2008-09-08, 18:27
Medlem
Hej!

Min polare fyller år på söndag och jag hade tänkt baka honom en tårta. Det är en lite speciell tårta då den ska vara platt, helst röd, vara helt vegansk och dessutom ha glasyr. Han är ett stort Douglas Adams fan så med glasyren hade jag tänkt skriva "Don't panic".

Alla recept är högst hjärtligt välkommna, frid.
Citera
2008-09-08, 18:34
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Hej!

Min polare fyller år på söndag och jag hade tänkt baka honom en tårta. Det är en lite speciell tårta då den ska vara platt, helst röd, vara helt vegansk och dessutom ha glasyr. Han är ett stort Douglas Adams fan så med glasyren hade jag tänkt skriva "Don't panic".

Alla recept är högst hjärtligt välkommna, frid.

Har ingen aning om den här blir god men uppfyller väl kraven.

Banan- och chokladtårta

Ingredienser
Tårtbotten:
3 dl vetemjöl (eller glutenfri mjölmix)
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 dl vatten eller Solhavre
50 g mjölkfritt margarin
1 banan

Mjölkfritt Ströbröd (t.ex. Blåvitt) eller kokos

Fyllning:
1-2 dl hallonsylt

Glasyr:
50 g mjölkfritt margarin
2 msk Solhavre
2 msk kakaopulver
4 dl florsocker

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser noga. Smält margarinet och tillsätt det samt vatten/Solhavre. Mosa bananen och rör ned. Grädda i 175 grader ca 30-35 minuter. Låt kakan svalna och dela den sedan i två delar. Bred på fyllningen.

Blanda margarin, Solhavre och kakao i en kastrull. Rör om tills margarinet smält. Ta av från värmen och rör ned florsockret. Vispa smeten jämn. Låt svalna något och bred sedan över kakan. Dekorera efter tycke och smak!

Glasyren kan man väl bara färga?

Edit; ah,läste nu att där skulle vara kakao i glasyren kan bli svårt att få till rött då.Eller bara utesluta det.
Citera
2008-09-09, 08:16
Medlem
Fruktansvärt bra recept. Jag tror jag kör på det rakt av. Men jag funderar på om jag inte skrev fel i mitt första inlägg. Jag skrev glasyr men kan ha menat garnityr. Det jag menade var i alla fall text (helst vit text) på tårtan (helst röd tårta) som läste "Don't panic".

Finns det några ändringar att göras för att perfektera tårtan?

Tack allra ödmjukast för hjälpen hittils, fred på jorden...
Citera
2008-09-09, 09:37
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Fruktansvärt bra recept. Jag tror jag kör på det rakt av. Men jag funderar på om jag inte skrev fel i mitt första inlägg. Jag skrev glasyr men kan ha menat garnityr. Det jag menade var i alla fall text (helst vit text) på tårtan (helst röd tårta) som läste "Don't panic".

Finns det några ändringar att göras för att perfektera tårtan?

Tack allra ödmjukast för hjälpen hittils, fred på jorden...

Ganska hundra på att du menade glasyr.
Sån smet du vill ha på toppen?

Om man utesluter kakaon från glasyrsmeten och tillsätter röd kamarellfärg (är inte säker på om det går under de veganska reglerna..) så får du ju röd glasyr att bre på kakan.(Kanske kan färga den med mixade hallon eller liknande
oxå,bara en tanke)

Sen det med att skriva.Finns ju som sagt färdiga tuber med vit glasyr som man kan skriva med (men vet inte vad som ingår i såna)

Eller så gör en sats med glasyr till (utan det röda) och ta en spritspåse och försök skriv nått snyggt.

Lycka till/

Edit; kom på att om man ändå vill ha chokladsmaken (utan kakao) så kan man ju finriva choklad på rivjärnet och ha mellan lagren.
Senast redigerad av .ZoeJane. 2008-09-09 kl. 09:44.
Citera
2008-09-09, 12:37
Medlem
Snurrens avatar
Använd vit choklad vettja, och färga röd.
Citera
2008-09-10, 11:14
Medlem
Tack så jättemycket. Jag gör ett försök utan kakao och med hallon. Så ska jag kolla upp vad som ingår i glasyrtuben också. Sen ska jag lämna rapport och tack på söndag...

Tack igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in