2008-09-09, 16:58
Medlem
I och med att detta rör både mjukvara och hårdvara tänkte jag att jag lägger tråden här.

Hej alla flashbackare! Jag har fått ett problem med datorn och har svårt att lista ut vad det är, någon som har några bra tips vad det kan handla om? När jag spelar valfritt spel på datorn så funkar det jätte bra en stund, det kan variera från 1 sekund till 20-25 minuter, sedan fryser datorn ihop helt. Det går inte att röra musen och ljudet går som på repeat. Jag har testat att göra med Coretemp och memtest86+ för att se ifall datorn överhettade sig eller ifall ram-minnena buggade. Detta gav inget utslag, vad göra jag?
Citera
2008-09-09, 17:24
Medlem
NiKz0rs avatar
vad är det för dator? spec:?

låter lite som att klockfrekvencerna fackar ur på ram-minnena... har du möjlighet att kunna göra något när spelen hänger sig? kanske strul med någon loop på grafik-kortet.. dvs att den fryser sig vid ett specielt tillfälle.. kanske när man skall se en speciel grejj i spelet..??
Citera
2008-09-09, 18:03
Medlem
tvcasualtys avatar
Är nog inte din CPU som strular iallafall då brukar datorn boota om. Skulle tippa på RAM minnen, antingen ditt internminne eller minnet på ditt grafikkort. Har du överklockat något? Gäller detta bara "moderna" spel btw? Eller händer det även i äldre icke-krävande spel, typ quake 3 eller dyl? Händer det bara i krävande spel skulle jag tippa på hårdvara, händer det även i gammla spel skulle jag börja felsöka mjukvaran först.
Citera
2008-09-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty
Är nog inte din CPU som strular iallafall då brukar datorn boota om. Skulle tippa på RAM minnen, antingen ditt internminne eller minnet på ditt grafikkort. Har du överklockat något? Gäller detta bara "moderna" spel btw? Eller händer det även i äldre icke-krävande spel, typ quake 3 eller dyl? Händer det bara i krävande spel skulle jag tippa på hårdvara, händer det även i gammla spel skulle jag börja felsöka mjukvaran först.

Detta händer när jag spelar alla typer av spel, mina specs är ;http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332713

Jag har även testat att testa datorn med 3d marktest nu och det funkade fint, jag körde även fancontroll och cpu burn-in(tror jag det heter) inget av detta gav några direkta utslag och memtest gav inge utslag när jag testade ram minnena. Jag har senaste drivrutinerna, har testat formatera osv osv. Problemen kvarstår dock ändå. Har inte clockat datorn någonting.
Citera
2008-09-10, 22:51
Moderator
MondoBizarros avatar
Eftersom du testat allt annat kommer jag med ett nytt förslag: nätagget.
Antingen det eller minnen.
Eller möjligen moderkortet.

Problemet är att det är närmast omöjligt att göra nåt mer än att peka i en riktning för det KAN bero på vad som helst av dessa.
Men börja från början: riv ut allt ur datorn förutom ett minne och grafikkort.
Om det fortfarande inte funkar så byt plats på minnet och om du testat alla minnesplatser, testa med nästa minne.
Funkar det fortfarande inte, försök få tag på i första hand ett nätaggregat och i andra hand minnen att testa med.
I tredje hand kommer annat moderkort, vilket det också kan vara.

Edit: men jag såg nu att det funkade med 3Dmark vilket komplicerar saker än mer...jag vete fan!
Citera
2008-09-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Eftersom du testat allt annat kommer jag med ett nytt förslag: nätagget.
Antingen det eller minnen.
Eller möjligen moderkortet.

Problemet är att det är närmast omöjligt att göra nåt mer än att peka i en riktning för det KAN bero på vad som helst av dessa.
Men börja från början: riv ut allt ur datorn förutom ett minne och grafikkort.
Om det fortfarande inte funkar så byt plats på minnet och om du testat alla minnesplatser, testa med nästa minne.
Funkar det fortfarande inte, försök få tag på i första hand ett nätaggregat och i andra hand minnen att testa med.
I tredje hand kommer annat moderkort, vilket det också kan vara.

Edit: men jag såg nu att det funkade med 3Dmark vilket komplicerar saker än mer...jag vete fan!

Jag har testat minnena med Memtest vilket sa att det inte fanns några fel alls med dem.
Vi har en rätt bra datorbutik här i västerås som felsöker datorer gratis(!) ska nog lämna in den där får dom sig en riktigt nöt att knäcka!

Nackdelen är att det kan ta upp till ett par månader för dom att få det klart.

Tack alla för hjälpen iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in