breakande) minustecknet s flyttas (givetvis) inte ordet fre white spacet ner. Enda anledningen skulle i s fall vara att man har ett non breaking space fre bindestrecket. Har du det? Har du provat att inserta ett non breaking hyphen via "Insert -> Symbols -> Special characters".

Citat:
Om s r fallet, mste det finnas ngon instllning i Word som reglerar detta eller skiljer sig hrt bindestreck mellan olika versioner av programmet, ven om bda dessa alternativ verkar osannolika. Icke desto mindre skulle det vara intressant att veta om du har nn id om var man skulle kunna hitta en sdan instllning
Ingen aning, tyvrr. Det lter, som du sger, mrkligt att ngot s hr grundlggande skulle skilja sig mellan versioner.

Citat:
Sjlv anvnder jag Word 2002 fr Windows.
Jag har provat i Word 2003 p Windows och 2004 p Mac samt NeoOffice 2.1 med samma resultat.
Citera
2008-09-15, 22:30
Medlem
JaneCs avatar
Lite mer googlande:

Det finns ven ett "riktigt" minustecken som Unicode 2212. Det har samma egenskaper som NBH, men funkar kanske bttre fr dig?

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/dashes.html
Citera
2008-09-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Lite mer googlande:

Det finns ven ett "riktigt" minustecken som Unicode 2212. Det har samma egenskaper som NBH, men funkar kanske bttre fr dig?

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/dashes.html
Ja, det funkar! Tack s hemskt mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in